Разказва се, че като няма пари да пътува до  Париж, оставя в стаята си торбички захар с етикети: „Отрова за краля”, „Отрова  за кралицата”, „Отрова за дофина”. Скоро пакетите са намерени от прислугата,  ханджията уведомява властите, те арестуват Рабле, откарват го в Париж на  разноски на хазната и го водят при краля. Там той обяснява всичко и хапва от  захарта, а кралят е развеселен и го освобождава. Ако изобщо има каквато и да  било истина в тази случка, тя трябва да е от 1532 до 1534, когато Рабле  наистина живее в Лион и вече е издал първата част от „Гаргантюа и Пантагрюел”. На  френския престол е Франсоа I, кралят, който поставя основите на френския абсолютизъм, но  и отваря Франция за ренесансовите идеи и влияния. В тази атмосфера се появяват  първите части на „Гаргантюа и Пантагрюел” - истинска плът и кръв на френския  ренесансов дух и за известно време лично кралят е гарант да няма сериозни  гонения срещу Рабле.
„Читателю, пред теб е повестта, пристрастията свои забрави, лишена от скандал и суета, чети я весел и не се гневи” – с това обръщение започва книгата, но Рабле доста послъгва. Първо, той изобщо не иска читателят да забрави пристрастията си, напротив, иска с четенето те да се разпалват повече. И то не само пристрастията към вино, храна и любов, а и тези към истина, мъдрост и свобода. Второ, „Гаргантюа и Пантагрюел” не е книга, лишена от скандал и суета. Тя е изключително скандална за времето си, громи схоластиката, глупавите обществени нрави и остро атакува монасите и монашеския живот, гръбнак на католическата църква. При това всичко става от откровено суетната позиция на интелектуалец, който говори десет езика, свободно цитира древните и често използва най-големите църковни авторитети, за да уязви църквата. И трето – да, поканата читателят да чете книгата весел, е истинска, но не и пожеланието да я чете, без да се гневи.
Всъщност Рабле очаква, иска хората да се гневят на глупостите във фантастичния, но и реален свят, който описва. И не само защото те заслужават човек да се гневи, а и за да може самият автор да изчисти читателя от гнева чрез смях. Нещото, което Аристотел в „Поетика” разглежда като „катарзис”, Рабле нарича „смехотерапия”. И я практикува по две линии – и като писател, и като лекар. „Онова, което в културата се нарича „раблезиански смях”, е нещо особено. Това е гръмък смях, смях от душа и сърце, освободителен смях – казва по този повод проф. Симеон Хаджикосев и добавя: - Това е смеховата терапия, която и досега се практикува в редица болници по света”.
Франсоа Рабле се появява на бял свят около 1490 г. в селце по течението на Лоара, място красиво и плодородно, прочуто и с фантастичните си вина. Някои казват, че баща му, Антонин, е адвокат, а други - че държи хан и върти търговия с алкохол. Ако се съди по откритите и доживотни пристрастия на Рабле към прекрасното винце, аз бих заложил на втората опция. Точни сведения за детството му няма, но се знае, че на 10 Рабле е послушник в един францискански манастир, известен и с винарските си изби от 13 век. Там получава прекрасно образование, но по схоластичния метод и неслучайно после, по повод схоластичното образование на Гаргантюа, Рабле пише: „От него той затъпя, вместо да поумнее”.
При францисканците обаче е тясно за волния раблезиански дух, така че с разрешение от папата той се мести в близкия Бенедиктински манастир, после напуска и него, за да учи медицина. През 1532 започва лекарска практика в Лион, по това време - един от интелектуалните центрове на френския Ренесанс. Първата част на „Гаргантюа и Пантагрюел” излиза през същата година, почти веднага добива огромна популярност, но и скоро е осъдена – първо от Сорбоната, после и от църквата. Не мислете обаче, че това е акт символичен, който човек да пренебрегне. Не, то има практически измерения, доколкото на база на осъждането се издава официална забрана за публикуване на книгите, а може да се стигне и до осъждане на автора, включително на клада. В случая обаче забраните са заобиколени – и то на няколко пъти – с намесата на влиятелни фигури като кардинал Жан дьо Бел и самият крал Франсоа I. Либералният крал обаче след 1540 година става консерватор, така че третата и четвъртата част от „Гаргантюа и Пантагрюел” отново са осъдени. През 1535-39-та Рабле преподава медицина в Монпелие и води лекции по анатомия, като използва мъртви тела – още нещо, което не е по вкуса на църквата и което засилва настроенията срещу него.
