„Кризата е тежка, ако гледаме второто тримесечие на годината. Спадът на икономическата активност ще бъде двуцифрена. Няма база за сравнение в историята. По-тежка не е имало от времето на хиперинфлацията през 90-те години. Работим по сценарий за възстановяване на икономиката в Европа през 2020 година. Има значение, дали ще има втора вълна на пандемията, дали ще има свиване на икономиките с ограничения за търговия, граници и заведения за хранене, това са негативните фактори?“
Г-н Стоев коментира, че може би изненадващо кризата все още не изглежда толкова зле като безработица. Първата вълна регистрира около 100 000 в бюрата по труда. Не е реалистично да мислим, че тези хора ще се върнат на работните си места, или ще намелят други много скоро. Възможно е да се обучават, да опитат нови професии, защото по-голямата част са с много ниска квалифисация, без образование и опит в промишлеността.
Каква е прогнозата?
„След третото тримесечие на годината индустрията трябва да заработи на обороти близки до пълния и капацитет. Условието е Европа да се събуди, особено производителите на амтомобили. Това ще се отрази на Пловдив, който е зависим от индустриалното търсене на Европа. Пловдивските машиностроители не съкращават персонал, защото работят по поръчки от преди пандемията. Ако влезем в дефлационна среда, което означава производство на по-ефтина продукция. Препоръката към министъра на финансиите и колегите му в правителството е да се въздържат от макрорамката гласувана преди пандемията. Да не се променя минималната работна заплата от 1 януари 2021 година. Личното ми мнение, че не трябва да има такъв инструмент, като минимална работна заплата. По-високите заплати означават повече съкращения, които водят до социална криза. Силен ход е намаляване на осигуровките, и повече стимули за работодателите да създават заетост. Необходим е по-дълъг изпитателен срок за новите работници, например една година."
Интервюто с макроикономиста Георги Стоев е в звуковия файл.Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..