Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Йохан Себастиан Бах, първа част

Това още не е музика, а само четири ноти – си бемол, ла, до, си бекар. Ако изпишем в същата последователност техните буквени означения, ще прочетем едно име – ВАСН. Става дума за Йохан Себастиан Бах, върховният свещеник в храма на музиката, може би най-великия композитор на света. 

Не е ли прелестна шегата, плод на сговор между божествената Вселена и човешкия Разум - че това име, освен да се чуе изговорено, може да се чуе и изсвирено. Но, както казах, четирите ноти още не са реална музика. Ето как наистина звучи темата с името Бах, вплетено в реална музикална композиция.

Лист, Фантазия и фуга на тема ВАСН - https://www.youtube.com/watch?v=X2q_RiF3X-M

Ще сбъркате, ако смятате, че тази страховита „Фантазия и фуга на тема ВАСН” е на самия Бах. Не че той не прави такива музикални пакости, като изписва името си в своите величествени, технически прецизни и силно въздействащи композиции, например, в „Изкуството на фугата”. Прави го и още как. Но в случая музиката е на унгареца Лист, който по този начин, около сто години след смъртта на Бах, му оказва почит, като разработва темата с името му. Подобна почит към Бах демонстрират и още много музиканти от различни епохи и стилове – и то не само в класиката. 

През 20 век джаз интерпретации на Бах правят „Суингъл сингърс”, Джанго Райнхард, Бени Гудман, Нина Симон, Оскар Питърсън и други. Музиката му вдъхновява и групи като „Прокъл Харъм”, „Джетро Тал”, „Емерсон, Лейк и Палмър”, „Бийтълс”, „Дийп пърпъл”, „Бийч бойс”…..не могат да се изброят всички. Смята се, че части или цели творби на Бах, са включени в саундтрака на поне 850 филма. Но да се върнем към композицията на Лист, за да видим една фундаментална разлика в подхода на двамата композитори. Лист е романтик, при него въздействието върху слушателя идва оттам, че музиката му е пълна с фантазия и страсти, тя е рошава и спонтанна, гореща и човешка. 

Докато Бах се прекланя и протяга към небесното, опитва се да изрази божието величие по технически най-съвършения начин. Когато композира, Бах е математически пресметлив и дистанциран, някои дори казват - „студен”, но това е просто маниер на работа. Подходът му е плод на различно разбиране за начина и силата на въздействието – при него те идват директно от самата музика, от нейния строеж, ритъм и всички останали характеристики. Бах не влага личните си емоции и характер в творбите - или поне максимално избягва да ги влага. И все пак резултатът е това:

Бах, Токата и фуга в D, 2.40 - https://www.youtube.com/watch?v=ho9rZjlsyYY

Тази музика те кара да се чувстваш, сякаш си попаднал в някаква омагьосана стая съградена от звуци, в някакво музикално Ешерово пространство, където множество стълби към небето се преплитат една с друга, а по тях, докато слизаш с главата надолу, всъщност се качваш високо нагоре към дъното. И когато се завъртиш в кръг, можеш да докоснеш самия себе си, преди да тръгнеш. През 20 век, близо 300 години след Бах, поетът Томас Елиът, сякаш в преклонение пред неговия маниер на работа, написа знаменитите си „Четири квартета”. 

В книгата успя да накара всеки словесен и мисловен квартет да звучи отчетливо и самостоятелно, докато ние, публиката, възприемаме преплетения смисъл на всички поетични квартети едновременно. В историята на музиката самият Йохан Себастиян Бах стои като някаква огромна барокова катедрала, в която свирят много квартети едновременно. Щом влезе там, човек неизбежно се поддава на изумлението, оставя се звуците да го обгърнат отвред и да безчинстват в душата му, докато накрая я оставят рухнала, но доволна, че в музикалното си пътешествие е стъпвала по божиите стъпки.  

