Изложбата в испанския град Пинто
Огромни експресивни платна, наситени с цвят и сенки. Анатомия, еротика, митология и разрушаване на митовете. Обреченост. Свобода. Вик. Противоречия. И красота, много красота. Това са само част от впечатленията, които оставят у зрителя 40-те платна на испанския художник Фернандо Ервас. Те са подредени в галерия в родния му град Пинто до Мадрид и са родени от досега му с България.
"Идеята ми хрумна в студиото, докато рисувах. Беше първата картина с балерината Красимира Геновска върху една снимка, направена години по-рано с Нина Николова. Мина много време, докато мислех как да пренеса тази работа върху художествено платно, превеждайки движенията, уловени от камерата, в картините; променяйки нейните цветове и пространства, смесвайки емоциите с поезията, която написах преди време и която завършвам сега" - казва Ервас и допълва пред Радио Пловдив:
Концепцията за затваряне на кръга
"Исках да затворя моя кръг в България, задълбавайки върху това, което научих там; върху всички преживявания, които съм имал. По някакъв начин исках да се върна там и да възстановя това, което времето и дистанцията размазват. По-късно организирах изложбата по глави, като автобиография, написана от дистанция, със спомените, които най-много ми повлияха. Всички творби са в затворено пространство, като нашата памет, която ни представя конкретни сцени, но не и това, което е преди или след тях. Това упражнение услесни композицията на картините и музиката, прекрасната музика на българските гласове, която ни пренася навътре в нас самите, която ме кара, продължавайки да рисувам в Толедо, духът ми да лети над Родопите".
Пловдив в картините
Пловдив може да се види във всички части на изложбата и във всичките ѝ картини, казва Фернандо, живял под тепетата около 7 години и оставил следа в спомените на деца и възрастни от социалните домове, които бе включил още през 2014 година в своя проект ЛУКС– като Светлина, а не като лукс. Тогава някои от портретите видяхме в изложба в Дома на културата „Борис Христов“. Днес портрети на старци от Дома за душевно болни „Св. Врач“ са част от експозицията в Испания. Така, както са и децата от Дом „Мария Муиза“. Така, както е и серията картини с балерината Красимира Геновска като модел.
"Пловдив повлия много на моето рисуване. В годините, в които живях там, малко по малко ме промени, като вълните на морето, които променят брега много бавно без да си даваме сметка за това. Пловдив е на 6000 години и това беше първото, за което мислех, когато започнах картините. Вемето, героите, които можеха да живеят в който и да е негов период. После, както казах и преди, бяха спомените и работите, които направих там. Децата в „Мария Луиза“, Столипиново и хората в „Свети Врач“, които толкова мого ме белязаха и на които посветих няколко поеми в каталога на изложбата.
Целият град е в картините, има много голямо влияние на източноправославната иконография в серията с балерината. Има един мистичен дух в творбите, мистичен, но див също така, нещо животинско и пълно с енергия. Така виждам Пловдив – с една нетрадиционна красота в контраст с картини, понякога с насилие – като лъвица, заспала до разкъсаната си плячка" - обяснява Ервас.
Контрастите се намират навсякъде в картините на тази изложба. Но точно 13-те платна с балерината дават името на изложбата Синкретизми.
Защо "Синкретизми"
"Синкретизмът е нещо ново, което се ражда от обединението на две различни позиции. Далече отвъд теоретичните обяснения, дадох това заглавие на изложбата заради моите противоречия, защото тя се роди от обединението и рарзешаването им. Прекарах година и няколко месеца изолиран и работейки за да дам естетическа форма на тези проблеми, и по някакъв начин да платя дълга си към България и хората там" - посочва метафорично Фернандо Ервас.
Експозицията му, вдъхновена от България, ще остане до края на априлв историческата сграда „Къщата с веригата“ в Пинто до Мадрид .
Репортажа за изложбата на Фернандо Ервас може да чуете в звуковия файл.Осем творчески работилници, изложби, лекции и литературен куиз включва проектът „От Аз-буки до Изкуствения интелект“ на Народна библиотека „Иван Вазов“ в Пловдив. До края на април в библиотеката ще се открият калиграфска работилница под ръководството на художничката Захарина Петрова от Нов български университет и ателие по цианотипия –..
Съвместна изложба на двадесет автори ще бъде представена в пловдивската галерия “Резонанс” днес от 18 часа. Шестнадесет от тях са завършили Националната художествена гимназия “Цанко Лавренов” в Пловдив през 1995 година, а четирима от участниците са техните преподаватели по специални предмети. Юбилейната изложба е посветена на 30..
Историческият сборник „Неразказаната история за Троянската война“ ще бъде представен тази вечер в читалище „Св. св. Кирил и Методий“ в град Раковски. В книгата четиримата изследователи поддържат тезата, че българите са наследници на траките-пеласги, което ги прави коренно местно население на Балканите. Представени са генетични проучвания,..
Литературна среща с поета Иван Пехливанов ще се проведе тази вечер в пловдивското читалище „Възраждане“. За автора и неговото творчество ще говорят доцент Тодорка Димитрова и литературният критик Марин Кадиев. Иван Пехливанов е пловдивски поет и автор на песни. По-голямата част от творчеството му е на родолюбива тематика, свързана с..
Оркестърът на Държавна опера - Пловдив представя великденски концерт в Дома на културата „Борис Христов“ в града. Гост-солисти са цигуларката Лия Петрова и Симос Папанас, концертмайстор и артистичен директор на Държавния симфоничен оркестър на Солун. Под диригентската палка на маестро Диан Чобанов, в програмата ще бъдат три произведения на Йохан..