Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Карл Маркс, първа част

Карл Маркс е човек от 19 век, чиито философски, политически, социални и икономически визии, наречени „марксизъм“, оказват най-голямо въздействие върху живота през 20 век. По антихуманните ефекти от въздействието съдим, че то е катастрофално. 

Някои казват, че сам Маркс е невинен за трагичните резултати от приложението на неговите теории, че той е учен-теоретик, че адептите му изкривяват марксизма и добрите му идеи. Това са лъжи и манипулации. Марксистите убеждават, че ако се приложат „чистите“ му теории, наистина ще се реализира прекрасното комунистическо общество, където всички са равни, няма експлоатация, благата се поделят според нуждите, а не според възможностите. Странно е, че тази елементарна утопия още работи, след катастрофите на всички опити досега. Като започнеш от идеята за световна пролетарска революция, през лъжата, че пролетарската държава не експлоатира работниците, та стигнеш до безумието, че в марксисткия рай човекът не е отчужден от своя труд, а е постоянно щастлив. 

Да, един призрак още броди - призракът на марксисткия комунизъм. Вече доста опърпан и уплашен от собствената си смърт, той все пак е жив и вреди. Защо и как е възможно това? „Марксизмът е метод на социално-икономически анализ, който използва материалистична интерпретация на историческото развитие, за да разбере класовите отношения и социалния конфликт, както и диалектическа гледна точка за анализ на социалните трансформации.“ От това ясно определение на марксизма тръгваме с анализ на някои негови  елементи, без претенции за изчерпателност. 

Започваме от икономиката, която Маркс слага в основата на системата си. Базисно положение в „Капиталът“ е „трудовата теория на стойността“, според която стойността на дадена стока е равна на нужното за обществото работно време, вложено в нея. Да оставим настрани заложената тук презумпция, че „истинският“ труд е само ръчен или машинен, но да видим какво става, ако една жена плете чифт бебешки терлици за три часа, а друга - за 6. Според Маркс, терлиците на втората трябва да са два пъти по-скъпи от тези на първата, което е нонсенс. Така че като пролетарска държава трябва да решим - дали стойността на терлиците се определя от средното време за плетене на двете, тоест, 4.5 часа, дали ще вземем времето на по-сръчната работничка, а другата ще умира от глад или ще приемем социално справедливо, но индивидуално несправедливо и антипазарно решение, че терлиците струват 6 часа работно време. Нелепа каша, нали?

А какво да кажем за формулата „пари - стока - пари прим“, която е основа на експлоатацията - гадният капиталист прибира получените „пари прим“ в джоба, а не ги поделя с горкия пролетариат. Ами да кажем, че твърдението не е вярно. Капиталистът Карл Цайс в Германия например по времето, когато Маркс пише „Капиталът“, ползва печалбата не само за възпроизводство и развитие, но за подобряване условията за труд и социални разходи на работниците. Но истината е, Маркс гради част от икономическите си идеи върху информация от началото на 19 век. Освен когато просто не си измисля данни.  

Теорията за базата и надстройката е свързващо звено между икономическите и обществено - политическите визии на Маркс. Базата е „начинът на производство“, а надстройката - „производителните сили“, включва политика, морал, право, изкуство, всичко друго. Промените в базата променят надстройката. Между тях обаче често има несъответствия, а това води до противоречията, наричани от Маркс „класова борба“. В света има по-нисши и по-висши класи и по-нисши и по-висши епохи в общественото развитие. Капитализмът е по-висша епоха от феодализма, но комунизмът е по-висш от капитализма. Буржоазията е по-прогресивна от аристокрацията, но пролетариатът е по-прогресивен от буржоазията. И така нататък - всичко е подредено, прономеровано, прошнуровано и толкова схематично ясно, че дори най-големият тъпак да го разбере. Всъщност, това е целта - да го разбере и безпросветната маса, за да се сплоти и да извърши революция. 

