Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Фрац Кафка, втора част

„Общуването с хората подтиква към самонаблюдение. Нищо не може да ти се случи, когато си сам” – твърди Франц Кафка. Забележете, не казва – нищо лошо, а просто – нищо. Тоест - и нищо добро. 

Но не само, нищото на Кафка е като вакуумът – пълно е с незабележими събития и енергии, които сами по себе си нямат стойност, но могат да оформят светове. Тази идея е един от многото дребни, но показателни примери както за мисловната нагласа, така и за изумителния литературен талант на гения от Прага. Не знам колко писатели са способни на такова съвършенство – не като напишат, а като пропуснат дума в текста, да отведат читателя в бездната на човешкия Ад. Да, човешкия, не божествения. Божественият е запазен за ангелите. А знаете ли кои са ангелите според Кафка? Това са хората, хвърлени да страдат в най-дълбокото дъно на Ада – там те се пречистват до такава степен, че стенанията им чуваме като ангелски песни.

Филип Глас, Метаморфози 2, 6.54

Като бащиния си род, Кафка расте висок, но като майчиния си род е слаб, дори хилав. Той не се харесва, смята, че всички се ужасяват от грозотата му и цял живот мрази да се показва гол, дори пред жените, с които прави любов. Този натрапчив комплекс неизбежно се отразява в творчеството му. „Една заран Грегор Замза се събуди в леглото след неспокойни сънища и установи, че е превъплътен в огромно насекомо.” Така започва „Метаморфозата” или „Превъплъщението”, както също ще го срещнете, може би най-известната и смразяваща кръвта история на Кафка. Някои преводачи заменят „насекомо” с „хлебарка”, като се позовават на описанието, което следва. Това обаче не е редно, защото на немски Кафка ползва по-общия термин и така внася известна ирония и допълнителна неопределеност в и без това фантастичния си сюжет. Други превеждат „насекомо” като „буболечка”, но, макар думата да е достатъчно обща, тя звучи много по-разговорно и се губи част от пародийния характер на типичния стил на Кафка. 

Ако някой чете разказа обаче, особено за първи път, едва ли му е до разсъждения за отделни думи. Още отначало те обземат отвращение и страх, които преминават в кресчендо, а накрая затихват в кошмар. Сляпата съдба прави нещо с теб, дори не е съвсем ясно точно какво, но е нещо гадно. Не можеш да си обясниш защо нещото те е сполетяло изобщо, защо точно теб, така че опитваш да се държиш, сякаш нищо не се е случило и всичко ще се размине. Неслучайно със събуждането си като насекомо Грегор Замза не е толкова притеснен – смята, че „всички тези глупости” са плод на недоспиване, заради работата му на търговски пътник и ще се разминат, ако малко си почине. Но в същото време се подканя да стане и да хукне за работа, защото ще изпусне влака в пет. Само че часът е вече шест и половина и Грегор никога не хваща въпросния влак. А накрая, след редица перипетии, той дори не чува и думите на домашната помощница към баща му и майка му: „Я елате да видите, животното е пукнало! Лежи съвсем мъртво”. Ами – няма как да ги чуе, нали, по разбираеми причини.

Филип Глас, Метаморфози 3, 13.59 

Всички описани дотук и още много други страхове се загнездват в душата на Франц Кафка от малък. Когато на 6 години го записват в началното немско училище, до там го води готвачката. Тя постоянно го плаши, че ще разкаже на учителите всички глупости и бели, които е извършил през деня в къщи. Това му внушава силно чувство за вина и неувереност в себе си. Когато на 10 го записват в лицея, останалите ученици са поне с година-две по-големи и тази неувереност се задълбочава. Кафка например през цялото време има усещането, че се намира на границата на провала. Всяка година той е убеден, че ще се провали на изпитите и няма да мине в следващия клас, но той като е добър ученик и това никога не става, концентрира се още по-напред, за да се мъчи по-дълго – сигурен е, че на самата матура в края на училището вече наистина ще се провали и пред всички ще лъсне неговото пълно невежество, неговото нищожество като човек. И това не става, но натрапчивите му страхове се подклаждат от пълния провал, който Кафка претърпява с уроците по музика. Той не научава нито пианото, нито цигулката, просто защото е напълно скаран с музиката. 

