Good times, bad times е първата песен от първия албум на британската група „Лед Цепелин”. На обложката е стилизирана снимка от 1937 - катастрофата на цепелина „Хиндербург”. В реалния свят обаче албумът е обратното на катастрофа – истински полет на идеи и талант, които хващат духа на времето за гушата и го вадят на показ върху голямата сцена на живота. И нищо, че британският оловен цепелин летя само 12 години – времето бе достатъчно, за да разбере светът, че гениалността не изчезва, само мени инструментите, формите и лицата си.
Първият албум на „Лед Цепелин” е записан само за 36 часа и студиото им струва към 1 700 британски лири. Четворката се събира броени месеци по-рано, през лятото на 68-ма, но създава компактен концептуален албум, в който няма хитове, защото целият е един голям хит. Тенденцията да се творят само шедьоври се запазва поне в следващите 3 албума. Неслучайно „Лед Цепелин”, които прекрасно знаят какво правят, категорично отказват да издават сингъли, а „Атлантик рекърдс”, които веднъж си позволяват тази волност, затъват в неприятности.
Наистина Dazed and Confused - замаян и объркан, светът слуша „Лед Цепелин”. Първо критиците не оценяват музиката им, твърде внезапна, нова и тежка е, не пасва на концепциите им. Тогава британска критика сериозно смята, че след малките лудости през 60-те, през 70-те светът ще се върне към „нормалността” на по-класическите форми. Поколението на битниците и хипитата вече е уморено от неуспешни бунтове, смятат те, а обществото иска спокойствие, не нови шокове. Е, добра концепция, но с малка грешка - реалността. Критиката забравя, че край батковците от 60-те се навъртат млади вълчета, чиито вкусове ще определят следващото десетилетие. Те не искат, а жадуват нови шокове – и когато чуват „Лед цепелин” 1, веднага се влюбват. Така че, напук на критиката, албумът е огромен успех на пазара.
Това още е блус, но вече е и нещо отвъд блуса. Още е рок, но е отвъд рока. Още носи келтски и други фолк елементи, но скрити в тъканта на музика, сама превърнала се в мит. „Лед Цепелин” още е просто група с вокал, китара, бас и барабани, но вече е отвъд революцията на „Бийтълс”, над познатото мислене и познатото звучене. „Исках да правим музика от светлина и сянка” – казва Джими Пейдж. И те наистина го правят. Играта на светлосенките е във всяка композиция - в смяната на бавно с бързо темпо, в преливането от нежна мелодичност към шумни дисхармонии, в „диалозите” на китарата с вокала и обратно. Тя е в начина, по който нежният звук на класическата китара на Джими Пейдж се превръща в звук на могъщ режещ трион; в текстовете на Робърт Плант, в сценичното му поведение и фантастичния му маниер на пеене; в лекотата, с която Джон Пол Джоунс прескача от здравото дърпане на дебелите басови струни към нежното докосване на клавишите на „Хамонд” органа; в гръмовната динамика, с която фурията Джон Бонъм държи ритъма под и над всичко това.
Всичко започва като обикновена приказка – едно момче среща друго, двамата викат още двама и създават най-великата рок група в историята. Първата среща е през лятото на 1968 между Джими Пейдж и Робърт Плант. Джими се оказва собственик на правата и задълженията на разпадналите се „Ярбърдс”, има договор за турне в Скандинавия, но няма как да го изпълни без група, така че търси музиканти, които да паснат на концепцията за светлосенките. С парите от „Ярбърдс” той си е купил луксозна лодка на Темза и кани там вокалиста Робърт Плант. Приятел му го препоръчва, после Джими го слуша в някакъв клуб и е в огромен възторг и смут едновременно. „Бях притеснен, че той вероятно има някакъв лош проблем с характера. Иначе не можех да си обясня, че пее така фантастично, а още не е прочут” – спомня си той. Но срещата е страхотна, Пейдж и Плант се разбират прекрасно в музикално отношение, освен от гласа и пеенето на Робърт, Джими е в луд възторг и от страстта му към митологията, както и специално към „Властелинът на пръстените” на Толкин. Двамата фактически създават ядрото на „Лед Цепелин”. После Пейдж води басиста Джон Пол Джоунс, когото познава от времето, когато и двамата са успешни студийни музиканти, а Плант води барабаниста Джон Бонъм, с когото е свирил в предишна група. Магията е готова да се роди.
ПРОДЪЛЖЕНИЕТО СЛЕДВА!
На 4 ноември в залата на Младежки дом – Пазарджик, ще бъде дадено началото на първото издание на фестивала „Синестезия“ – музикален кинофестивал, който съчетава живи концерти, музикални филми — документални и игрални, както и творчески ателиета. Откриващото събитие е със специалния концерт Acoustic QUEEN Project на „Фондацията“,..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 01.11.2025г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Николай Лилиев. Ридаят скръбни ветрове. Избрани произведения. 224 стр., 4А, Български писател, 2025. Витолд Гомбрович. Космос. 208 стр., ок. 4А, Нике, 2025. Чо Намджу. Ким Джийон, родена..
Известната телевизионна журналистка Радина Червенова идва в Пловдив, за да представи дебютния си роман "Преди ме е нямало“ (изд. "Колибри“). Премиерата на романа е на 1 ноември 2025 г. (събота) от 16:00 ч. в Епископската базилика на Филипопол и е с вход свободен до заемане на местата. Модератор на събитието е Десислава Желева от екипа на..
Eдин от най-нежните и ярки гласове на съвременната нидерландска литература – Яп Робен – пристига в Пловдив тази вечер. Издателство ICU Publishing и литературният фестивал „Пловдив чете“ организират премиера на новия му роман „ Контури на един живот “ в Bee Bop Café, ул. „Гладстон“ 1. Яп Робен ще участва в разговор с писателката..
Главният учител по музика в Средно училище „Любен Каравелов“ - Пловдив и диригент на фолклорен ансамбъл „Тракийска младост“ Мария Найденова бе удостоена с награда „Константин Величков“. Тя получи отличието на церемония в МОН като победител в националния конкурс за учители за най-добър урок, проведен в културна и/или научна институция...