Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Жан Сибелиус

| обновено на 05.09.19 в 11:07

Симфоничната поема „Финландия” е сред най-прочутите творби на късния  романтик и ранен модернист Юхан, Йохан, Ян или Жан Сибелиус. Премиерата е в Хелзинки през 1900 г. и, както 8 години по-рано със симфонията му „Кулерво”, става чудо – чисто музикалните търсения дават повод за изблик на патриотични чувства. 

По онова време Великото херцогство Финландия е част - уж автономна - от руската империя. Тя налага все по-жестока цензура на подчинените народи, а музиката на Сибелиус съвпада с възхода на патриотичните чувства у финландците. Сибелиус е роден през 1865 година като Юхан в семейство на етнически шведи. В немския вариант името е Йохан, Ян - в руския, а сам той предпочита френското Жан. 

Така или иначе обаче, именно като Сибелиус композиторът поставя основите на финландската национална музикална школа и оставя внушително наследство – 7 симфонии, 9 симфонически поеми, 3 симфонични сюити, концерт за цигулка, концерт за пиано и чело, много песни, плюс целия музикален комплекс, който и досега масоните от Великата ложа на Финландия използват в ритуалите си. „Моята оркестровка е по-добра, отколкото на Бетовен и моите теми са по-хубави от неговите. Но той се е родил в страната на виното, а аз – в страната на кефира” – с ирония обяснява Сибелиус защо славата му не е така голяма, както би искал. Ако видите смръщените снимки на този измъчен от демонични депресии финландец, няма да повярвате, че е способен да се шегува така. 

И – да, не само в националното питие е проблемът със славата. Първо, музиката на Сибелиус е доста по-мрачна от тази на Бетовен, а като цяло - и доста по-трудна за разбиране. Езиковата бариера също е фактор, както и преживените две световни войни, които дистанцират от Сибелиус част от европейската публика, още преди да го е опознала както трябва. Важен е и фактът, че Хитлер и висшите нацисти са големи почитатели на неговото творчество. Хитлер награждава Сибелиус, а Гьобелс основава музикално общество на негово име. Всичко това води до тежки обвинения към композитора, а в Германия музиката му дълго след войната се избягва. Нищо, че самият Сибелиус нито веднъж не заявява подкрепа за нацистите, не взима лично наградата от Хитлер, а праща една от дъщерите си. При това го прави в услуга на Финландия, която, изправена срещу  сталинските пълчища, иска да запази добри отношения поне с Германия.

Бащата на Сибелиус, Кристиян, е гарнизонен доктор, любител на музиката и веселия живот – две качества, които Жан напълно наследява. На пет Жан сяда за първи път на пианото, на 15 прескача към цигулката и веднага се влюбва, а оттогава има запазени и съвсем ранни негови композиции. През 1885 той отива в Хелзинки да учи право, но прескача в музикалното училище. Там талантът му изпъква и получава правителствена стипендия, за да продължи обучението си в Берлин. Градът обаче е твърде консервативен за неговия вкус и на следващата година, с още една стипендия, Сибелиус заминава за Виена. В тези времена той осъзнава, че е започнал с цигулката твърде късно, разделя се с мечтата да стане цигулар-виртуоз и се отдава изцяло на композирането. Също и на любовта. Сибелиус вече се познава с Айно Ярнефелд, но не може да се ожени за нея, защото още е никой. Когато обаче през 1892 той представя в Хелзинки първата си наистина сериозна творба – симфонията „Кулерво”, публика и критика пощуряват. Определят я като „вулканично изригване” и „истинска финландска музика”. Сибелиус е обявен за най-голям финландски композитор и родителите скланят Айно да се ожени за младия талант. Този брак продължава близо 65 години и в него се раждат 6 дъщери, много драми, много музика и най-вече – истинска любов.

