Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Франсоа Рабле, първа чест

Не знам кой има интерес да чуе как Гаргантюа разсъждава пред баща си, Грангузие, по хуманистичната тема за изтриването на задниците. Нашият свят предпочита евфемизми пред истински думи и подобен разговор лесно ще прелее нечия чаша. Но се надявам, че за вас, „преславните пияници и достопочтени венерици”, тази 13-та глава е сред най-забележителните в „Гаргантюа и Пантагрюел”, великият роман на великанския писател  Франсоа Рабле. Гаргантюа е на пет и баща му иска да види дали гувернантките са го научили на ред и чистота например. 

Покрай чистотата тръгва и темата за изтриването на задници. Първо всичко е на материално ниво. Гаргантюа изброява изтривалките, които използва и ги класифицира спрямо нивото не само на полезното, но и на приятното. Скоро обаче нещата скачат към философските аспекти и Гаргантюа развива логическа триада: „Няма защо да си изтривате задника, ако той не е изцапан. А той не може да бъде изцапан, ако не сте се изакали. Следователно първо трябва да се изакате и после да се изтриете”. Това не е средновековна схоластика, а хегелианска диалектика с „теза-антитеза-синтеза”, около 4 века преди Хегел. И разбираемо е, че Грангузие е във възторг от ума на сина си: „Аз в най-скоро време ще те изпратя на диспут в Сорбоната и да пукна, ако не ти присъдят докторска титла”. Да, иронията е, че според Франсоа Рабле, хуманист и родоначалник на френския Ренесанс, в началото на 16 век Сорбоната се занимава главно с идиотски въпроси. След ред подобни заяждания пък, влиятелните учени от Сорбоната търсят цаката на самия Рабле. Те постоянно забраняват издаването на книгите му и работата понякога стига дори до подножието на кладата.

13-та глава от „Гаргантюа и Пантагрюел” не е единствената, в която историите за телесни функции, възхвала на грубите земни удоволствия като ядене, пиене и секс, възпяването на човека като център на света, върви за ръка с възвишени теми, скрити под маската на комичното. Аз си падам не по-малко и по Глава 5, където пияндетата обсъждат качествата на винцето, което пият, защото „душа на сухо не живее”, но стигат и до философския въпрос кое е първичното – жаждата или пиенето.  Още преди този благопристоен разговор да стигне до края обаче, някой подхвърля друга тема – дали човек мокри гърлото, за да го суши, или го суши, за да го мокри. И още много велики истории ще намерите в тази изумителна книга. Но внимавайте, авторът предупреждава – не стойте на нейната смешна повърхност, а се вгледайте, за да откриете заровените по-дълбоко словесни и мисловни богатства. Не е лесно вглеждането, многопластов, сложен и нетривиален е текстът на Рабле. Изследователите са съгласни обаче, че в „Гаргантюа и Пантагрюел” смехът е истинският главен герой. Това не е случайно, подобен подход имат и други големи ренесансови фигури – Бокачо, Шекспир, Еразъм, Сервантес. При всички в основата на смеха е едно голямо напрежение – между идеала и реалността. 

Първата част от „Гаргантюа и Пантагрюел” излиза през 1532 и всъщност е втора част. Посветена е на приключенията на Пантагрюел, а сюжетът е от популярни панаирджийски писания с истории за великани. Пантагрюел, син на Гаргантюа, от детството до зрелостта изпада в разни приключения, но не губи разположение на духа, винаги намира изход, никога не остава гладен, жаден и без любов – горе-долу това е и съдържанието на поведенческата система „пантагрюелизъм”. Във философски план пантагюелизмът е смесица от стоицизъм, сократическа мъдрост и епикурейство, а в практически план е житейско поведение, към което някои и днес се придържат, без непременно да знаят, че са пантагрюелисти. Типично за ренесансовия идеал, Пантагрюел е хармонична личност, с вяра в природата, разума и човека. От дете той върши подвизи, после се отдава на учене, а в Париж се прочува в научните среди със знанията си и маниера, по който води и печели спорове. Там се среща и с Панург, бохем, остроумен, ловък и образован любител на наслади, но също – безпринципен и жесток циник. Книгата веднага става популярна и Рабле бързо пише предисторията, тоест, историята за бащата на Пантагрюел – Гаргантюа. Само че тази втора книга всъщност става първа и така се издава и досега.

