Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Led Zeppelin, първа част

През великата и ужасна 1968 година добри времена и лоши времена разтърсват Европа политически и духовно, като взривяват дори света на музиката. Всичко започва така!


Good times, bad times е първата песен от първия албум на британската група „Лед Цепелин”. На обложката е стилизирана снимка от 1937 - катастрофата на цепелина „Хиндербург”. В реалния свят обаче албумът е обратното на катастрофа – истински полет на идеи и талант, които хващат духа на времето за гушата и го вадят на показ върху голямата сцена на живота. И нищо, че британският оловен цепелин летя само 12 години – времето бе достатъчно, за да разбере светът, че гениалността не изчезва, само мени инструментите, формите и лицата си. 

Първият албум на „Лед Цепелин” е записан само за 36 часа и студиото им струва към 1 700 британски лири. Четворката се събира броени месеци по-рано, през лятото на 68-ма, но създава компактен концептуален албум, в който няма хитове, защото целият е един голям хит. Тенденцията да се творят само шедьоври се запазва поне в следващите 3 албума. Неслучайно „Лед Цепелин”, които прекрасно знаят какво правят, категорично отказват да издават сингъли, а „Атлантик рекърдс”, които веднъж си позволяват тази волност, затъват в неприятности.

Наистина Dazed and Confused - замаян и объркан, светът слуша „Лед Цепелин”. Първо критиците не оценяват музиката им, твърде внезапна, нова и тежка е, не пасва на концепциите им. Тогава британска критика сериозно смята, че след малките лудости през 60-те, през 70-те светът ще се върне към „нормалността” на по-класическите форми. Поколението на битниците и хипитата вече е уморено от неуспешни бунтове, смятат те, а обществото иска спокойствие, не нови шокове. Е, добра концепция, но с малка грешка - реалността. Критиката забравя, че край батковците от 60-те се навъртат млади вълчета, чиито вкусове ще определят следващото десетилетие. Те не искат, а жадуват нови шокове – и когато чуват „Лед цепелин” 1, веднага се влюбват. Така че, напук на критиката, албумът е огромен успех на пазара.

Това още е блус, но вече е и нещо отвъд блуса. Още е рок, но е отвъд рока. Още носи келтски и други фолк елементи, но скрити в тъканта на музика, сама превърнала се в мит. „Лед Цепелин” още е просто група с вокал, китара, бас и барабани, но вече е отвъд революцията на „Бийтълс”, над познатото мислене и познатото звучене. „Исках да правим музика от светлина и сянка” – казва Джими Пейдж. И те наистина го правят. Играта на светлосенките е във всяка композиция - в смяната на бавно с бързо темпо, в преливането от нежна мелодичност към шумни дисхармонии, в „диалозите” на китарата с вокала и обратно. Тя е в начина, по който нежният звук на класическата китара на Джими Пейдж се превръща в звук на могъщ режещ трион; в текстовете на Робърт Плант, в сценичното му поведение и фантастичния му маниер на пеене; в лекотата, с която Джон Пол Джоунс прескача от здравото дърпане на дебелите басови струни към нежното докосване на клавишите на „Хамонд” органа; в гръмовната динамика, с която фурията Джон Бонъм държи ритъма под и над всичко това.

Всичко започва като обикновена приказка – едно момче среща друго, двамата викат още двама и създават най-великата рок група в историята. Първата среща е през лятото на 1968 между Джими Пейдж и Робърт Плант. Джими се оказва собственик на правата и задълженията на разпадналите се „Ярбърдс”, има договор за турне в Скандинавия, но няма как да го изпълни без група, така че търси музиканти, които да паснат на концепцията за светлосенките. С парите от „Ярбърдс” той си е купил луксозна лодка на Темза и кани там вокалиста Робърт Плант. Приятел му го препоръчва, после Джими го слуша в някакъв клуб и е в огромен възторг и смут едновременно. „Бях притеснен, че той вероятно има някакъв лош проблем с характера. Иначе не можех да си обясня, че пее така фантастично, а още не е прочут” – спомня си той. Но срещата е страхотна, Пейдж и Плант се разбират прекрасно в музикално отношение, освен от гласа и пеенето на Робърт, Джими е в луд възторг и от страстта му към митологията, както и специално към „Властелинът на пръстените” на Толкин. Двамата фактически създават ядрото на „Лед Цепелин”. После Пейдж води басиста Джон Пол Джоунс, когото познава от времето, когато и двамата са успешни студийни музиканти, а Плант води барабаниста Джон Бонъм, с когото е свирил в предишна група. Магията е готова да се роди.

ПРОДЪЛЖЕНИЕТО СЛЕДВА!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Фотографският албум „Sub Specie Lucis“ с пловдивска премиера

На 6 октомври, от 18.00 часа , в Регионален природонаучен музей – Пловдив , ще се състои представянето на фотографския албум „Sub Specie Lucis” или „ От гледна точка на светлината“ на писателката, журналистка и фотограф Зорница Гъркова /Гръмкова/. Тя е автор на сборниците с разкази „Пътят на мравките“ и „Те никога не казват“,..

обновено на 05.10.25 в 12:21

Концерт с творчеството на Бах в АМТИИ - Пловдив

Академичен фестивал „SOLI DEO GLORIA“ („Слава на Бога“), който е посветен на 340-ата годишнина от рождението на Й. С. Бах (1685 – 1750)  се провежда през октомври в АМТИИ в Пловдив. Прояватa е  продължение и надграждане на Международния конкурс „Йохан Себастиан Бах - „Sоli deo gloria“. Събитието се осъществява от факултет „Музикална..

публикувано на 05.10.25 в 08:10

В "Срещите" разговор за битката за истината

Тази събота "Срещите" ви предлагат размисли върху изреченото през 1933 г от Николай Рьорих "Последната война сред хората ще бъде за истината".  И забележете, тя ще бъде насочена срещу собственото ни невежество, агресия и раздразнение. На мен ми е трудно да се съглася с това твърдение, затова попитах проф. Дамян Попхристов, Илия Кожухаров, Мирослава..

обновено на 04.10.25 в 10:38

Великите европейци - Мария Кюри, втора част

Когато през 1895 година полякинята Мария Складовска се жени за французина Пиер Кюри, тя не само добавя фамилията му към своята, но вече има до себе си прекрасен съпруг, приятел и учен, с който може да дели и житейски, и научни радости и неволи. По онова време всички подозират, че на тази жена и предстоят велики дела, но никой все още не знае какви..

публикувано на 03.10.25 в 13:56
Панайот Стефанов, главен редактор на Нула32

Списание Нула32 на 10: нов брой, книга и форум празнуват юбилея

Празничният есенен брой №41 на Нула32 със заглавие „Работа като работа“ е вече факт. В него списанието коментира само себе си: занаята, съмненията, упорството да продължава да излиза без прекъсване вече цяла декада. В броя участват редовни автори и визуални артисти, с които редакцията си сътрудничи през годините, приятели и колеги от други..

публикувано на 03.10.25 в 13:35