Да, има много факти за развитието на света и човечеството през последните две столетия, които сякаш опровергават катастрофичните прогнози на просвещенския мислител Томас Малтус, но има и много, които сякаш го подкрепят - човешката популация продължава да расте неудържимо, обработваемите площи и океанският добив намаляват, достъпът до вода е проблем, а с дейността си ние унищожаваме други видове животни и растения, от които всъщност зависим. Да, това са наистина тревожни реалности, но, след всичко, казано дотук, резонен е и въпросът - кой е Томас Малтус и как стига той до развитието на своите идеи, които и в 21 век продължават да вълнуват човечеството.
Томас Малтус е роден край Доркинг, графство Съри, през 1766. Семейството има земя, но той е шесто от седем деца и няма шанс за наследство. Баща му е „джентълмен от добро семейство и с независимо мислене, приятел с личности от епохата на Просвещението като Дейвид Хюм и Жан-Жак Русо“. За възпитанието, родителите се водят от принципите на Русо, Томас учи в къщи с частни учители, а на 16 е в богословския колеж на Исус в Кеймбридж, където е сред най-добрите по математика, риторика, английски, латински и гръцки. След завършването е ръкоположен за свещеник в Англиканската църква и става пастор.
През 1793 е преподавател в своя колеж, където остава 11 години, но не може да продължи, защото се жени през 1804 за своя братовчедка, с която имат три деца. 6 години преди това обаче, през 1798, на 32, Малтус издава своето знаменито „Есе за законите на населението“. Тогава Френската революция вилнее и хора като бащата на Малтус, приятелят му Жан-Жак Русо и други мислители развиват някакъв наивен оптимизъм за наближаващото пълно щастие. Малтус всъщност пише есето като полемична реакция на този оптимизъм. Книгата му предизвиква широк интерес и има още 8 издания, които той постоянно допълва и надгражда. За целта Малтус пътува из Европа да събира данни, обикаля Германия, Скандинавия, Русия, после - Франция и Швейцария. След женитбата, Малтус става професор по политическа икономия и свещеник в колежа на Източно-индийската компания в Харфордшър, където прекарва до края на живота си. Студентите го обичат и той пише: „Слушателите не само разбират лекциите, но дори не им е скучно“.
Да, в живота на Малтус няма много вълнуващи събития, но в мисловния му свят никога не е скучно. Освен есето, той пише още няколко книги, с които оставя отпечатък върху обществената мисъл на времето. През 1814 издава „Наблюдение върху ефектите от законите за пшеницата“. Това са протекционистки правила в защита на местните фермери от евтината вносна пшеница. Те действат около 40 години, водят до укрепване на британското земеделие, повишават печалбите на земевладелците и увеличават броя на заетите. Въпреки че законите са против иначе защитавания от Малтус принцип на свободна търговия, той ги подкрепя.
През същата 1814 излиза и есето „Проучване на същността и развитието на рентата“, а през 1820 - „Принципи на политическата икономия“. С тези книги Малтус кръстосва икономически шпаги с приятеля си Дейвид Рикардо, един от най-значимите икономисти на времето. Дискусията се разгаря и много хора се включват, но всъщност няма истинска пропаст между разбиранията на Малтус и Рикардо. Както пише един биограф: „Те представят различни нюанси на мнение, не различни секти“. Малтус вече е сред най-значимите обществени фигури в британското общество, макар че води скромен провинциален живот и предпочита да пише в къщи, пред всичко друго. През 1818 той става член на Британското кралско дружество и на Френската академия. През 1821 е основател на лондонския Клуб по политическа икономия, през 1824 е избран в Кралското литературно дружество, а през 1834 е основател и на Лондонското статистическо общество.
Идеите на Томас Малтус имат конкретни последствия в общественото развитие на Великобритания и вдъхновяват мислители от различни сфери, не само икономиката и демографията. През 1834 например британският парламент преработва съществуващия Закон за бедните. Той отменя подпомагането им с пари и храна, а вместо това открива тъй наречените „работни домове“, където те работят срещу заплащане. Лошото е, че очевидно властите четат Малтус както Дяволът - Евангелието. Вместо да децентрализират процеса на подпомагане на бедните, те го централизират още, вместо всичко да е доброволно, става го принудително.
Лошите ефекти не закъсняват, а с тях и съпротивата. Неочаквана посока, в които теориите на Малтус също имат сериозно влияние, е биологията. Това става по две линии - чрез Дарвин, който е почитател на Малтус, и чрез развитите математически модели на популационната биология. Една от основните концепции на Малтус, която, впрочем, е доста погрешна - че съкращаването на числеността води до увеличение на средния доход на глава от населението, век след него, през 1920, води до Теорията за оптималната численост на населението.
През годините се появяват и различни идеи за намаляване пренаселеността, като една от тях е въвеждане на ограничения за възрастта, когато може да се встъпи в брак и мерки за сексуално въздържание до брака. Подобни подходи противоречат на визиите на самия Малтус, но мнозина се чувстват свободни да го преиначават. Това се отнася и за неомалтусианците, да не говорим, че мнозина го свързват и с евгениката, популярна в първата половина на 20 век, но изтикана в периферията после, тъй като се асоциира с нацистките расови теории и практики.
Така или иначе, Томас Малтус вече не може да се защити срещу онези, които изкривяват идеите му, нито може да поправи поне някои основни грешки в своите теории. Той умира от инфаркт през 1834, едва на 68. Подозирам, че горните власти го изтеглят предварително от земните му задължения, за да им даде акъл по въпроса - защо Небето се пренаселва с такива бързи темпове и как процесът може поне да се забави, ако не и да се предотврати.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:
Какво се крие зад спектакъла „Балерината, която запали оперетата“ разказа в програма "Точно днес" актрисата Албена Колева, която е в главната роля. Според нея това е история за страст, жертви и фанатична отдаденост на изкуството. Спектакълът трябваше тази вечер да се играе на сцената на лятно кино "Орфей", но поради очакваното дъжновно време..
Австралийският музикант, артист, композитор, поет и писател Ник Кейв идва за своя първи концерт в България. Две поредни вечери – днес и утре, той ще изнесе концерти на сцената на Античния театър в Пловдив заедно с китариста на "Рейдиохед" Колин Груийнууд. Ник Кейв, чието пълно име е Никълас Едуард Кейв, е една от движещите фигури в алтернативния рок..
Традиционните Димчови дни се провеждат всяка година в Копривщица през месец август. На 16 август в „тихия двор с белоцветните вишни“ се проведе Дебеляновата поетична вечер. На нея бе обявен и новият лауреат на Националната награда “Димчо Дебелянов“ 2025 – Камелия Кондова. Камелия Кондова е една от най-ярките съвременни български поетеси, отдавна..
Починал е големият пловдивски художник Минчо Панайотов . Това съобщи в социалните мрежи бившата председателка на Дружеството на пловдивските художници Снежана Фурнаджиева. "Напусна ни любим човек, приятел и талантлив художник. Съболезнования на семейството му! Мир и светлина на душата му!", написа тя. Минчо Панайотов е роден на 13 ноември..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 16.08. 2025г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Николай Лилиев. Ридаят скръбни ветрове. Избрани творби. 224 стр., 4А, Български писател, 2025. Антология на сирийския разказ. 240 стр., ,4А, УИ „Св. К. Охридски“, 2025. Фредерик Бгбеде. Един..