Няма област от обществения живот, която Ковид 19 да не засегна. Ситуацията продължава да е напрегната не само за транспортния сектор, който страда заради ограничителните мерки и карантините, а и за много пътници.
Проблеми, свързани с анулирането на полети
Един от най-често срещаните проблеми е свързан с анулирането на полети, посочва директорът на Европейския потребителски център у нас Соня Спасова: "Продължаваме да получаваме жалби за отменени полети от март, април, май 2020 година и за които парите за билетите още не са възстановени на хората".
Само за анулирани полети вследствие на коронавируса от миналия март до този юни в 30-те пункта на Европейската мрежа от потребителски центрове са получени над 6 хиляди жалби: "При насса около една четвърт от всички получени жалби през последните месеци. В рамките на цялата мрежа над 75% от всички случаи за отменени полети, които са разгледани и затворени, са приключили успешно, което означава, че хората са получили парични обезщетения или ваучери, ако това е било тяхното желание" - посочва Спасова.
Какво да направим, ако сме пострадали като потребители?
Как обаче да приложим на практика това право, ако сме пострадали? Отговорът е на Ива Боцева, която е съветник в Европейския потребителски център в България още от създаването му през 2008-ма: „Освен да предоставяме информация за правата на гражданите, можем да съдействаме при различен проблеми на физически лица срещу ридически. Приемаме всички документи по случая, преценяваме доколо самият потребител има право и какви са неговите права и започваме да работим по случая.“
Да се потърси Европейския потребителски център няма давност, но сигнал е добре да се подаде навреме. Полезно е да се знае още, че ако един потребител иска да подаде съдебен иск, това може да стане до 3 години от датата на събитието. А парично обезщетение за закъснял полет може да се поиска само ако то е над 3 часа.
Конкретният случай
Наскоро Европейският потребителски център помага в подобен казус на майка с 4 годишно дете.Нейният полет от София до Милано юни тази година. Преди да се качи на самолета се съобщава, че полетът ще закъснее почти 6 часа. След разглеждане на случая от Европейския потребителски център майката получава обезщетение от самолетната компания, от 250 евро за всеки пътник, тоест общо 500 евро.
Заради коронавируса, връзката с Европейския потребителски център у нас може да се осъществи дистанционно - чрез техния уебсайт, по телефона или чрез електронна поща, които ще откриете там. Центърът е активен и в социалните мрежи. А Соня Спасова и Ива Боцева коментират в условията на продължаваща ковид-ситуация кое може да рестартира пътуването в Европа.
Кое може да рестартира пътуването в Европа?
“Наблюдаваме, че има хора, които пътуват, използвайки опцията, която беше въведена от ЕК, цифровият сертификат. Има и една платформа Re-open EU, която дава актуална информация за пътуването във всяка страна. И можем да кажем, че може би е добре всички да се грижат и съответно да мислят за всеки един в ЕС и съответно обратно – всеки да мисли за всички. Нещо,което стои в основата на целия ЕС – да бъдем, едини и да си помагаме“ - казва Соня Спасова.
Ива Боцева допълва: “Все повече граждани се интересуват доброволно преди настъпване на събитие. Това е основно и наша цел и кауза. И мобже би това е един добър рестарт – във всяка една ситуация превантиваната мярка с информация какво може да се случи в последствие те да избегнат такива проблеми. Ако недай си боже се случат, те да знаят към кого да се обърнат, за да може по-бързо да се реши този проблем.”
Помощ при проблеми, но и предварителна информация чрез Европейския потребителски център напълно безплатно и на родния ни език можем да получим за правата ни в още много сектори. Сред тях - при пазаруване и почивка.
Репортаж по темата може да чуете в звуковия файл.
Тази седмица в „Добро утро, ден!“ ви срещаме с един от най-значимите пловдивски творци – Матей Матеев. Роден в Кюстендил, но завинаги свързал съдбата си с Пловдив – града, който му върна обичта с най-високото признание – званието „Почетен гражданин“. Казва, че родния край, балканската енергия го прави човек - широко скроен човек. Послание, което..
Спорове около представителността на организациите на аграрния сектор, който очаква решения по важни теми от държавата. Илия Проданов беше избран за председател на Българската аграрна камара, след като част от браншовите организации я напуснаха, несъгласни с начина на вземане на решения. За заместник-председатели бяха избрани съпредседателят на..
Виктор Павлов управлява софтуерна компания, която има опит в разработката на продукти за управление на търговска дейност. Той коментира напрежението на бизнеса от въвеждането на лицензиран софтуер за управление на продажбите в търговски обекти. "Като цяло спорът идва оттам, че се опитва да се хване процеса по неиздаване на фискални бележки от..
ОбС на Пловдив не прие предложението на представителите на БСП за програма „Достъпно жилище“. Идеята визираше подкрепа за строителство на жилища за млади семейства на цени под пазарните. Общинския съветник Калин Милчев коментира със съжаление, че това е първата политика, която би развила община Пловдив в посока младите хора, младите семейства, младите..
Годишна конференция за инвестициите във водния сектор се провежда днес и утре в Старосел с участието на експерти от бранша. Включват се представители на Европейската комисия, Министерството на околната среда и водите и учени. Организира се от Българската асоциация по водите. Водният сектор изисква много инвестиции, както за поддръжка,..