"Българска петролна и газова асоциация", която обединява най-големите търговци на горива, вкл. и българската рафинерия, изцяло подкрепя позицията, че ако има дерогация за петрола за някои страни, България трябва също да бъде включена. До този момент ЕС базира решението си за по-дълъг срок, по отношение забраната за внос на руски суров петрол за Унгария, Словакия и Чехия на базата на това, че те са вътрешни държави без излаз на море и се снабдяват изцяло по море по тръбопровод с руски суров петрол. Идеята беше, че България, която граничи с Черно море, може да се снабдява и от алтернативни източници. Това обаче е много трудно и би направило снабдяването със суров петрол за българската рафинерия изключително тежко". Това заяви изпълнителният директор на асоциацията Андрей Делчев.
Той посочи за твърдението си няколко причини. "Доставката на суров претрол в момента се извършва регулярно от пристанище Новоросийск чрез танкери между 50 и 100 000 тона. Може да бъде предвидено докога ще стигне горивото. Логистиката е ясна от години. Докато, ако внасяме горива от трети държави през Черно море, това трябва да стане задължително през Босфора, който е труден за преминаване, особено от танкери. От далечни дестинации петролът би следвало да се кара с големи танкери около 100 000 тона, за които преминаването е по-скъпо, застраховките са по-високи, несигурността кога ще стигне стоката до българския завод също е голяма. На практика няма алтернативни варианти за снабдяване със суров петрол, за да работи рафинерията в Бургас регулярно".
По думите на Делчев, у нас се спекулира с това, дали единствената рафинерия у нас може да работи изцяло с чужд петрол. От технологична гледна точка, вероятно може и при различни миксове, но чисто икономически рафинерията не може да разчита на регулярни доставки. Още повече, че цените биха били такива, че горивата на практика биха били непродаваеми за българския пазар, подчерта Делчев.
Делчев заяви още, че преди три месеца 3 лв. цена за гориво е изглеждала непосилно висока, а сега тя е реалистична.
"В контекста на несигурността и войната цените на петрола и крайните продукти вървят нагоре. Само за последния месец увеличението е около 5%, което е много. И в момента тези цени вече водят до сътресения в транспорта, доставките, цените са недостъпни за българския стандарт и това се отразява и на оборота на бензиностанциите, на оборота на дребно на горива, нещата не са добри".
Според Делчев, ако приемем, че спира доставката на руски суров петрол, България трябва да търси два варианта за снабдяване с горива. "Единият е алтернативи за снабдяване със суров петрол, така, че рафинерията да работи, а другият, ако задължителните резерви бъдат освободени и се изчерпят търговските резерви - снабдяване с горива от съседни държави. Петрол има на пазара има - Северна Африка, Арабските емирства, Саудитска Арабия, но цените биха били много по-високи и транспортът - много по-несигурен".
Снабдяването със суров петрол през рафинерията е тежък и скъп процес и затова настояването на българското Правителство за дерогация по отношение на сроковете за забрана за внос на руски суров петрол са изцяло обосновани, бе категоричен Делчев.
Чуйте повече от звуковия файл:
Какво да очакваме от новия политически сезон в Пловдив, който започна със скандал около оставката на замесник-кмета Владимир Темелков, оттеглена след намесата на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов и оставяща много въпроси без отговор. На този фон групите в Общинския съвет също търпят трансформации, а от „Независими за Пловдив“ поискаха извънредна..
"За съжаление новият политически сезон е повторение на предишния".Това заяви в програма "Точно днес" доцент Татяна Буруджиева, политолог и университетски преподавател в коментар за случващото се в Народното събрание и предстоящият пети вот на недоверие към кабинета на Росен Желязков, поискан от ПП-ДБ.. Според нея светът се променя много бързо,..
Пет дни преди началото на новата учебна година – ще спазят ли пловдивските директори указанието на МОН да се започва учебния процес в по-късен час? За организацията на работа говорим с Гергана Аврамова , председател на пловдивската организация на Сдружението на директорите в системата на средното образование и директор на училище „Христо Г. Данов“..
Българският изследователски проект “PlantaSYST” е сред най-успешните европейски инициативи с принос за конкурентоспособна и интелигентна Европа. Гражданите вече могат да гласуват за номинирания български проект с “Награда на публиката” в престижния конкурс REGIOSTARS Awards 2025 Проектът PlantaSYST, в рамките на който в Пловдив бе..
Близо 1 400 нарушения бяха установени само в първите часове на контрола за средна скорост чрез тол камерите, който е в сила от 7 септември. От тази дата се промените в Закона здвижение по пътищата, за очакваните ефекти на който говорим с председателяна САБ Емил Панчев. По думите му вследствие на очакваните по- високи глоби в него..