2021 г. е важна за политиката на ЕС за железопътния транспорт, тъй като това е първата пълна година на прилагане на правила, които целят да създадат напълно интегрирана система на железопътен транспорт в Европа. Това трябва да се осъществи в условията на все още неотминала ковид-криза, а у нас – и при кадрови промени и проблеми с дълговете.
Защо 2021 е европейска година на ЖП транспорта?
Като много сектори, и ЖП транспортът пострада от COVID-19. Но едновременно с това показа, че е необходимо да се развива все повече. Депутатът Андрей Новаков, член на Транспортната комисия в ЕП коментира основната причина 2021 година да е европейска година на ЖП транспорта: “Това е доказано най-екологичният транспорт и прекрасно се вписва в предприетата от Съюза зелена политика и се стреми към чиста икономика, свиване на вредните емисии и плавен преход към неутралитет“.
Общоевропейските планове за модернизация на железопътната мрежа засягат и България, където въпреки отчитания спад от 40% заради ковид миналата година, железницата остава достъпна възможност за превоз. От БДЖ сочат, че по време на извънредното положение и локдауна не са спрели нито един от планираните курсове. Тече мащабна ремонтна програма. Закупени са и първите 15 магистрални електрически локомотива.
Проблемите в сектора у нас
Независимит транспортен експерт Варужан Апелян, обаче, не смята, че това като с магическа пръчка ще доведе до модернизация на ЖП услугата: „Дори нямат и система за безопасност– ЕРТМ система. Ако аз поръчвам локомотивите, ще ги поръчвам с такава система. Хубаво е да се каже защо ни трябва. Ако си спомняте в Калояновец, имахме сериозен инцидент, където един локомотив се преобърна няколко пъти и загина машинист. Той нямаше да се случи, ако имахме такава система. Същото е и при инцидента в Хитрино".
Според Варужан Апелян, у нас ЖП секторът все още дължи на пътниците и много по гарантиране на европейските им права. "В България от 12 години се отлага пълното прилагане на регламента за правата на пътниците. През 2009-та първата страна в Европа го прие. Ако имат европейски права, БДЖ трябва да приеме по-големи отговорности към пътниците, свързани с компенсации за закъснение, със специфично поведение по отношение на информацията и стандарти на качеството на услугата.“
Приоритетите сега
Безопасността на превозите, преодоляването на големите закъснения на влаковете, търсене на нови клиенти за товарните превози и стриктно финансово управление са приоритетите, очертани от служебния министър на транспорта Георги Тодоров: „Преценка и преоценка на всеки един разход – стремежът на всички ни е да няма инциденти, защото безпасността на превозите ни е основният приоритет“.
Към момента дълговете на БДЖ надхвърлят 20 млн. лева, натрупани от режийни разходи за такси и електроенергия. Текат проверки на предишното управление на министерството, а в ЖП системата се извършиха и кадрови промени.
Как в тези условия евродепутатът Андрей Новаков вижда България да изпълни целите за прилагане на правилата за създаване на напълно интегрирана система на железопътен транспорт на стария континент? „Считам, че именно ЖП секторът разполага с най-големия дял от средства, управлявани чрез програма Транспортна свързаност и изразявам надежда, че следващото правителство, което и да е то, няма да замете тези усилия и ще положи нови, за да завърши ключови проекти, защото са важни за хората“.
Новаков посочи конкретни проекти, като включи изграждането на ЖП връзки към Летище Пловдив и Летище Бургас, за да се превърнат в логистични центрове, както и закупуване на ЕРТМС системата. „Въобще пари има, остава воля, за да се завършат проекти, които стоят с десетилетия“ – подчерта евродепутатът.
Рестартът
Рестартът на ЖП транспорта у нас е възможен, категоричен е и независимият експерт Варужан Апелян. Формулата, според него е: „Създаване на услуга, свързана с права и регламенти, успоредно да се гледа и безпасонсотта“.
А за машинистът Иво Николов с над три десетилетия стаж, от стъклото на локомотива, пътят за европейска железница и у нас минава през нещо простичко: “Не трябва да се икономисва. Икономията води до инциденти“.
Рестартът на ЖП транспорта е важен. Защото с избора си да пътуваме с влак, намаляваме над 5 пъти вредните емисии в природата и така пазим планетата.
Чуйте целия репортаж в звуковия файл.
Балканите бойкотират големите вериги магазини. Протестът срещу високите цени и ниския стандарт на живот започна от Хърватия и премина в Босна и Херцеговина, Черна гора и Северна Македония. Бойкот се подготвя и в Гърция на 19 февруари, а у нас той е насрочен за идния четвъртък – 13 февруари. Какво се случва с цените в България? До какво ще..
Затварянето на дървопреработвателни предприятия, сред които и най-големият в региона завод за целулозна хартия в Стамболийски, води до криза в горския сектор и пазара на дървесина. Защо по-голямата част от дървесината вече се внася от други държави в Европа? Какво се случва в горския сектор у нас? Според проф. Васил Живков, председател на УС на..
Според ВМРО, съществува организирана престъпна група между държавата и големите търговски вериги. От организацията подчертават, че правителството има интерес от много високите цени на хранителните стоки в България. В интервю за Радио Пловдив по темата Александър Сиди от ВМРО беше категоричен, че "цените в големите търговски вериги у нас са..
Скъпи ли са храните в магазините? Възможно ли е и е в условията на пазарна икономика да има контрол върху цените? Какво мислят пловдивчани за инициативата за бойкот на магазините в определен ден, която започна от Хърватия и се разпространи в редица страни на Балканите, а у нас организации призоваха гражданите да се въздържат от покупки на 13 февруари в..
Въможен ли е бюджет за 2025 година с дефицит до 3% от брутния вътрешен продукт (БВП), без увеличаване на данъци, без въвеждане на нови и без намаляване на разходите, свързани с важни инвестиционни, структуроопределящи проекти, каквато заявка даде Министерство на финансите. Според икономиста Кольо Парамов страната в момента се намира в "режим на..