Според Маркс, голямото предимство на пролетариата е не, че е по-умен, а че е по-многоброен. Както пише в статията от 1848 „Берлинската криза“: „По-голямото право е на по-голямата сила. Силата се изпитва чрез борбата. Борбата се изпитва чрез победата.“ И ако някой иска да ми каже, че масови убийци като Ленин, Сталин, Мао или Пол Пот са изтълкували погрешно тези негови думи, да помисли пак. А какво да кажем за обещанието, което Маркс дава на самите работници в „Разобличения относно Кьолнския процес срещу комунистите“ /1852/: „Ние казваме на работниците - може би ще ви се наложи да живеете 15, 20, 50 години в гражданска война и международни стълкновения, не за да измените съществуващите условия, а да промените себе си и да станете годни за политическо господство“. 

Това да ви прилича на хуманистично мислене, на грижа за мира и доброто на хората? Не се учудвам, че в късни години самият Енгелс, най-верният приятел, съидейник и финансов спонсор на Маркс, пише в писмо до Конрад Шмит /1890/: „Знам само, че аз не съм марксист.“ Карл Хершел Маркс е роден в Трир, Прусия, през 1818, в богато еврейско семейство на поколения равини. Този факт обикновено се крие - или поне срамежливо се премълчава - от комунистическите му адепти или защото те самите са антисемити и не  признават, че идолът им може да е евреин, или защото се срамуват - антисемитизмът на Маркс има аналози само у Мартин Лутер преди него и нацистите след него. 

Но и по отношение на антисемитизма има опити да бъде оправдан вождът и учителят. Маркс, казват, много мрази капиталистите, а тъй като вижда основно своите сънародници евреи в тази роля, бунтува се срещу тях от позицията на онеправданите. Но той не ги мрази истински, само теоретично - и то временно, докато дойде царството на комунизма. Тъй като там няма да има класово разделение и всички ще са равни, няма да има омраза към евреите или който и да било друг. Това ако е умна защита на истинска хуманна кауза, то значи последователите на Маркс продължават да мислят мен и вас за кретени, а себе си - за пропагандни гении.

Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Гергана Балабанова показва "Отвъд погледа" в "Лабиринт"

Изложбата на Гергана Балабанова, която е експонирана в галерия "Лабиринт" в Пловдив до 28 февруари, представлява интроспективно изследване на емоционалният пейзаж на една душа. Тя представя метафорично различни състояния, които остават необозрими в материалния свят. Изложбата акцентира върху въпроса за реалността – тази в нас и „обективната“..

публикувано на 18.02.25 в 13:13

Среща с поета Кръстьо Раленков в "Петното на Роршах"

Среща разговор с поета Кръстьо Раленков ще се проведе тази вечер в клуб Петното на Роршах - Пловдив. Организатори са Литературен фестивал Пловдив чете,  Литературен салон Spirt & Spirit и Творческа платформа Литературен кръг Смисъл.  Ще бъде представена стихосбирката му „Озаглавяване на живота“, която излезе януари тази година.  Модератор ще бъде..

обновено на 18.02.25 в 06:30

Изложба „Католиците в България XVII – XX в.“ в Раковски.

Изложба „Католиците в България XVII – XX в.“ се открива в Раковски.  Тя се провежда по инициатива и под патронажа на президента Румен Радев.  В експозицията ще бъде показан  и ръкописът на Петър Богдан „За древността на бащината земя и за българските дела“, който е първата писмена история на България. 

публикувано на 18.02.25 в 06:30

Експозицията "Изповедта на Апостола" търси своето ново място

Председателят на Общобългарския комитет Васил Левски – Васил Василев съобщи на пресконференция днес, че има опасност музейната експозиция „Изповедта на Апостола“, разположена в Квадрат 500 на Националната галерия, да бъде изместена от помещенията, които заема. Договорът на комитета с галерията изтича на 19. февруари и няма да бъде..

публикувано на 17.02.25 в 13:53

В Историческия музей - Смолян правят мартенички

Близо 600 деца  от училищата и детските градини в Смолян ще се включат в традиционната работилница за мартенички в Регионалния исторически музей „Стою Шишков“. Това съобщи в програма "Точно днес" директорът на музея Валентина Василева. Творческото ателие ще се проведе от 18 до 27 февруари и децата ще се запознаят с традициите, свързани с Първи..

публикувано на 17.02.25 в 10:12