Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ресторанти и заведения отвориха, въпреки всичко

Настроенията в обществото са разноцветни спрямо по-сериозното разхлабване на противоепидемичните мерки, като най-дискутирани остават тези, които касаят училищата, ресторантите и заведенията. 

Връщането към обичайното функциониране на обществото непременно преминава през отваряне на вратите на питейните заведения и местата за бавно хранене, защото тези точки са се установили като далеч повече от помещения за консумация на различни видове продукти. 

Здравната сигурност обаче остава на първо място и никой от собствениците на заведения не крие готовността си за спазването на мерките, макар и понякога неясни. 

"Подготвили сме дезинфектанти на десет места, поставили сме табели навсякъде - за дистанция, носене на маски и дезинфекция. Този път заповедите са малко по-неясни, така че ще чакаме да дойдат да ни проверят" заяви собственик на заведение. 

Съдбата на сервитьори, бармани, готвачи, уредници на зали и посрещачи остава малко в страни от фокуса на обществото. За тях бяха предвидени мерки от държавата, като най-популярната e “Запази ме”. Немалко бяха затрудненията и забавянията в изплащането на средства по тази програма, но каква всъщност е действителността, какви са възможностите на един служител в заведение? 

"Аз успях да се изолирам в планината, като не ми се налагаше да плащам наем и не харчих почти нищо. Но много мои колеги с деца и належащите разговори се преориентираха, а други наистина не знам как се справили" споделя барман в центъра на Пловдив. 

Плащане на забавени сметки за битови разходи, осигуряване на свежа бира, закупуване на зеленчуци и месо, които, ако са добри, са с кратки срокове на годност, а и най-важното смяната на олиото за гответе. Каква всъщност излиза сметката в крайна сметка? 

"Всяко едно затваряне и отваряне струва по около 10 хиляди лева" това е цената, която малко заведение в "Капана" плаща за да започне работа. "Не искам хората да се чудят защо в квартала им кафето е 1.20лв., а в тук е 2,60лв. Аз не работя на печалба от 300 процента, в тази цена всъщност влизат всички данъци, това е цената на работата на чисто" казва ресторантьор. 

Усеща се надежда за връщане към нормалния ритъм на живот и достъп до познатите способи за преминаване на времето, но несигурностите все още са осезаемо икатегорично на дневен ред.
"Над 90% от нашия персонал беше запазен, защото успяхме да се възползваме от държавните програми" каза Теодор Атов - управител на пловдивски ресторант в интервю за Радио Пловдив. 

Бизнесът на Атов не е част от сивия сектор и не е срещал трудности в кандидатстването по държавните програми. 

"Важно е сега да ни бъде разяснена малко повече заповедта на министъра, защото сме напълно убедени, че това не е крайният ѝ вариант" смята Атов. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Доктор Димитър Бакалов в "Добро утро, ден"

В рубриката ни „Добро утро, ден!“ тази седмица гостува доктор Димитър Бакалов от Спешното отделение в МБАЛ „Пазарджик“. Тази година той получи наградата „Доктор Стефан Черкезов“ на Българския лекарски съюз, която се присъжда за лекарска всеотдайност и етика. Доктор Бакалов казва, че това е голямо признание и основен мотив да продължи всеотдайно да се..

обновено на 15.11.25 в 12:12
Румен Гечев

Проблемът за "Лукойл" е осигуряването на суров петрол

Важно е не кой, а чий ще е особеният управител на "Лукойл България" - кои хора зад него ще дърпат конците. Така смята проф. Румен Гечев, бивш вицепремиер и министър на икономиката в „Кабинета Виденов“, сега преподавател по икономика в УНСС.  Според него н оминацията на Румен Спецов, появила се само дни преди изтичането на законовия срок, е..

публикувано на 14.11.25 в 16:33
Хачик Язъджиян и Никола Андреев

Стартира кампанията "Купи и Дари" в Пловдив

Благотворителна кампания под надслов „Купи и Дари“ организират за втора поредна година Ротари, Ротаракт и Интеракт клубовете в Пловдив. Кампанията е насочена към хора и семейства в затруднено положение, като целта е да се съберат дълготрайни хранителни продукти за тях. Миналата година по време на акцията бяха събрани над два тона хранителни..

публикувано на 14.11.25 в 15:39

Ключови в туризма са рекламата, самобитността и партньорствата

Организацията "Тракийски туристически район" провежда обучение по проект DETOUR - инициатива за трансформация на местния туристически сектор, насочена към малките и средни предприятия в туризма.  Тя се фокусира върху най-актуалните предизвикателства пред индустрията: устойчив туризъм, дигитална трансформация и адаптация към климатичните промени...

публикувано на 14.11.25 в 11:28

Пловдив е на по- бързата от двете писти в развитието на регионите

Икономическото и социалното развитие на регоините остава „на две скорости“. Стопанската активност, инвестициите и човешките ресурси се концентрират в ограничен брой силни градски центрове, които създават по-висока добавена стойност, разчитат на по-добре функциониращи пазари на труда и имат по-качествена инфраструктура. Тази концентрация поставя..

публикувано на 14.11.25 в 10:53