„Промишлеността у нас работи на пълни обороти, темповете на износ са по-високи спрямо миналите години, т.е. икономиката на България се развива много добре. Голямата спирачка на икономиката обаче, е цената на горивата и на електрическата енергия. Тези цени са политически и монополно завишени“.
Това коментира финансовият анализатор Светлозар Гледачев в предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив.
Той обясни, че само през изминалата година цената на газа у нас се е вдигнала 10 пъти. Неколкократен е и ръстът на електроенергията и свързаните с нея неща.
„Инфлацията тормози най-много гражданите. Тормози и фирмите, но те имат лостове за справяне. В инфлацията до април най-голям ръст има цената на горивата – около 13% на бензина и дизела, и на газа. Всички други цени са се качили с много по-малко, т.е. от тук ефектът от инфлацията - идва от цената на петрола, на горивата, на енергията, на електричеството", допълни анализаторът.
Според него за да се повлияе върху цената трябва политическа воля, но такава няма.
" Защо в момента хората не знаят официалната цена- точно към днес, на дизела е 3,23. В Северна Македония, която се снабдява с гориво през България с цистерни, е с 0,50 ст. по-надолу. В Турция също. Това са официалните данни, навсякъде могат дая се намерят цените. В Малта е почти 0,90 ст. – с лев по-евтино, а там знаете, че се кара с кораби. Хората да си направят проста сметка – цената на бренда – това е мерната единица за сравняване цената на петрола – днес е 104 долара за барел, беше 110, 111, но това са максималните. Същевременно на бензионостанциите за последната седмица цената се вдигна с 0,15 стотинки, т.е. няма никакви индикации, че цената ще става 200 – 300 долара за барел, но цената се вдига. Защо? Т.е. ако вземем цената на софт бренд - 110, най-високата цена в момента, която е била последния месец, ако вземем тази цена значи горивата трябваше да бъдат на цена някъде около 2,50 лв., защото преди Нова година бяха такива. Ако вземем реалната цена, на която се купува руския нефт, с който работи Невтохим Бургас, който е между 65 максимум 70 долара, тогава цената трябва да е под два лева. Този лев- лев и нещо къде отива? Превозвачите стачкуват, защото им е скъпо, но те стачкуват на грешното място. Трябва да статкуват при производителя, който максимално решава цените", обясни Гледачев.
Той посочи, че акциза на дизела в България е най-ниският в ЕС, както и ДДС -ото е едно от най-ниските – 20%, на много места има по 23, 24,25 %.
По думите му от тези акцизи и ДДС се пълни държавния бюджет и се дава на пенсионерите и всички социални групи – здравеоопазване, армия, всичко – непроизводителните сфери.
" Ако те се намалят, фактически става преразпределение, а монополистите ще печелят и то ще печелят монополно, т.е. няма политическа воля това нещо да се промени. Защо? Защото има редица партии, които демонстрират, че са проруски настроени и те не разрешават проблема. Те искат монополни печалби за производителя", посочи Гледачев.
Той даде пример с Италия, където временно влезнаха в управлението на руската рафинерия, а в Германия променят закона в момента за влизане в енергийни сектори.
Според анализатора, ако има политическа воля и тук може да се реши проблемът.
"Ако цените на горивата паднат ще има страхотен стокооборот на покупки от съседните държави, защото Гърция и Румъния са с високи цени, т.е. ние ще спечелим, държавният бюджет ще се пълни, ще има пари за пенсии и за здравеопазване и за всичко. Проблемът е, че в момента се пълнят – частни, олигархични и политически дълбоки джобове. В момента трябва правителството да се уплаши, защото правителство без приходи в държавния бюджет ще са му вързани ръцете и трудно ще решава големите социални проблеми. То трябва да раздава пари, за да не пада от власт. То ще се опита да направи „ и вълка сит, и агнето цяло“, т.е. да не накърнява интересите на Лукойл Нефтохим и да ореже държавния бюджет, от това ще страдаме ние. Това ще е половинчата реформа, която няма да доведе до ръст, напротив обратното", каза Гледачев
Цялото интервю може да чуете в прикачения звуков файл.
Тази седмица в рубриката „Добро утор, ден!“ ни гостува Надежда Тодорова, щастлива и горда майка на две прекрасни специални дъщери - Вяра (със синдром на Даун) и Румяна (осиновена). Казва, че пътят й към всяка от тях не е бил лесен, но това, че ги има са поредното доказателство, че вярата, любовта и борбата правят чудесата възможни. "Дъщеря ми..
Как на практика еврото ще влезе в касите на ресторантьори и хотелиери, какви са въпросите, които търговците си задават за наличността, за рестото, за касовите апарати, за разговорите с клиентите и с контролните органи? Според Тони Симидчиева - собственик на хотел и ресторант, и председател на Регионалната занаятчийска камара - Пловдив,..
Вотовете на недоверие сега заменят цикъла на предсрочни избори, в който бяхме влезнали, смята социологът от "Алфа рисърч" Павел Вълчев. Това, по думите му, сплотява опозицията, но не можем да кажем, че то носи съществена промяна, защото промяна на електоралните нагласи няма. Той отбеляза, специфичното в този момент и то е, че опозицията е от две..
В свят, в който промените в климата и загубата на биоразнообразие вече не са далечни заплахи, всяка стъпка към по-зелена и устойчива среда има значение. Над 3500 дървета и храсти бяха засадени в рамките на еко инициатива на ХОЛДИНГ КЦМ 2000 . Тя носи името „Засаждаме 2500 + дървета“ и се осъществява по повод 25-годишния юбилей на дружеството..
Центърът по растителна системна биология и биотехнология в Пловдив отбеляза 10 години от създаването си. Той е първият и единствен в България център за върхова наука в полза на устойчивото земеделие и човешкото здраве. Оборудван с технологии от най-ново поколение, центърът се налага като притегателен център за млади изследователи и..