Същото става и с уроците по танци, така че провалът започва да се превръща не само в страх, но и в своеобразен фетиш за Кафка – той се плаши от него точно толкова силно, колкото и желае да се случи. По още по-сложен начин се проявява този възел от комплекси по отношение на сексуалния му живот. Освен писането, жените са другата доминанта в живота на Франц Кафка. Смята се, че неговата сексуалност се пробужда сравнително късно и още преди да се реализира, е свързана с редица странности. Когато е около 16-годишен например, той разпитва родителите си как може да се предпази от проблемите, свързани със секса. Има предвид по-скоро болестите, предавани по полов път, които по онова време са страховити и твърде широко разпространени. Баща му обаче май схваща въпроса по друг начин: като как младежът да се предпази от нежелано бременност на момичетата и му дава два съвета - да ходи по проститутки и да се отдаде на самозадоволяване. Кафка е шокиран. Откритието, че родителят му, образец за морална чистота, го съветва да прави нещо, които сам никога не би направил, задълбочава неврозите му. И все пак, въпреки шока, той е добър син и малко по-късно изпълнява стриктно бащините заръки – абонира се за „Аметист” и „Опал”, прочути порно издания от онова време с някои наистина извратени рисунки в тях, а също започва да обикаля бордеите.  

Тангерин Дрийм, Замъкът, 25.12 

След лицея Кафка отива в университета и, макар без особено желание, учи за юрист, а през 1906 се дипломира като доктор по право. Междувременно чете много литература и философия, запознава се с доживотния си приятел Макс Брод и за първи път е с жена. Проститутка, естествено. „Всичко беше очарователно, възбуждащо и омерзително. В цялата работа има нещо от съдбата на Вечния евреин – едно безсмислено скитничество по безсмислено мръсен свят” – пише по-късно той по повод първия си секс. Заедно с Брод, Кафка открива нов свят – светът на бордеите и кафе шантаните, в който може да бъде себе си, свят, от който е силно привлечен и отвратен едновременно. 

Известен е случай, когато в един публичен дом младежът вижда нещо наистина гнусно, изскача и повръща навън, но, вместо да се махне, отново се шмугва вътре. Кафка има усещането, че е попаднал…..щях да кажа – на мястото си, но не, идеята му е, че е попаднал там, където заслужава да бъде жалък тип като него. В същото време отношенията му с проститутките по странен начин съжителстват със силното му вътрешно желание да води традиционен бюргерски живот, да бъде глава на нормално семейство, да има жена, която му ражда деца и се грижи за дома. „Колкото по-малко обичаш една жена, толкова по-сигурно е, че я притежаваш” – твърди Кафка. Ето защо с големи усилия два пъти да предлага брак на приятелката си Фелице Бауер, но и двата пъти се отказва. „Не мога да живея с нея, но не мога и без нея” – пише той на приятеля си Макс Брод. Преди Фелице, Кафка има няколко романтични истории, като първата от тях е с абсолютно неизвестна жена, за която се знае само, че е доста по-възрастна от него и вероятно омъжена. Докато е с Фелице пък, той изкарва и една любов с нейната приятелка Грете, която по-късно дори твърди, че ражда син от него – нещо, което изследователите силно оспорват. След Първата световна война, Кафка се влюбва в Юлия Вохризек, на която също предлага брак, но и този проект се проваля. Следва вероятно най-дълбоката му и интензивна връзка – с чешката писателка, журналистка и преводачка Милена Йесенска. 23-годишната Милена е страхотно интелигентна, разкрепостена и е истински магнит за Кафка. Тя взима наркотици, прекарва известно време в психиатрична клиника, жени се за евреин против волята на родителите си, изневерява му както с мъже, така и с жени, но, в края на краищата, зарязва Кафка, за да се върне при мъжа си. 