Първите две части от „Гаргантюа и Пантагрюел” излизат под псевдонима Алкофрибас Насиер, анаграма на името Франсоа Рабле. Авторът взима предпазни мерки - знае, че заради антклерикалната позиция, заради откровените подигравки спрямо силните на деня и критиките както към схоластичната система на мислене, така и към абсурдите в общественото развитие, романът ще бъде атакуван. Така и става - но Рабле, въпреки реалните заплахи, остава жив достатъчно дълго, за да напише и издаде трета и четвърта част, а вероятно - да остави сюжетния план и някои от сцените за петата част, която излиза 12 години след смъртта му, дописана от друг, неизвестен и не така талантлив автор. 

В третата част фокусът все повече се мести от активното действие към теоретичните разсъждения и се занимава доста с Панург. Тук той поставя въпроса дали да се ожени и да се превърне в рогоносец и други ужасни неща, или да остане сам цял живот. Много доводи се изказват в двете посоки, но Панург не възприема нищо, така че се налага да се прибегне до висшата сила – Оракула на Бутилката. Четвъртата и петата част от „Гаргантюа и Пантагрюел” е посветена на огромното пътешествие по море, което нашите герои предприемат, за да стигнат до острова на Оракула. Е, в отговор на питането им, той казва само знаменитото: „Гъл, гъл, гъл” – или: „Пий!”. Всички пият. И нищо, че това пророчество може да се тълкува всякак. Панург все пак го възприема като истински знак от Съдбата в полза на опцията да се ожени.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Фестивалът „Пътят към върха 5 “ ще е на 5 сцени на Бунарджика

През есента на 2016 г. правят национално турне в повечето от по-големите български градове. През месеците ноември и декември 2016 г. концертират в Катар,Дубай и в Москва. На 27 януари 2017 г. изнасят първия рок-концерт в историята на Кувейт. През 2017 г. правят второ, европейско турне (изнасят концерти във Франкфурт, Амстердам, Брюксел, Мюнхен,..

публикувано на 27.06.25 в 09:59

Художникът Илия Йончев: Вслушвам се в тишината

Изложба живопис на Илия Йончев се открива днес в Музейната галерия „Димитър Георгиев“ (ул. "Съборна" №23). Според художника основна тема в настоящата му експозиция е тишината. „ Неписаното заглавие на тази изложба е „Теософски беседи“, като основната тема в тях е тишината. Тишината като лично присъствие и време за размисъл,..

обновено на 26.06.25 в 10:19

Пловдив е домакин на фестивала "Златен ключ"

В Дома на културата „Борис Христов“ се открива 22-рият Международен фестивал за френски шансони „Златен ключ”- Пловдив 2025. Това е най-големият музикален, песенен френски форум от този формат на Балканите и втората по важност и мащаби проява в Европа след тази в Амстердам, с вход свободен. Фестът се организира ежегодно от Алианс Франсез в..

публикувано на 26.06.25 в 10:17

Изложба в памет на Георги Божилов-Слона

Изложба, посветена на 90-годишнината от рождението на Георги Божилов-Слона,се открива в галерия „Люнион“. Експозицията е подготвена заедно с неговата дъщеря Мия Божилова.  Ще бъдат показани живопис, акварели, рисунки и сграфито проекти от различни периоди на неговото творчество. 

публикувано на 26.06.25 в 08:37

Веселин Величков представя романа си "Драгоценните"

На 26 юни 2025 г. (четвъртък) от 18:30 часа в Концертна зала на Радио Пловдив ще се състои премиерата на дебютния роман „Драгоценните“ от Веселин Величков. Книгата е многопластов исторически роман, който проследява пътя на българския дух през вековете – от бесите и богомилското учение до Априлското въстание и трагедията в Перущица...

публикувано на 26.06.25 в 08:31