За да бъдат едни мерки полезни, трябва да отговарят на 3 условия - да са адекватни, навременни и да създават предвидимост в бизнес средата. За съжаление в предложения от правителството пакет не можем да кажем, че нито едно от тях е изпълнено. Това каза в предаването "Точно днес" на Радио Пловдив социологът Кънчо Стойчев, който е и председател на УС на сдружението "Произведено в България".
Пакетът антиинфлационни мерки на правителството
"Ако мерките са антиинфлационни, те трябва да бъдат насочени в една посока, т.е. към енергоносителите, които основно вдигат инфлацията. Виждаме, че мерките са пръснати в различни посоки", посочи той.
Според Стойчев мерките са много закъснели, защото е трябвало да се приемат още преди 3-4 месеца. "На всички беше ясно, че цените на тока и горивата няма да падат. Компенсациите за бизнеса за месец май бяха определени в средата на май. Как производителят да произвежда, като не знае предварително себестойността на продукцията си?", коментира социологът.
Той призова за принципни решения, тъй като кризата ще продължи дълго. "Например - компенсира се 70 или 80 % от скока на електроенергията. Същото е и за горивата. По този начин производителят може да планира напред няколко месеца, иначе не може да произвежда", каза Кънчо Стойчев.
Той подчерта, че има и положителни неща, но като цяло пакетът мерки е неадекватен.
Цената на хляба
Цената на хляба няма да поевтинее, това е популизъм, заяви още Стойчев. "Това е много сериозна помощ за бранша, но не е подкрепа за населението. Тази игра вече я играхме с по-ниското ДДС за виното и бирата, чиято цена не падна".
"Казват, цената на хляба ще се намали за всички. Аз нямам нужда да ми поевтинява хлябът, не ми е скъп и не го ям толкова много. Защо ще ми го намаляват? Ако аз ям хляб от 5 лв, ще ми поевтинее с цял 1 лв, а на хората, които ядат евтин, само с 20 стотинки. По същия начин е с бензина", даде пример социологът.
Да се подпомага българското производство
На първо място трябва да се подпомага българското производство и услуги, които произвеждат Брутния вътрешен продукт, който после се преразпределя. Ако производството умре и се концентрираме само върху гражданите, няма да има какво да се разпределя. Трябва да се различават функциите на държавата, а в тези мерки не виждам таргетиране, подчерта Кънчо Стойчев.
Най-важното е да се подпомогне бизнесът, и то не парче, бе категоричен той.
Цялото интервю на Паолина Комсалова с Кънчо Стойчев е в прикачения файл.
В програма "Точно днес" на Радио Пловдив историкът доц. д-р Тодор Радев от Пловдивския университет припомня факти, история и подвиг - за Освобождението ни. Спират ли гласовете да сменим датата 3 март и да си изберем друга за Национален празник? Доц. Радев счита, че винаги трябва да се връщаме в нашата памет към великите дела на нашите предци...
От Ница до Пловдив, за обучението на българчетата зад граница – включване на Соня Щилова , която посвети десетилетие на българското неделно училище в Ница, Франция и учениците й, които проговарят и пишат на български език. Българското училище в Ница се казва "Родна реч" , то е създадено преди близо 10 години и обучава десетки малки ученици,..
Паметникът на освободителите на Бунраджика е открит през 1881 година. Проектът е дело на архитект Вокар. Днес до него ще се изкачат с шествие на свободата стотици пловдивчани, които почитат паметта на загиналите за свободата на България. „Строителството на паметника на освободителите започва през 1880 година и е открит през 1881 година...
В „Добро утро, ден!“ тази седмица ни гостува Лана Петкова, учител по йога, соционалитик, иконописец и може би една от най-известните украинки в Пловдив. Родена е в Харков, но преди 30 години любовта я води в града под тепета, където намира и своята реализация. Създава собствена програма, която кръщава Ланетика. Според Лана йога дава сила и..
Родители и ресурсни учители на деца с нарушено зрение настояват държавата да поеме ангажимент за адаптирането на брайлова азбука учебните помагала, които се използват в училище. Това е един от изводите от проведената в Пловдив кръгла маса, посветена на приобщаването на деца с увредено зрение в системата на средното образование, организирана..