Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Модернизират жп системи за сигнализация и телекомуникация

Сигнализацията и телекомуникацията по железопътните трасета в страната са едни от най-важните фактори за сигурното и безопасното пътуване на влаковите композиции. Такива системи се изграждат по приоритетната за България железопътна линия Пловдив-Бургас. 

Проектът „Проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникации по железопътната линия Пловдив-Бургас“ е част от мащабния проект за рехабилитация на трасето, а неговото изпълнение се осъществява със съфинансиране от Кохезионен фонд, чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020.

 „Това са системи, чрез които се управлява железопътния трафик и влаковите композиции се водят по безопасни трасета. Чрез системите за телекомуникации служителите на гарите се свързват помежду си с диспечерите от пловдивския диспечестки център и локомотичните машинисти във влаковете“, разясни ръководителят на проекта за рехабилитация на ж.п. линия Пловдив – Бургас – фаза 2 по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020.
" инж.Иван Бакалски от НКЖИ.

С изпълнението на дейностите по Проектирането и изграждането на системите за сигнализация и телекомуникации по железопътната линия Пловдив - Бургас се подновява сигнализацията в 18 гари. Паралелно с това ще бъде изградена нова система за диспечерско управление на влаковото движение и системи за видеонаблюдение, нова система за влакова защита ETCS, разположена в участъка Маноле-Бургас с дължина 271 км. За по-голяма сигурност на железопътния транспорт е и системата за следене параметрите на подвижния състав, телекомуникационна апаратура в участъка Пловдив-Бургас с дължина 293 км, устройства за информация на пътниците и система за влакова комуникация GSM-R.

„По отношение на сигнализацията се внедряват нови детектори за наличие на влакови композиции в участъците, нови семафори с LED-оптика. Внедрява се също така и система за влаков контрол, която контролира скоростта на композициите без намесата на локомотивните машинисти/ Тази система не позволява заадената скорост в даден участък да не бъде надвишавана. Ако това се случи автоматично се включва системната влакова спирачка. Всичко това повишава в много голяма степен безопасността на движението на влаковете“, каза още инж. Бакалски.

Като част от проекта се предвижда в участъка от Пловдив до Бургас да бъдат обновени шест тягови подстанции. До момента са модернизирани пет от тях -  Нова Загора, Стара Загора, Ямбол, Карнобат и Бургас. Остава да бъде модернизирата тяговата подстанция в Чирпан. 

Обновяването на тези съоръжения се изисква, за да бъде осигурена електрическа енергия с достатъчна мощност за движението на тежките товарни влакови композиции. При това обновяване са удвоени мощностите на тяговите трансформатори, които да поемат целия железопътен трафик. За целта са монтирани специални компенсиращи устройства.

До този момент е завършен участъкът между гарите Скутаре-Оризово. От Оризово до Михайлово има сключен договор. Проектирането вече е към своя финал и в началото на месец май започват строителните дейности. Там предстои удвояване на  железопътната линия, като в района на Чирпан тя се разклонява. Единият път преминава директно през гара Чирпан, а другият -  директно през нов тунел към гара Михайлово. След като приключи изграждането на тези участъци, включително и двата – гара Зимница и участъка Явор – Зимница при гара Завой, ще бъде постигната скорост на движение на влаковете средно – 145 км/ч.

„Повече информация, можете да намерите в сайта на ОПТТИ и YouTube канала на програмата. 

ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Опозицията използва трагичния инцидент в Пловдив за политическа атака

Това заяви в интервю за Радио Пловдив пловдивският кмет Костадин Димитров, след като общинските съветници на „Продължаваме промяната – Демократична България“ настояха за неговата незабавна оставка заради фатайлния случай, при който 78-годишен мъж загина, след като върху него падна клон.  Съветниците от ПП-ДБ искат оставката на кмета..

публикувано на 26.08.25 в 13:53

4800 нарушения откри за седем месеца ИТ труда в Пловдив

Близо 2400 проверки са направени от Инспекцията по труда в Пловдив за първите седем месеца на годината. Констатирани са над 4800 нарушения на трудовото законодателство, като основната част от тях са свързани с безопасните условия на труд, а около 1/3 са за трудови правоотношения. Това съобщи директорът на пловдивската инспекция Атанас Чернаев и..

публикувано на 26.08.25 в 12:29

Изследват здравното състояние на пазарджиклии в четвъртък

Безплатни изследвания на основни здравни показатели и функцията на белия дроб чрез съвременни дигитални технологии ще се проведат на 28 август (четвъртък) в Пазарджик.  Изследват се ръст, тегло, индекс на телесната маса, кръвна захар, температура, кръвно налягане, сатурация, ЕКГ, сърдечен ритъм и функцията на белите дробове (спирометрия)...

публикувано на 26.08.25 в 11:04

Общината е длъжник на пловдивчани за зелената система

За дървестната растителност, в усложнените градски условия, са необходими много специфични грижи, които през последните 25 години не ги виждаме, каза в програма "Точно днес",  ландшафтният архитект Станимир Шаламанов Според него за многото изсъхнали дървета в Пловдив факторите са комплексни. По думите му от една страна негативно влияние оказват..

публикувано на 26.08.25 в 10:39

Уволнението ме изненада, клонът не падна от подценяване

Освобождаването от поста ме изненада, защото отчупилият се клон, който доведе до смъртен случай не е заради подценяване състоянието на дървото. Това заяви освободеният от поста директор на Общинското предприятие „Градини и паркове“ Антон Георгиев. Подчерта, че не е имало никакви признаци за необходимост от премахване на тополата...

публикувано на 26.08.25 в 10:35