През последните повече от 10 години филмовата награда LUX спомогна за популяризирането на над 100 филма , подкрепяйки разпространението на европейски продукции и копродукции в опит да преодолее езиковите и дистрибуторските бариери пред европейската филмова индустрия. През 2020 г. Европейският парламент и Европейската филмова академия, заедно с Европейската комисия, решиха да променят наградата LUX за кино с амбиция да бъде привлечена повече публика за повече европейски киноленти. Режисьорът Андрей Слабаков - член на Европейската комисия за култура коментира новия момент в присъждането на приза, превърнал се в синоним на качествено правене на филми:
„Тази година с радост мога да кажае че в оценяването вече участва и публиката – 50% за публиката и 50% за Парламента, което е много е положително. Един филм трябва да бъде гледан от зрителите, защото да се правят бутикови филми, които никой не иска да ги гледа, не е най-сполучливото. Радвам се, че ЕП е решил да има такива награди, защото това е единственият Парламент в света, който дава награда за кино. LUX означава „светлина“ и идеята е да е знаков и да осветлява важни теми за европейските и не само, за европейските държави.“
През 2019 г европейските кинотворци са продуцирали 1881 филма – над два пъти повече от направените в САЩ 814. Американските филми обаче представляват над 60% от пазара в ЕС в сравнение с 29% дял на европейските филми. До голяма степен това се дължи на факта, че по-голямата част от европейските филми не се прожектират извън страната на техния произход. Затова филмите, които се конкурират за Наградата LUX на публиката, получават субтитри на 24-те официални езика на ЕС, за да могат хиляди европейци да ги видят и да гласуват за тях.
А.Слабаков: „По този начин се насърчава сътрудничеството. Но там има проблем. Определени държави обикновено успяват да направят копродукции, но ние не сме сред тях или участваме като миноритарни продуценти. И не сме само ние. Най-много пари получават Франция, Германия, Испания, Италия, някой друг датски филм. Ние сме там, където графиката е като права линия долу с 16-17 държави, където спрямо парите, които са взели другите държави, ние сме до практическата нула. Сега се опитваме да обърнем системата за оценяване на проекти и срещаме разбиране от Мария Габриел и Комисията по култура.“
Благодарение на сътрудничеството между ЕП, програма „Творческа Европа“ и Europa Sinemas с мрежа от над 1200 кина, публиката в цяла Европа може да се наслаждава на уникални едновременни прожекции, свързващи зрителите и създателите на филми чрез интерактивни дискусии на живо. Финалистите са селектирани от жури, съставено от професионалисти. Трите номинирани филма за 2021 г. бяха представени на виртуална церемония на Европейската филмова академия в Берлин на 12 декември 2020г. Фазата „Гледай и гласувай“ ще продължи до 23 май 2021 г. Посланикът на инициативата „27 пъти кино“ режисьорът Крис Захариев коментира:
„Трите филма са много различни, но всеки има номинация за „Оскар“. Първият се казва „Колектив“ на румънския режисьор Александър Нанау – документален, разследващ. Вторият е „Тяло Христово“ на Ян Комаса – интересна драма и докосваща човешка история. Третият – „Още по едно“ на Томас Винтерберг, който е номиниран и за най-добър чуждестранен филм на „Оскарите“ , и за най-добра режисура. Говорим за най-добрите от най-добрите. В цяла Европа се организират прожекции с „вход свободен“ и фестивалите си отварят вратите за зях. В България – също могат да се гледат онлайн на сайта на Европейския Парламент в България. В момента са активни филмите „Колектив“ и „Тяло Христово“, след няколко дни в рамките на „София филм фест“ ще бъде излъчен и „Още по едно“ в истинските киносалони“.
Гласуването започна на 13 декември 2020 и предстои да приключи на 23 май. Валидна е единствено последно подадената оценка.Победителят ще бъде обявен на 9 юни 2021 по време на официална церемония в Европейския парламент в Страсбург.
„ В радиото ти не можеш да остарееш, не можеш да бъдеш възрастен. Ти не можеш да изведеш на показ годините си. Никога не съм била суетна за възрастта си. Имам пълното съзнание какво означават за мен годините – те са моето богатство. Благословена съм с тази работа, с тази професия, която съм имала, и с тези възможности, които ми е давала тя. Но..
На 20 декември за шеста поредна година компанията отличи със специални грамоти работниците, изпълнили през 2024 година благотворителни инициативи по програмата КЦМ Благодетел, в направления "Социална интеграция и приобщаване на деца и възрастни хора в тежко социално положение/настанени в институции", "Подкрепа на обществено значими каузи в..
Агенция "Алфа рисърч" публикува последното си за годината проучване, о заглавено "2024 и 2025 – равносметка и очаквания". То е проведено от 1 до 10 декември и предсатвително за страната, финансирано е със собствени средства на агенцията. Анкетирани по домовете им с пряко стандартизирано интервю с таблети са 1000 пълнолетни българи...
В това е убеден юристът и журналист Мишо Гръблев, който в програма "Точно днес" коментира темата за споделеното родителство и желаните промени в българското законодателство, чиято цел е децата да растат с двамата си родители. В Деня на бащата той припомни, че бащите в днешно време имат все по-голяма роля в отглеждането и възпитанието на децата в..
Класическата иконография на Рождество Христово се оформя още през 5-6 век. Два са водещите аспекти в нея - божието въплъщение и претворяването, обновлението, което спасява целия свят, обяснява иконографът Елена Дигбоюшка. През годините тя се е сблъсквала с различни образци на изображението на Рождество Христово – едни икони са с повече..