Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Луис Карол, втора част

| обновено на 24.07.19 в 11:13

„Ако всичко в света е безсмислено, какво ни пречи да измислим някакъв смисъл?” – пита се математикът Чарлс Доджсън, маскиран като писателя Луис Карол. Той е сред първите гении на човечеството, които знаят, че светът на абсурда съществува, но го описва като паралелен свят, отделен нашия, нормалния. 

Сега нещата са отишли много по-напред, но този процес се развива за около век след 1864, когато на бял свят излиза първата от знаменитите книги за малката Алиса и битките за възрастни, които тя води в света на абсурда – битки за смисъла, за истината, за нормалността. Алиса, нещо като рицар на нормалния свят, изпратен отвъд, често има нужда да се увери в самото си съществуване. „Ако не бях истинска, нямаше да плача” – окуражава се тя. Каква изумителна пародия на декартовата убеденост: „Мисля, следователно съм”. И какъв стряскаш вопъл по изчезващата тъкан на реалността. Писателят Луис Карол живее в митологията около писателя Луис Карол. Той сам започва да я създава с практическа цел – да реализира интереси, някои от които далеч надхвърлят представите за приличие на викторианското общество, а в същото време да държи обществото добре настроено към себе си. 

Най-ясен пример за това е опитът му да скрие интереса си към нежния пол чрез любовта си към децата. За нас това е шокиращо, но от викторианска гледна точка не е. Тогава се смята, че децата до 14 годишна възраст са асексуални, телата и лицата им не излъчват еротика, а са само сладки ангелчета. И такива снимки правят всички фотографи, превръщат ги в пощенски картички, показват ги на изложби и обществото ги разглежда като чисто изкуство. Самият Чарлс Доджсън пише до една майка, от която иска официално разрешение да снима без дрехи нейната 8-годишна дъщеря: „Това е шанс да не бъдат загубени, да останат завинаги запечатани, нейното прекрасно лице и форми, доколкото догодина Ани може да се превърне /макар да се надявам, че няма/ в твърде възрастна, за да бъде истинска дъщеря на Ева”. 

След смъртта на Доджсън през 1898, наследниците му продължават с пълна сила да доизграждат тази митология. Но всичко се променя с развитието на психоанализата в началото на 20 век. Тогава се появяват ред смущаващи въпроси около психиката на писателя Луис Карол, свързани както с неговото отношение към малките момиченца, така и към света изобщо. И неговият защитен мит изведнъж се превръща в своята противоположност, става повод за съмнения и обвинения.

Не ми е работа да давам оценки, само споделям, че аз лично съм раздвоен по въпроса дали Луис Карол е педофил или не. Да, няма нито едно доказателство за това, няма нито едно обвинение за злоупотреба, дори намек за такова нещо, от страна както на самите момиченца, така и на техните родители. Въпреки че от един момент нататък всички живи свидетели са питани специално за това. 

И все пак – като види човек някои снимки на реалната Алиса и някои рисунки на самия Луис Карол, няма как да не се съгласи с писателя Владимир Набоков. Цитиран от „Ню Йорк таймс”, той казва, че между снимките на Карол и разказвачът-педофил от неговата „Лолита” има „патетичен афинитет”. А Уил Бруукър, автор на „Луис Карол в популярната култура”, пише: „Луис Карол се третира като човек, който не бихте искали да се среща с вашите деца. Но в същото време историите му все още се представят като класика на чистата, невинна литература.” Няма как да пропуснем и мнението на Тим Бъртън. Той нарича историите на Доджсън „наркотик за деца” и добавя, че Страната на чудесата е място, където „всичко е леко отнесено, включително добрите хора”. 

