Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пловдив ме беляза, може да се види в цялата изложба

| обновено на 12.04.22 в 09:20
4
Фернандо Ервас, откриване на "Синкретизми"
Снимка: FaceBook/Fernando Hervas

Изложбата в испанския град Пинто

Огромни експресивни платна, наситени с цвят и сенки. Анатомия, еротика, митология и разрушаване на митовете. Обреченост. Свобода. Вик. Противоречия. И красота, много красота.  Това са само част от впечатленията, които оставят у зрителя 40-те платна на испанския художник Фернандо Ервас. Те са подредени в галерия в родния му град Пинто до Мадрид и са родени от досега му с България. 

"Идеята ми хрумна в студиото, докато рисувах. Беше първата картина с балерината Красимира Геновска върху една снимка, направена години по-рано с Нина Николова. Мина много време, докато мислех как да пренеса тази работа върху художествено платно, превеждайки движенията, уловени от камерата, в картините; променяйки нейните цветове и пространства, смесвайки емоциите с поезията, която написах преди време и която завършвам сега" - казва Ервас и допълва пред Радио Пловдив: 

Концепцията за затваряне на кръга 

"Исках да  затворя моя кръг в България, задълбавайки върху това, което научих там; върху всички преживявания, които съм имал. По някакъв начин исках да се върна там и да възстановя  това, което времето и дистанцията размазват. По-късно организирах изложбата по глави, като автобиография, написана от дистанция, със спомените, които най-много ми повлияха. Всички творби са в затворено пространство, като нашата памет, която ни представя конкретни сцени, но не и това, което е преди или след тях. Това упражнение услесни композицията на картините и музиката, прекрасната музика на българските гласове, която ни пренася навътре в нас самите, която ме кара, продължавайки да рисувам в Толедо, духът ми да лети над Родопите".

Пловдив в картините

Пловдив може да се види във всички части на изложбата и във всичките ѝ картини, казва Фернандо, живял под тепетата около 7 години и оставил следа в спомените на деца и възрастни от социалните домове, които бе включил още през  2014 година в своя проект ЛУКС– като Светлина, а не като лукс. Тогава някои от портретите видяхме в изложба в Дома на културата „Борис Христов“. Днес портрети на старци от Дома за душевно болни „Св. Врач“ са част от експозицията в Испания. Така, както са и децата  от Дом „Мария Муиза“. Така, както е и серията картини с балерината Красимира Геновска като модел.

"Пловдив повлия много на моето рисуване. В годините, в които живях там, малко по малко ме промени, като вълните на морето, които променят брега много бавно без да си даваме сметка за това. Пловдив е на 6000 години и това беше първото, за което мислех, когато започнах картините. Вемето, героите, които можеха да живеят в който и да е негов период. После, както казах и преди, бяха спомените и работите, които направих там. Децата в „Мария Луиза“, Столипиново и хората в „Свети Врач“, които толкова мого ме белязаха и на които посветих няколко поеми в каталога на изложбата. 

Целият град е в картините, има много голямо влияние на източноправославната иконография в серията с балерината. Има един мистичен дух в творбите, мистичен, но див също така, нещо животинско и пълно с енергия. Така виждам Пловдив – с една нетрадиционна красота  в контраст с картини, понякога с насилие – като лъвица, заспала до разкъсаната си плячка" - обяснява Ервас.

Контрастите се намират навсякъде в картините на тази изложба. Но точно 13-те платна с балерината дават името на изложбата Синкретизми.

Защо "Синкретизми"

"Синкретизмът е нещо ново, което се ражда от обединението на две различни позиции. Далече отвъд теоретичните обяснения, дадох това заглавие на изложбата заради моите противоречия, защото тя се  роди от обединението и рарзешаването им. Прекарах година и няколко месеца изолиран и работейки за да дам естетическа форма на тези проблеми, и по някакъв начин да платя дълга си към България и хората там" - посочва метафорично Фернандо Ервас. 

Експозицията му, вдъхновена от България, ще остане до края на априлв  историческата сграда „Къщата с веригата“ в Пинто до Мадрид .

Репортажа за изложбата на Фернандо Ервас може да чуете в звуковия файл. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Преге - предаване за света на книгите, 12 - 18 юли

В предаването за книги на Радио Пловдив на 1 2 . 07. 202 5 бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Ърскин Колдуел. Божията нивица. 216 стр., ок. 4А, Нике, 2025. Иън Макюън. Изкупление. 402 стр., 6А, Колибри, 2025. Капка Касабова. Анима. 480 стр., 7А, ICU, 2025. Сю Хинсенбъргс...

публикувано на 14.07.25 в 10:36

Васко Василев представя "Пътешествието" в Пловдив

Премиера на мултимедийния спектакъл на цигуларя Васко Василев „Пътешествието“ ще се състои тази вечер на Античния театър в Пловдив. Концертът е в програмата на фестивала Опера Оупън. Заедно с Oркестъра на Опера Пловдив, по покана на Васко в спектакълa ще се включат Pamela Nicholson (Памела Никълсън), пиано; Aurelio Martinez-Chico..

обновено на 13.07.25 в 08:46

Започва 46-ото археологическо лято на Юнаците

Повече от два месеца ще продължат разкопките на селищна могила Юнаците, край Пазарджик.  Това съобщи за Радио Пловдив ръководителят на екипа доц. д-р Камен Бояджиев от НАИМ при БАН. На могилата разкопките и тази година ще бъдат на два етапа. Археологическите проучвания започват на 12 юли с фондация "Балканско наследство" и..

публикувано на 12.07.25 в 17:32

В "Срещите" за радиото и неговото бъдеще

Във времето, в което Радио Пловдив отбелязва своята 70-а годишнина, ви предлагаме да си поговорим пак за радио..  Защо ли? Ами защото радиото е думи и музика. Думи, с които всеки ден тъчем платното на битието ни. И музиката, без нея, както казва Ницше, животът би бил грешка.  Разговор с Димитър Стоянович, популярно име в културния ни живот, с..

обновено на 12.07.25 в 09:57

Премиера на балетната класика "Лебедово езеро" на Античния

Премиера на балетната класика с музиката на Чайковски „Лебедово езеро“ ще има тази вечер на сцената на Античния театър в рамките на „Опера оупън“.  Хореограф на спектакъла е Мариана Крънчева, а освен балета на Пловдивската опера в постановката ще участват и премиер- солисти от Испанския национален балет. Според Мариана Крънчева в спектакъла..

обновено на 11.07.25 в 09:44