Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Топката с кариерите над Белащица е в РИОСВ-Пловдив

Проблемът с двете кариерни находища в Белащица е комплексен, сложен и изисква детайлен подход за решаването му, смята бившият заместник-министър на енергетиката в кабинета "Петков" Пламен Данаилов.

Пред Радио Пловдив той обясни, че концесионерите и на двете находища са подали своите искания за удължаването им в необходимите срокове, като извършените проверки в Министерството на енергетиката са установили, че правните им основания са валидни. Оттук-нататък предстоят да се дадат две преценки - едната е по целесъобразността, а другата по законосъобразността. 

Данаилов поясни, че Енергийното ведомство е поискало от концесионерите на двете кариери да направят нови оценки за въздействие върху околната среда /ОВОС/, за да се гарантират справедливите искания на хората за опазване на тяхното здраве. В компетенциите обаче на РИОСВ - Пловдив е да се произнесе по тези оценки. "Това е изключително важно, защото само на реални законови основания, може да се прецени възможно ли е удължаването на концесии", каза Данаилов. 

По повод твърдението на протестиращите в Белащица и на община Родопи, че концесиите не могат да бъдат удължени, заради обособена санитарно - охранителна зона с водоизточници, той обясни, че те се включват в ОВОС и така ясно може да се каже какви въздействия се оказват. 

Според него има и втора конфликтна точка, свързана с двете концесии и това е пътят на камионите с добитите инертни материали, който минава през самото село. Толкова ли не може да се направи проект за обиколен път, попита бившият заместник-министър, като уточни, че това не е в правомощията на енергийното министерство. 

Пламен Данаилов обясни още, че добитият камък от кариерите над Белащица се използва за строителство на пътища. Ако концесиите не бъдат удължени, ще трябва да се търсят други находища или да се внася суровина. Втората възможност, обаче, ще оскъпи строителството, подчерта експертът. 

"Всички искаме да пътуваме по модерни пътища, цяла България има нужда от изграждане на нови пътни мрежи и рехабилитация, затова са необходими тези материали. Въпрос на преценка е дали ще добиват от тези кариери или не. Топката е първо в РИОСВ и след това ще отиде в енергетиката", заключи той.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Добро утро, ден!" с журналиста от БНТ Димитър Димитров

Тази седмица слушаме истории, разказани от журналиста от БНТ Пловдив Димитър Димитров. Репортер, който се чувства еднакво сигурен когато отразява инциденти, протести, избори, военни и исторически събития, но и когато говори с рибари и ловци, които го покоряват с колорит и автентичност. Идва от Велико Търново и остава в Пловдив, реализирал своето..

обновено на 08.02.25 в 07:15

В Гърция цените на основните храни са с поне 30% по-ниски

Балканите бойкотират големите вериги магазини. Протестът срещу високите цени и ниския стандарт на живот започна от Хърватия и премина в Босна и Херцеговина, Черна гора и Северна Македония. Бойкот се подготвя и в Гърция на 19 февруари, а у нас той е насрочен за идния четвъртък – 13 февруари. Какво се случва с цените в България? До какво ще..

публикувано на 07.02.25 в 16:06

В дърводобива ножът е опрял да кокала, нужни са спешни мерки

Затварянето на дървопреработвателни предприятия, сред които и най-големият в региона завод за целулозна хартия в Стамболийски, води до криза в горския сектор и пазара на дървесина. Защо по-голямата част от дървесината вече се внася от други държави в Европа? Какво се случва в горския сектор у нас?  Според проф. Васил Живков, председател на УС на..

публикувано на 07.02.25 в 15:12

Държавата може са спре грабежа на големите вериги, стига да иска

Според ВМРО, съществува организирана престъпна група между държавата и големите търговски вериги. От организацията подчертават, че правителството има интерес от много високите цени на хранителните стоки в България. В интервю за Радио Пловдив по темата Александър Сиди от ВМРО беше категоричен, че  "цените в големите търговски вериги у нас са..

публикувано на 07.02.25 в 15:04

Пловдивчани и "за", и "против" бойкота на 13 февруари

Скъпи ли са храните в магазините? Възможно ли е и е в условията на пазарна икономика да има контрол върху цените? Какво мислят пловдивчани за инициативата за бойкот на магазините в определен ден, която започна от Хърватия и се разпространи в редица страни на Балканите, а у нас организации призоваха гражданите да се въздържат от покупки на 13 февруари в..

публикувано на 07.02.25 в 12:28