Най-значимите творби на Сибелиус през следващите години са 7-те му симфонии. Премиерата на първата е през 1899, а на седмата - през 1924. Това са най-силните му творчески времена, музиката му става известна по целия свят. През 1907 той се среща с Малер и двамата споделят абсолютно противоположни представи за границите и измеренията на симфонията. „Дълбоката логика на симфонията като жанр изисква да има вътрешно единство между всички теми в нея” – подхвърля Сибелиус. „Симфонията трябва да е като света – тя трябва да е способна да вмести всичко” – отговаря обаче Малер. И всеки продължава по пътя си. Пътят на Жан Сибелиус скоро го води в немска клиника, където му оперират тумор в гърлото. Операцията е успешна, но той се стряска и зарязва пиенето и пушенето на любимите си пури за цели 7 години. Това е радост за Айно, вече измъчена от гигантските запои на съпруга си и последствията от тях – както за неговото здраве, така и за семейните финанси. Сибелиус тъне в дългове. Пръстите му са широки, а вкусът му – скъп, включва омари, шампанско, уиски и редки питиета. 

Гуляите му често продължават 5-6 дни и Айно не се чувства по-добре от факта, че, поне в ранните години, това не са просто гуляи, а творчески лаборатории, където се обменят идеи. В по-късни години пък те са опит да се потисне депресията, да се спре тремора на ръцете, който пречи на Сибелиус не само за дирижирането, а и за композирането. Така или иначе, той е на път напълно да се алкохолизира, но се измъква. През 1917 Финландия обявява независимост и болшевиките са безсилни да я спрат. Все пак те разпалват гражданска война и чрез армията на „червените” атакуват прохождащата демокрация, но срещат отпор от „белите” – финландци, повечето от които преминали военно обучение в Германия. Сибелиус е за националните и демократични сили. Той е на 52, живее още цели 40 години, но истинската му творческа активност продължава до към средата на 20-те, когато създава и масонския музикален цикъл. Дълго след това Жан Сибелиус опитва да напише осмата си симфония, но не успява. „Осмата трябва да е не само по-различна, а и по-добра от останалите 7. Иначе просто няма смисъл!” – категоричен е той. Когато след дълги опити Сибелиус вижда, че не постига желаното, изгаря всички ръкописи и през 1957 си тръгва мълчалив от този свят. 



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Стоян Радев режисира "Берлин, Берлин" в пловдивската Драма

В Пловдивския Драматичен театър започнаха репетициите на комедията „Берлин, Берлин“ от Жералд Сиблерас и Патрик Одекоор.  Пиесата отвежда в сърцето на Източен Берлин през 80-те години – време на страх, тайни и отчаяни опити за бягство към свободата. Ема Келер, постъпва като болногледачка на възрастната майка на Вернер Хофман – офицер от..

публикувано на 12.03.25 в 11:21

Галерия „НестандАрт“ отваря врати в Пловдив

Най-новото място за изкуство – галерия „НестандАрт“ , се намира на бул. „Шести Септември“ №172 . Тя ще бъде открита тази вечер с изложба на двама добре известни на българската и международната художествена сцена артисти - Веско Велев и Минчо Панайотов . Създатели на новото арт пространство са фондация „Изкуство през вековете“ и Биенале на..

публикувано на 11.03.25 в 06:46

Живопис и рисунки на Явор Костадинов в Балабановата къща

Явор Костадинов открива изложба живопис и рисунки тази вечер в Сводестата зала на Балабановата къща.  Експозицията носи заглавие „Under. Over. Near. Far. // Под. Над. Близо и далеч.“ и може да се разгледа до 23 март. Младият художник показва произведения от последните пет години с акцент върху рисунките и скиците в малък формат, т.нар. ескизи и..

публикувано на 11.03.25 в 06:39

Любослава Трайкова гостува в клуб „Петното на Роршах“

Литературен салон Spirt &Spirit в Пловдив организира среща с Любослава Трайкова в клуб Петното на Роршах. Ще бъде представен нейният дебютен сборник с разкази „Корени и светила“. Срещата се осъществява със съдействието на Литературен фестивал Пловдив чете и ИК "Жанет 45". Те представят авторката така: "Бърз ум, богат език и внимание към..

обновено на 11.03.25 в 06:28

Изложба „Живот“ за 80-я рожден ден на Матей Матеев в ГХГ-Пловдив

От 11 до 30 март 2025 г. известният художник Матей Матеев ще покаже пред своите многобройни почитатели и приятели новата си самостоятелна изложба „ЖИВОТ“ в Градска художествена галерия – Пловдив, ул. „Княз Александър I“15. Откриването е на 11 март от 18:00 ч. „Как да не направя тази изложба…Друго не искам, не мога. С живописта..

публикувано на 11.03.25 в 06:27