Те са особено недоволни също да прочетат в книгата за Гаргантюа как Рабле си представя истинския монашески живот. В прочутата Телемска обител не се допускат лица, известни с качества като мързел, нелоялност, глупост и други. Обратно, търсят високо интелигентни и добродетелни хора, които в усамотението на библиотеката и в групови разговори постоянно да се обогатяват. В абатството живеят заедно мъже и жени, имат прислуга, която се грижи за градините и прехраната, поддържат перфектна хигиена, като се къпят често и имат дори плувен басейн. Абатството няма стени и часовници, а уставът му се свежда до едно правило: „Прави каквото искаш”. На възраженията, че това е невъзможно, Рабле отговаря: „Свободните хора, родени и възпитани от добри родители и движили се в почтено общество, притежават вроден инстинкт и вътрешна сила, която те назовават чест и която постоянно ги напътства към добри дела и ги отклонява от порока”.
Да, тази обител на Рабле е утопична, но гневът на църквата не е. В средата на 40-те години, за да избегне поредните проблеми, Рабле отива в свободния имперски град Мец, междувременно няколко пъти посещава Рим и среща папата, а през 1547 дори приема да стане викарий в малко градче. Пет години по-късно е вече болен, отива в Париж и там умира като истински пантагрюелист, тоест, като човек с „определено веселие на духа, изпълнено с презрение към случайните неща”. Твърди се, че последните му думи са:”Спускайте завесата, пиесата свърши”.
В Деня на народните будители екипът на "Срещите" честити голямата награда "Христо Г. Данов" на писателката Неда Антонова. Тази събота с нея ще разговаряме по третото издание на книгата й "Съвършената" за Преподобна Стойна. Светицата, която е казала: "Прошката е Боговуто у човека". Слушайте, интересно е.
Eдин от най-нежните и ярки гласове на съвременната нидерландска литература – Яп Робен – пристига в Пловдив тази вечер. Издателство ICU Publishing и литературният фестивал „Пловдив чете“ организират премиера на новия му роман „ Контури на един живот “ в Bee Bop Café, ул. „Гладстон“ 1. Яп Робен ще участва в разговор с писателката..
Главният учител по музика в Средно училище „Любен Каравелов“ - Пловдив и диригент на фолклорен ансамбъл „Тракийска младост“ Мария Найденова бе удостоена с награда „Константин Величков“. Тя получи отличието на церемония в МОН като победител в националния конкурс за учители за най-добър урок, проведен в културна и/или научна институция...
Пловдивската Галерия „Готи“ представя обща изложба на Васил Стоев и Вежди Рашидов „Форми на паметта“. В едно общо пространство се срещат две силни личности и две различни енергии. Живописта на Васил Стоев и скулптурата на Вежди Рашидов се преплитат в художествен диалог, който надхвърля граници и жанрове. Експозицията разказва история..
Как приключва годината за Старинен Пловдив, разговор с проф. Елена Кантарева-Дечева , директор на общинския институт. За ремонтите на знакови къщи в Стария град и за новите проекти, които ще следим и догодина. "Най-важният проект за реставрация беше знаковата къща "Недкович" в Стария град", каза проф. Кантарева. Тя припомни, че сградата не е била..
 Предимно облачно
								Предимно облачно Предимно облачно
								Предимно облачно Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Предимно облачно
								Предимно облачно Ясно
								Ясно Ясно
								Ясно Ясно
								Ясно Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Предимно облачно
								Предимно облачно Предимно облачно
								Предимно облачно Ясно
								Ясно Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Предимно облачно
								Предимно облачно Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Предимно облачно
								Предимно облачно Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Предимно облачно
								Предимно облачно Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност