На 5 октомври светът чества Световния ден на учителя. Празникът е повод да се подчертае ключовата роля на учителите по целия свят в образованието на децата. Световният ден на учителя е определен от ЮНЕСКО през 1994 г. В България денят се отбелязва от 2006 година.
Каква е тайната на успеха да се превърнеш в любимец на учениците си? На този въпрос търси отговора преподавалятелят по български език и литература Атанас Пирянков. Той е учител с над 20 години стаж, преподавал е в няколко училища и на стотици ученици.
За професията той казва, че всеки път, когато влезе в класната стая и застане пред учениците си, се чувства на правилното място.
В началото на своята кариера Пирянков признава, че е гледал идеалистично на професията. Сблъсъкът с реалността и практиката през годините, обаче, го учи, че подходът към всеки ученик е различен.
„Печеля уважението на учениците с отношението, което имам към тях и с това, което знам. Рано или късно ще има ученик, който ще ме подцени с въпрос. И когато аз му отговаря- печеля неговото уважение“, каза Пирянков.
Той става разпознаваем като преподавател и сред други ученици с представянето на поемата „Септември“ на Гео Милев в рап вариант. Пирянков споделя, обаче, че този прочит на произведението вече не влиза в учебната програма.
„Не преподавам поемата „Септември“ по този начин, защото след като учебната програма се смени, това произведение влезе в списъка за десети клас. Децата са прекалено малки, за да го разберат“, смята преподавателят.
Не само учебната програма, а и средата на обучение изискват различни методи на преподаване. И макар последните две години да отчитат по-високи резултати на учениците, въпреки онлайн обучението, Пирянков е категоричен, че учениците не са готови да преминат към обучение, изцяло в електронна среда.
„Нашето общество не е дорасло за онлайн образование. Онлайн е възможно в момента само да се преподава, но на хора, които имат желание да учат“, смята Пирянков.
Въпреки своята анти-интернет философия, вижданията му за бъдещето на професията са много сходни с електронното обучение. А представата му за това как биха протичали часовете е футуристична. Според него учителската професия ще бъде трансформирана и учителите ще влизат единствено в ролята на надзирател, но не и на преподавател.
Мотото на Световния ден на учителите тази година е „Учителите в основата на възстановяването на образованието“. А Пирянков допълва, че за да бъде възстановено образованието, е нужно и учениците да имат желание да присъстват в класните стаи.
Целия репортаж с Атанас Пирянков слушайте в звуковия файл.Съвместната кампания е между МБАЛ - Пазарджик и общината, а инициатор е д-р Димитър Бакалов, заместник-началник на Спешното отделение. " Тази кампания се роди от идеята да успеем да предоставим медицинска помощ в малките населени места, особено за хората, които са трудно подвижни. Получих пълна подкрепа от директора на болницата д-р Красимир..
Спешни законови реформи, по-голям контрол от страна на държавата и право на коопериране на малките производители. За това настояват членовете на Българската аграрна камара, която пое ангажимент да опише нелоялните търговски практики по цялата верига на доставки. "Като Аграрна камара този проблем го поставяме от миналата година и тогава, по..
Според предложения проектобюджет за 2025 година и финансовия план за следващите три години България влиза в дългова спирала, смята преподавателят по икономика и финанси проф. Красимир Петров. Дълговете ще достигнат през тази година 60 млрд. лева, догодина 70 млрд. лв, следват 80 млрд и след това 87 млрд. лева. България затъва в бясна скорост в..
Ръководството на "ЕВН България" (EVN) възрази остро срещу приетия на второ четене от Народното събрание Законопроект за предоставяне на финансова подкрепа на битови крайни клиенти на електрическа енергия, останали без ток в периода 21-31 декември 2024 г. включително. "Изненадани сме от приетото вчера в парламентарната Комисия по енергетика и днес в..
Техническият университет – филиал Пловдив отваря 12 от най-съвременните си лаборатории за практически упражнения на ученици от 58 училища в Южен централен район . Инициативата „Час в лабораторията: иновации в действие“ ще даде възможност – чрез открити уроци и практики, ученици от 11-ти и 12-ти клас и техните учители да надградят знанията си..