През 20 век физикът Вернер Хайзенберг твърди, че елементарните частици са различни квантови състояния на една и съща „първична субстанция“. Това е просто приемлив начин да се каже, че „нещо“ произлиза от „нищо“. А колегата му Макс Борн веднага предлага тази „първична субстанция“ да се нарече „апейрон“, гръцка дума, която значи „безкрайно“, „безпределно“, „неопределено“.
27 века назад, през 6 в. пр.н.е., философът Анаксимандър от Милет пръв я използва като термин, за да обозначи наличието на нещо като нищо, от което произлиза всичко. Анаксимандър е философ от гръцкия Милет, днес в Турция, съвременник на Талес, първият същински гръцки философ. Анаксимандър пък е първият гръцки философ, който изоставя устната традиция и записва трудовете си. Според Карл Сейгън, той е и „от първите хора, за които знаем, че е провел научен експеримент“. Анаксимандър е натурфилософ и сред най-важните въпроси, с които се занимава, е произходът на нещата.
Различни автори говорят за вода, огън, въздух или земя като първични субстанции. Не може да е водата, казва обаче Анаксимандър - тя е мокра, но може да изсъхне, да изчезне, а първичните субстанции не правят така. Същото е с огъня и другите субстанции. И точно в този логичен порядък идва нелогичното му на пръв поглед прозрение, потвърдено, поне засега, от съвременната наука – апейрон, нищото, от което се ражда всичко. Но и това не е всичко. Анаксимандър смята, че нещата възникват, когато се отделят от апейрона, следва цикъл на преминаване на една субстанция в друга и пак се връщат в апейрона, което е и техен край. Запазено е прекрасно негово изречение, което обяснява това: „От каквото възникват всички неща, в същото се превръщат по силата на необходимостта“.
Първосубстанцията са намира извън времето и „обхваща всички светове“. Да, май според Анаксимандър, нашият свят не е единствен – но той рови, за да опознае нашия, като пише книги по астрономия и география, изследва появата на живота, занимава се с геометрия и практически изобретения. Карл Сейгън отбелязва и друга изумителна идея на Анаксимандър: „Той се придържа към забележителния възглед, че Земята не е увиснала на небесата или поддържана от тях, а стои самостоятелно в центъра на Вселената – и, тъй като е на еднакво разстояние от всички места на „небесната сфера“, не съществува сила, която да е в състояние да я помести“. Да, наистина забележително е преди 27 века да твърдиш, че Земята виси в нищото. Но това налудничаво твърдение още тогава отваря възможност да се обясни необяснимото – къде изчезват звездите и планетите, когато не са на небосклона.
Ами спокойно обикалят през долната страна на Земята, защото там няма нищо, което да им пречи - колони, вселенска костенурка или безкраен океан, в който Земята плува. Впрочем, Земята, според Анаксимандър, е нещо като консервна кутия – цилиндър с диаметър три пъти по-голям от височината. Отгоре като капак на кутията е самата Земя, чиято форма е кръгла, но не сферична, а плоска. Тя плува в сос - океана, който обаче не пада в нищото. А консервата стои неподвижно, защото е безкрайно добре балансирана в самия център на Вселената.
За живота на човека Анаксимандър знаем съвсем малко, но не толкова малко, че да се съмняваме в самото му съществуване. Диоген Лаерций пише, че е син на Праксиад и цитира Аполодор, който в своята „Хронология“ съобщава, че „през втората година от 58-та Олимпиада Анаксимандър е на 64 и скоро умира“. Сметката е проста - роден е през 610 и умира през 546 г. пр.н.е. Освен философ, той е и политик.
Твърди се, че маниерите на Анаксимандър са тържествени и ходи облечен в помпозни дрехи. Знае се, че пътува доста, а в един период води колонисти от Милет, които основават Аполония, днешния Созопол. Кога при тази активност има време да пише, не е ясно, но е факт, че оставя доста съчинения – „За природата“, „За неподвижните звезди“, „Геометрично изследване“, „Сфера“, „Карта на Гърция“, „Карта на света“. Нито едно от тях не е достигнало до нас, но те са ни известни от сравнително достоверни източници. Да, повечето идеи на Анаксимандър търпят критики и са наистина погрешни. Но той се стреми да въведе математика и геометрия в изследванията, прави първични опити да приложи нещо като научни принципи, да търси доказателства, изобщо, Анаксимандър е човек, който не бива да бъде отхвърлян с лека ръка, само защото някои от теориите му звучат твърде фантастично.
Според него например, истинското небе се състои от огън, който е изпекъл и втвърдил небесните сфери. Те са около Земята в три основни кръга – в първия, най-близко до нас, са звездите, във втория – Луната, а най-далеч е Слънцето. Да, тази представа е далеч от реалността, но тя следва определена логика. Всички тези тела светят с отразена светлина от първичния огън и тъй като Слънцето е във външната сфера, тоест, най-близо до него, то затова е и най-ярко, а Луната и звездите всъщност отразяват слънчевата светлина. На небесните сфери има нещо като прозорчета и, когато те са отворени, виждаме телата, а когато са затворени, не ги виждаме. Не по-малко погрешна, но и не по-малко любопитна, е идеята на Анаксимандър за зараждането на живота и на човека в частност.
В тази сфера той всъщност напипва нещо, даже няколко неща, което някои възприемат като прото дарвинистки идеи. Анаксимандър твърди, че животът се самозаражда, че това се случва на ръба между водата и земята, където водата постепенно изсъхва и че всички земни същества произлизат от водните риби. От риби според него произлизат и хората. И ето как през 3 век от н.е. римският писател Цензориус обяснява нещата: „Анаксимандър от Милет смята, че от затоплената вода и земя се появяват или риби или напълно рибоподобни животни. Вътре в тези животни хората приемат форма, а ембрионите са държани затворници до пубертета. Едва тогава, след като тези животни се отворят, мъжете и жените могат да излязат, вече способни да се хранят сами“.
Не знам за вас, но на мен подобни чаровно-наивни обяснения за природата на нещата ми звучат твърде интересно. Когато добавим към тях и онези, изумителните - за апейрона например, започва да ми се струва, че Анаксимандър от Милет заслужава да заеме много по-важно място в историята на философията и човешката мисъл изобщо, отколкото засега сме му отредили.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:
В предаването за книги на Радио Пловдив на 0 5. 04. 202 5г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ ( нови книги) Владимир Зарев. И аз слязох. 176 стр., ок. 4А, Хермес, 2025 Кирил Кадийски. Звездна каторга. Новата Герника. 244 стр., ок. 6А, Колибри, 2025. Момчил Николов. Чекмо 3. 528 стр., 5А,..
Осемнадесетото издание на проекта „Арт позитив“ на Сдружение „Изкуство днес“ започва с мащабна изложба със заглавие „Прозрачно“. Откриването на 8.04.2025г. е от 18 до 20 часа, мястото - Галерия „Капана“ към Градска художествена галерия – Пловдив, ул. „Райко Даскалов“ 29. Използваната дума за заглавие на проекта „ПРОЗРАЧНО“ е многозначна...
Фотографска изложба „Япония – където миналото среща бъдещето" на Минко Михайлов ще бъде открита в Дома на културата „Борис Христов". Пловдивският фотограф повежда публиката на забележително пътешествие към традициите и модерното настояще на Страната на изгряващото слънце. Тази изложба е моят начин да ви пренеса в света на Япония – да покажа..
Литературна среща с Яна Букова ще се проведе тази вечер в пловдивския клуб „Петното“. Поетесата ще представи и най-новата си книга с лирика „Черно хайку“. Модератор на срещата е журналистът Владислав Севов. Яна Букова е българска поетеса, писателка, есеист и преводач, носител на Националната награда за поезия „Иван Николов“ за 2019 г. и на..
Зона култура на Радио Пловдив е с гостуването в студиото на Владислав Христов . През март авторът получи националната наградата за поезия "Иван Николов" с книгата му "Пойни птици" (поезия, 2024). В програма "Точно днес" представяме новата му стихосбирка " Маслен нос " от издателство "Ерго". За книгата: „Маслен нос“ е удивителен знак за..