Те са провокативни, лудички типове, за които сюрреализма е инструмент срещу буржоазните ограничения на свободата. И имат скандални видения и сънища, от които трябва да се отърват. В началото Бунюел точи бръснач, влиза в съседната стая, където девойка седи на стол, отваря лявото ѝ око и го срязва. А кадърът отива на нощното небе, където „остър“ облак срязва пълната луна. Филмът може само „да се усети“, не „да се разбере“. В „Андалуското куче“ не бива да се търси дълбока философия, сложни характери или дори сюжет. Това са видения, сънища и фантазии, блестящо нестандартни. Сцената с окото например е сън на Бунюел, а човекът със стигма на ръката, от която излизат мравки - сън на Дали.
Да, днес, след сто години, някои сцени от „Андалуското куче“ звучат наивно – толкова може тогава киното. Или са твърде познати – цитирани и пародирани стотици пъти, сами са станали стандарт. Но Бунюел и Дали разпват киното до края на неговите възможности - тази заслуга не може да им се отнеме. В творческия път на Луис Бунюел има етапи, всеки от които в различна държава. Първо е Франция с „Андалуското куче“ и още по-скандалния - „Златният век“. С първата лента скандалът е само естетически, докато с втората Бунюел заема и обществена позиция. Той напада буржоазната държава и унижава католицизма, като например смесва образи на Исус Христос с текстове на маркиз Дьо Сад.
На премиерата има безредици, полицията забранява прожекциите, продуцентите са заплашени с отлъчване от църквата и изтеглят всички копия, а филмът е показан отново чак през 1979. Междувременно обаче Бунюел е поканен в Холивуд, но не снима нищо. Обратно в Европа, свързва се с републиканците в Испания и става член на комунистическата партия, факт, който по-късно упорито отрича.
Приятел – анархист печели от лотарията и финансира „Урдите, земя без хляб“ - първия сюрреалистичен документален филм. Той е за живота на хората в най-бедната испанска провинция и е забранен както от Републиката, така и от Франко. През 1934 Бунюел се жени за Жан Льофевр, гимнастичка с бронзов олимпийски медал и става продуцент в мадридско студио, но поставя условие името му да не се появява. Въпреки че продуцира 18 и режисира поне 4 комерсиални филма, той пази анонимност, за да не бъде презрян от сюрреалистите. През гражданската война пък прави пропагандни филми за Републиката първо в Европа, а през 1939 и в Щатите, където остава след края на войната.
В САЩ Бунюел работи по две пропагандни програми на Музея на модерното изкуство, но всичко свършва през 1942, когато Салвадор Дали го описва като комунист и атеист. Те са скарани отдавна, а Дали е безцеремонен. След скандала, Бунюел отива в Холивуд, но пак не снима и през 1946 е в Мексико - взима гражданство, купува къща и прави близо половината от общо 60-те си филма.
От този период най-значим е „Забравените“ със сюжет от жестокия свят на уличните момчета в бедните квартали на Мексико. Игрален филм, сниман като документален, „Забравените“ е смес от социален реализъм и сюрреализъм, а публиката го отхвърля и дори смята, че Бунюел петни страната. Но през 1951 „Забравените“ печели режисьорската награда в Кан и мексиканците започват да го харесват. В началото на 60-те, Бунюел се връща в Европа и прави най-великите си филми от втория френски период – „Виридиана“, „Дневникът на една камериерка“, „Тристана“, „Дискретният чар на буржоазията“, „Този неясен обект на желанието“. Да, и „Дневна красавица“, в който тайнството Бунюел, когото Хичкок нарича най-брилянтния режисьор, се смесва с магичната красота на Катрин Деньов.
В интервю питат Бунюел защо снима, а той: „За да покажа, че този свят не е най-добрият от всички възможни“. Като млад обаче той няма много досег с киното, чак в Париж има журналистическа карта и може да гледа безплатно. Тоест киното е късно откритие за него, а страстта му към подвижните образи запалва „Уморената смърт“ на Фриц Ланг. Артистичен тип с непоносим характер, както го описва първата му любов, поетесата Конча Мендес, Бунюел от дете свири на цигулка и играе бокс, учи в йезуитски колеж, където прихваща атеизма си, и завършва философия в Мадрид.
С Дали и Лорка следят новостите в изкуството, палят се по сюрреализма и основават прочутата артистична група „Поколение 27“. Бунюел иска да е революционер и в изкуството, и в живота, но не е. Той живее скромно и държи на буржоазния морал по отношение на семейството. Дори в най-артистичните парижки времена и места, не се поддава на типичната творческа разюзданост. Единственият му порок е пиенето – всеки ден гледа да приключи с ангажиментите в ранния следобед и да заседне на дълго пиене без напиване.
Както повечето гении, Дон Луис работи основно докато не прави нищо. Да, ленив е и казва: „Дайте ми 2 часа активност на ден, а другите 22 ще прекарам в сънища.“ Но ако сте гледали някой от знаменитите му филми, знаете накъде бия. В творчеството на Бунюел сънят, виденията, другата реалност, са най-важните елементи. Те са смесени с парадокси и загадки, откровени фройдистки комплекси, сексуални желания и практики, понякога само смущаващи, понякога – направо шокиращи. Да, това е сюрреализъм, но и нещо повече – то е „бунюеловското“, по което публиката си пада и от което иска още и още. Но Смъртта май също харесва доброто кино, затова чрез банална цироза си прибра 83-годишния режисьор.
В „Последен дъх“, автобиографията, излязла малко по-рано, сам Бунюел пише: „Мога да си поставя диагнозата твърде лесно. Стар съм.“ Това е смешно, но звучи трагично. Сякаш го чувам да казва, иронично озадачен: „Всичките ми филми са изградени върху комични ситуации, но се възприемат, сякаш са трагедии“.
Есенният сезон в галерия Аспект започва със самостоятелна изложба на известния пловдивски художник Николай Няголов. Традиционно, всяка втора година, художникът представя новите си картини в галерията и тази година е подготвил 25 платна, обединени под мотото „неРеално“. Експресивни, динамични, изригващи феерия от цветове, творбите на Николай Няголов..
Творческото писане при младите хора, как може да се подобри изучаването на родния език, питаме поетесата Ина Иванова , част от академията "Заешка дупка", която навърши 10 години и стартира новите курсове от септември. Ина Иванова каза, че когато хората кандидатстват за курс по творческо писане, това вече означава, че те конкретно имат интерес да..
Изложбата „ Любен Зидаров, 100 години “ се открива в зала „2019“ на ул. „Гладстон“ в Пловдив. След като беше показана миналата година в столицата, сега експозицията гостува в Града под тепетата Мащабната ретроспектива беше организирана като почит към забележителния художник, чиито илюстрации към повече от 200 заглавия са познати на..
Уникално ръчно извезано знаме дариха на кмета на Пловдив по повод 140 години от Съединението По повод 140-ата годишнина от Съединението на България, Елисавета Георгиева – учител и майстор в изработването на исторически знамена – дари специално изработено ръчно извезано знаме на Съединението на кмета на Пловдив Костадин Димитров. „ Знамето е..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 06.0 9 . 2025 бяха представени следните заглавия Рубрика „Напълно непознати“ Иван Вазов. Нова земя. 616 стр., ок. 3А, Кръг, 2019. Захари Стоянов. Чардафон Велики. Хермес, 2025. Георги Пашев. Да живее Съединението. 352 стр., ок. 4А, Хермес, 2022. Маньо Стоянов...