Йоханес Брамс е роден през 1833 година в Хамбург. Фамилията му идва от немската дума за вид цвете, а музикалното цвете Йоханес разцъфва рано. В раждането и ранния му живот обаче има обстоятелства, които се отразяват силно не само върху таланта и развитието на композитора Брамс, но върху характера и поведението на човека Брамс.
Първо, баща му, Якоб, е уличен музикант, който свири на много инструменти. Той веднага разбира, че малкият има талант и отрано му преподава музикалните основи на цигулката и пианото. Вторият важен факт. На 20, Якоб се запознава с шивачката Йохана - 17 години по-възрастна, не особено красива, с един крак по-къс от другия, но се залюбват, след 4 години женят и имат три деца. Закономерно или по вселенска ирония, точно на 20 Брамс, също като баща си, се влюбва в неподходяща по-възрастна жена – Клара Шуман. Тя е на 35, майка на 7 деца и съпруга на ментора му Роберт Шуман. Макар те да не се женят, дори когато Роберт умира, Клара е голямата любов на Брамс. Факт три - семейство Брамс, макар че Якоб става музикант в Градската филхармония, е по-скоро бедно. Баща и син свирят по хамбургските кръчми, повечето от които са и публични домове, а там юношата има преживявания, които го нараняват и, макар после да твърди, че белезите само му помагат да е по-силен, остава донякъде осакатен – и в отношението към жените, и като увереност в собствената мъжественост.Когато през 1847 умира Менделсон, учителят Марксен казва на приятел: „Един майстор си тръгна, но друг, по-голям, идва да го смени – Брамс“. Някъде по това време Брамс започва да изнася самостоятелни концерти, а през 1850 се сближава с Еди Ремени, унгарски цигулар-виртуоз, с когото правят съвместни концерти. Три години по-късно, в Хановер, Ремени го запознава с друг унгарски композитор и цигулар – Йозеф Йоахим. Брамс и Йоахим се сближават за цял живот, двамата дори „тренират“ заедно, като си подхвърлят теми, разработват ги и така се обучават взаимно, най-вече, както казва Брамс, „в двойния контрапункт, канони, фуги, прелюдии“. Винаги съм си представял, че страстта на Брамс към унгарския чардаш е плод на вълшебни нощи с някоя необуздана унгарска красавица. Но не, грешка – вдъхновението му си е чисто музикално и той композира знаменитите си 21 Унгарски танци, само защото може. Или защото знае, че ще са наистина безсмъртни.
Йоахим подпомага възхода на Брамс и като му дава препоръчителни писма до Роберт Шуман. Роберт чува композициите му и пише хвалебствената статия, с която го изстрелва на голямата немска музикална сцена. Брамс пък изпада в типично двойствено състояние – хем е доволен, хем е смутен, дори уплашен и пише на Шуман: „Вашата възхвала ще събуди толкова необикновени очаквания у публиката, че не знам как бих могъл да ги задоволя“. Е, не знае, затова просто впряга целия си музикален гений. Издателите вече го търсят и плащат добре, а той пък се престрашава да публикува не анонимно. В същото време, Брамс се сближава много със семейство Шуман, става нещо като осиновено дете, но и се влюбва до уши в Клара. Тя също не е безразлична, а условията за тези чувства са налице и у двете страни. Заради тежките преживявания в бардаците на Хамбург, Брамс съзрява късно. На 20 той още е голобрад, гласът му не е мутирал, но пък е истински дългокос красавец с огромен музикален талант и бъдеще. Клара е красива и умна жена, страхотна пианистка, а и въплъщава дълбокия, може би неосъзнат копнеж на Брамс по спокоен живот на типичен буржоа, който, след работния ден се прибира в къщи, а не ходи по проститутки. Човек, който не е „свободен, но самотен“, както е заглавието на цигулковата соната, посветена на Йозеф Йоахим, чиято трета част е композирана от Брамс.
През 1854 Роберт Шуман, мъчен от музикалните бесове в главата си, прави опит за самоубийство и е въдворен в психиатрия. Клара е бременна със седмото им дете и има нужда от помощ. Брамс се мести в Дюселдорф и е до нея през цялото време. След две години Шуман умира, а дотогава Брамс много пъти вече е признал любовта си пред Клара. И двамата обаче стриктно спазват правилата, той спи на горния етаж, не се докосват дори, макар че огънят ги изгаря. Повече него на този етап, когато пише на любимата: „Иска ми се да можех да ти пиша толкова нежно, колкото те обичам и да ти кажа всички хубави неща, които ти пожелавам. Ти си ми толкова безкрайно скъпа, по-скъпа, отколкото мога да изразя. Бих искал да прекарам цял ден в това да те наричам с мили имена и да ти правя комплименти, без изобщо да остана доволен“. Дали тази страст се реализира в нормални сексуални отношения след смъртта на Шуман? Може би, а може би не. В един момент Брамс и Клара отиват заедно в Швейцария, за да премислят нещата. Какво точно става там, никой не знае. Но е факт, че скоро той си тръгва, тя го изпраща, и всеки поема по своя път, макар че остават завинаги близки, а след нейната смърт през 1896 и той започва да гасне, за да си замине само след няколко месеца.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:
С писателя акд. Владимир Зарев по романа му "И аз слязох" си говорим и питаме - защо темата за разпятието на Иисус Христос продължава да вълнува хората 2000 г по-късно? И още - защо Бог изпраща на земята, за да разреши проблема за властта, и каква е връзката човек и Бог? Слушайте, интересно е.
Най-старият фестивал за камерна музика в Европа отваря в неделя своето 61-во издание. Международният фестивал на камерната музика в Пловдив е знаково и устойчиво културно събитие за града и страната. На 18 май от 19,30 ч. в емблематичното пространство на Регионален етнографски музей Пловдив стартира 61-то издание на Международен фестивал..
Археологията е наука, която ни връща в миналото – но за да стигнем до това минало, трябва да спазваме строги правила, казват организаторите на новата изложба в Регионален археологически музей – Пловдив . На 17 май 2024 г. ще бъде открито четвъртото издание на изложбата „Открития“, която по традиция представя най-интересните резултати от..
„Пловдив чете“ и издателство Жанет 45 организират премиерата на първия роман на Георги Б. Геров – „Отвъд спирка „Съвършена“ – дълбоко философско и емоционално пътешествие за самотата, любовта и посоките, които избираме в живота. Срещата с автора ще е тази вечер от 18 часа в клуб „Фарго“. Модератор ще е Живка Танчева, журналист от Радио..
Изложба „Българската шевица – живо минало и вечна хубост“ на Клуб „Българка“ към читалище „Възраждане“ ще се открие тази вечер в зала „Съединение“ на Историческия музей в Пловдив. С изложбата си пловдивските майсторки-везбарки искат да покажат таланта на българката и как тя превръща своите умения и знания в безценно културно наследство, с..