Бах, Фантазия и фуга в G - https://www.youtube.com/watch?v=tgDE3klkmtQ

Малко е да се каже, че това е барокова музика – трябва да се каже, че това е самият Барок в неговата най-добра форма. Както и самата музика в нейното най-добро земно проявление. Барокът е европейски стил в изкуството, който доминира в продължение на около 150 години – от Късния Ренесанс, около 1600-та година, до ранния класически период, примерно, към средата на 18 век. Думата „барок”, която вероятно идва от латински или дори от арабски, във формите си на френски, италиански и португалски означава „естествена перла с неправилна форма”. 

Особено характерни за периода на Барока са щедрата декорация, голямата пищност, натрупването, дори претрупването с детайли, което обаче придава обем и величавост на творбите, независимо за коя сфера на изкуството говорим. Тогава творците още са силно зависими от големи меценати като църквата и аристокрацията, но и няма как да не е така при мащабните поръчки, които често се реализират. Барокът е период на важни трансформации в общественото самосъзнание и отношения. 

Обръщането през Ренесанса към наследството и хуминистичните традиции на гръко-римската цивилизация, в Барока продължава да се развива и да дава големи и сладки плодове в наука, философия, политика, изкуство. На континента се появява кралят-слънце и абсолютните монархии, които пък раждат нова политика и поставят основите на националните държави по-късно. В науката правят забележителни открития Галилей, Нютон, Декарт, Лайбниц, Спиноза, Джон Лок и още много. За изкуството на изображението е достатъчно да споменем дори само Рубенс, Рембранд, Ван Дайк, Караваджо, Веласкес, Бернини и Боромини в архитектурата, Вивалди, Албинони, Хендел, Телеман, Скарлати, Пърсел, в музиката. И Бах, разбира се, който умира през 1750 и сякаш със самата си смърт слага край на ерата на Барока.

Бах, BWV 1060 - https://www.youtube.com/watch?v=ZIaiB9X2LGs




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Връчиха наградите за поезия „Добромир Тонев“

Младата поетеса Деница Младенова от гр. Бургас стана носител на Голямата награда в XV Национален конкурс за поезия „Добромир Тонев“, организиран от община Пловдив. Тя получи  грамота и парична премия в размер на 2000 лв. за дебютната си книга „Първи живот“. Това е стихосбирка, която критиците вече определят като явление. Редактор е преподавателят по..

обновено на 12.10.25 в 14:15

В "Срещите" иронично и сериозно за властта

През 2019-а година Митко Новков издаде великолепната си книга "Изядената ябълка", книга, събрала 101 управителски истории.  Шест години по-късно, сиреч днес, с автора се връщаме към тези занимателни и мъдри разсъждения.  Защо? Ами защото Управителят е вечен, както е вечно времето и човешкия род. Но променя ли се?  Слушайте, интересно е.

публикувано на 10.10.25 в 11:23

Авторски концерт с музика на Христо Йоцов в Пловдив

Авторски концерт с музиката на Христо Йоцов представят в Дома на културата “Борис Христов” в събота. Той е съвместен с Плевенската филхармония и е под диригентрсвото на брат му Борислав Йоцов.  В програмата са включени три произведения, които са премиера за пловдивската публика. Това са “Скорпион” – пиеса за кларинет и струнен оркестър,..

публикувано на 10.10.25 в 09:07

Цветана Янева-Гумеля показва свои творби

Изложба поп арт фигуратив „Сами заедно 1999–2009“ на Цветана Янева-Гумеля ще бъде открита тази вечер в сутеренната зала на експозиция „Мексиканско изкуство“ към Градската художествена галерия.  Ще бъдат показани 30 нейни живописни платна, създавани през различни години, но обединени от общо концептуално послание. Те дават ретро поглед към..

публикувано на 10.10.25 в 07:06

Галерия "Дяков" представя изкуството на Борис Желев

Пловдивската галерия "Дяков" показва за първи път изкуството на Борис Желев.  Неговата самостоятелната изложба "Археология на спомените" може да се види в следващите две седмици. Те 15-та поред  в творческата кариера на художника.  Борис Желев е роден в  Сливен през 1961 година. Завършва художествената гимназия в Казанлък и специалност "Живопис"..

обновено на 09.10.25 в 13:02