В случая се визира версията, че Луис Карол е надрусан, когато пише книгата, затова и героинята му, за да промени ръста си, тоест, гледната точка и визията си за света, трябва да отхапе от едната или от другата страна някаква гъба. Но не е само това. Изследователи казват, че самата Алиса е превърната във фалически символ покрай своето влизане под земята и излизане обратно. Говори се и за „оралната агресия” на писателя, въплътена в призивите на Червената кралица да бъде отрязана нечия глава. Трети разглеждат използването на сексуално-компенсаторния механизъм на яденето и пиенето, доколкото през цялото време в историите за Алиса някой яде и пие нещо. Тъмни слухове се въртят и около един важен момент от живота на Чарлс Доджсън – скъсването на прекрасните отношения, които той има със семейство Лидъл. То става през 1863 и трае няколко месеца. След това отношенията се възстановяват, но писателят вече не е така близък с децата, дори с любимката си Алиса, на която все пак подарява първото копие с надпис: „Подарък за Рождество на скъпото дете, за да помни летните дни”. По повод това скъсване има ред спекулации, подклаждани и от факта, че в дневниците на писателя липсват точно страниците, които би трябвало да обяснят случилото се. И тези страници дори не са откъснато, а грижливо изрязани с ножица. 

Казаното дотук, колкото и драматично да изглежда, е само част от тайните и загадките в живота и характера на Луис Карол, и неговите прочути произведения – „Алиса в Страната на чудесата” и „Алиса в Огледалния свят”. Тези книги, посрещнати с възторг от публиката и злостни критики от критиката, променят не само света на детската литература, а и на тази за възрастни. През последните две десетилетия животът на писателя не се променя особено, въпреки че богатството и славата му нарастват неимоверно. Хората обаче не си падат много по следващите му книги – те си искат Алиса. 

Десетилетия по-късно някои, но още не всички, си дават сметка за качеството и новаторския литературен подход, който Луис Карол използва в следващата си значима книга – „Силви и Бруно”. Така или иначе обаче, както твърди самият писател: „Една от най-значимите загуби в битката, е да си загубиш главата”. А в битката срещу абсурда, който опитва да завладее нормалния свят, това е съвсем лесно.

 И Луис Карол я загуби едва на 66, от стандартна пневмония. Любимото му момиченце го надживя с много, то докарва до 80 и умира през 1932, като твърди, че се е изморила да бъде Алиса. Ние обаче и досега неуморно четем най-фантастичните истински истории, които Луис Карол написа за нея.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Хитър Петър оживява на сцената на Кукления театър в Пловдив

„Хитър Петър“, по драматизация и режисура на Веселин Бойдев, e най-новото заглавие в репертоара на Държавен куклен театър – Пловдив.  Според директра на театъра Петър Влайков пиесата прави любопитен анализ на българската народопсихология и поставя въпроси актуални и до днес - кой е нашият национален герой, защо сме си избрали Хитър Петър като..

публикувано на 18.06.25 в 12:47

Пловдив чете представя новия роман на Антония Апостолова

Пловдив чете продължава със среща разговор с Антония Апостолова за романа „Болката идва по-късно“. Премиерата на новата й книга е тази вечер в клуб Фарго. Разговорът ще бъде с участието на Красимир Лозанов, търговски директор на издателство Жанет 45. „Болката идва по-късно“ е мащабна семейно-философска сага, роман на израстването и..

публикувано на 18.06.25 в 09:10

Започва "Кино под звездите" - филми на открито

Форумът „Кино под звездите“ стартира днес в Пловдив, като зрителите могат да видят 15 безплатни прожекции на открито.  Откриването е тази вечер от 21 часа с абсолютния български хит „Гунди – Легенда за любовта“, посветен на велики футболист Георги Аспарухов.  Програмата включва още филмите „Не затваряй очи“ по романа на Мартин Ралчевски, „Без..

публикувано на 18.06.25 в 06:49

Ваня Георгиева е Читател на годината на НБ "Иван Вазов"

Пловдивската народна библиотека връчи годишните награди •Читател на годината от 5 до 105•  За 23-ти път в  рамките на Международния литературен фестивал Пловдив чете бяха раздадени традиционните годишни награди на най-активните читатели.  Наградите се присъждат на читатели в три възрастови категории: • до 5 години • от 5 до 15 години •..

обновено на 17.06.25 в 17:06

"Родопи филм фест" започва за пети път на 10 юли в Смолян

За четвърта поредна година Международният документален „Родопи филм фест“ (RIFE) ще се проведе в Смолян от 10 до 13 юли, съобщи директорът на фестивала Христо Бакалски. Театърът и библиотеката в Смолян ще бъдат домакини на събитието, като Родопският драматичен театър ще се превърна в официален фестивален център.  До 1991-ва година в Смолян се е..

публикувано на 17.06.25 в 16:37