След раздялата с Милена, Кафка е разбит, преживява силен нервен срив, иска да се махне от Прага, да бъде някъде сам и само да пише. Така попада в курорт на Балтийско море, където среща 19-годишната полска еврейка Дора Диамант. Те се влюбват и кроят планове да заминат за Палестина, да отворят ресторант в Йерусалим, той да готви в кухнята, тя да сервира и така щастливо да прекарат дните си. Само че Съдбата вече е решила друго.

Клиф Мартинес, Кафка, 0.00

Няколко години по-рано Франц Кафка е диагностициран с туберкулоза, болестта идва и си отива, но пристъпите зачестяват и той се пенсионира от службата, за да се лекува. Първите 6 месеца с Дора са време на покой и щастие, следват обаче три месеца агония. Състоянието му се влошава бързо, тя го мести от Берлин в Прага, а после и в клиниката „Виенската гора”. Там обаче не могат да му помогнат и го пращат в последното убежище – клиниката на доктор Хофман в Киерлинг. Туберкулозата на Кафка се е прехвърлила върху ларинкса, той е набъбнал и боли зверски. „Докторе, дайте ми смърт, иначе вие сте убиец” – обръща се Кафка веднъж към лекуващия го специалист. Освен че боли обаче, ларинксът е затворил гърлото му и той не може да се храни. Медицината по онова време няма технология да реши проблема и така великият писател Франц Кафка умира от глад. 

Дори неговото болно въображение надали някога си е представяло точно такава смърт, но нищо не му остава, освен да се примири. А може би смъртта за него не е въпрос на примирение, а на върховно познание, ако се съди по парадоксалното му прозрение: „Първият признак, че започваш да разбираш живота, е желанието да умреш”.

Тангерин Дрийм, Замъкът, 0.00




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Венета Нейнска поставя начало на европейско турне в Пловдив

Именитата пианистка Венета Нейнска поставя началото на европейското си турне  „Пътища и посоки“ в Дом на културата „Борис Христов“ в Пловдив.  Най-добрият концертен роял „Стейнуей“ в България ще звучи с изпълнението на произведенията на Шопен, Рахманинов, Крайслер,  Мануел да Файя, Кристоф Вилибалд Глук, Франц Шуберт. „Подобно на начина,..

обновено на 23.11.24 в 07:30

В "Срещите" разговор за кенсъл културата

За кенсъл културата ще си говорим тази събота. Защо се появи и какво ни обещава?  А може би отговорът е в казаното от Алан от Лил, проповедник от 12 век: "Миналото има восъчен нос, който може да бъде извиван във всички посоки." Гости на "Срещите" са проф. Цочо Бояджиев, Мирослава Кацарова и доц. Илия Кожухаров.

публикувано на 22.11.24 в 10:23

Книга за идеите на Ататюрк гостува в Пловдив

В НБ „Иван Вазов“ в Пловдив ще бъде представена книгата „Ататюрк. История на идеи“ от М. Шюкрю Ханиоглу. Тя не е поредната биография на големия турски държавник, а разказва за идеите на Ататюрк, еволюцията им и реализацията им в турското общество.  Авторът М. Шукрю Ханиоглу е професор по история на късната Османска империя в департамента по..

публикувано на 22.11.24 в 06:58

Благотворителен търг с творби от фонда на Дружеството на пловдивските художници

Дружеството на пловдивските художници организира търг с творби от архива си. Аукционът се ще състои в Изложбената зала на Дружеството на ул. „Авксентий Велешки“ 20.   Организаторите канят любителите на изобразителното изкуство и пловдивските таланти, представители на бизнеса и колекционери да участват в тазгодишното издание на търга, на..

публикувано на 22.11.24 в 06:37

Деца гостуваха на Бачковския манастир в Деня на християнското семейство

Бачковската света обител посрещна деца от последните групи на детските градини в селата Белащица и Марково. Поводът за посещението бе Деня на християнското семейство и на православната християнска младеж, който се чества днес. Малчуганите бяха посрещнати в манастирската църква „Успение Богородично“ от отец Евтимий. Той се обърна към децата с „добре..

публикувано на 21.11.24 в 15:27