Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Психология на танца със Звезделина Станчева

| обновено на 20.03.23 в 15:57
5
Снимка: Личен архив

Звезделина Станчева има висше балетно образование от факултета по “Балетна педагогика” към НМА “Проф. Панчо Владигеров” София, при академик, понастоящем, Калина Богоева. За нея, обаче, значимо място заемат срещите и практическите занимания с педагози и личности, с които съдбата я среща.

Танцовата си кариера започва като любител. Обича да танцува и въпреки музикалното си образование, предпочита да изразява музиката не с гласа, а с тялото си. След низ от обстоятелства и подаръци на съдбата, пътят ѝ я отвежда до вариететата, като танцьор. Започва от най-трудната част – дуетния танц.

Първият ѝ балетмайстор, Димитър Иванов, е хореограф в Музикалния театър във Велико Търново. Срещите ѝ с Маргарита Арнаудова, Хикмет Мехмедов (Хари Бежар, както го наричат в балетните среди) и тяхното професионално отношение към нея, оставят дълбоки следи.

Една от съдбовните ѝ срещи е тази с Желка Табакова – балетмайстор във Варненска опера, която става нейн много близък и скъп човек. По-късно, Желка Табакова преподава на Звезделина Станчева по режисура, във факултета “Балетна педагогика”. Понастоящем тя все още е преподавател там, вече, професор д-р.

Срещата ѝ с Ренато Греко – директор на най-голямата танцова школа в Рим, оставя дълбока следа в професионалния ѝ път. По негова покана заминава за Рим в неговата танцова школа, която по онова време подготвя кадри за “Фантастико”, към италианската телевизия Раи Уно. Там остава 40 дни, работейки с различни преподаватели от САЩ, Италия и Англия.

Още две имена белязват съдбата ѝ на танцьор и професионалист – Бенджамин Феликсдал и Марк Тейлър. С Бенджамин Феликсдал работи няколко години, в летните балетни академии във Варна. По време на тези академии тя работи и с други имена в областта на класическия танц – Тадеуш Матач – директор на Балетното училище в Дюселдорф, Германия; Елизабет Плател – прима балерина на парижката Гранд опера; Наталия Тарасова – по характерен танц, преподавател в Мариинския театър в Петербург.

Марк Тейлър с когото, макар и за кратко, работи в Музикалния театър в София в областта на модерните техники, поставя удивителната в нейния професионален път само с изречението: “Аз съм изследовател на танца.” Той е човекът, който ѝ помага да разбере, че танцът не е само движение, а дълбоко вътрешно преживяване на сетивата, което се постига с много добра техника.

В крайна сметка, тя определя себе си като изпълнител в областта на свободния изразен танц, като до ден днешен поддържа връзка с Бенджамин Феликсдал и Желка Табакова.

Танцьорът се ражда, а професионалист се създава. Тъй като ние сме божествени същества всичко, което в този свят носим в себе си, то е свързано с природата. Затова казвам, че за да бъдеш танцьор това е привилегия на Бога. В смисъл такъв, че танцът е усещане. Танцът е преживяването и движението на душата, и това е извън изискванията на професионалното, сценично,  проявление на един изпълнител. Затова казвам, че танцьорът се ражда, защото едно движение направено професионално и едно движение изразено и изживяно от един човек, който не е минал през професионална подготовка, двете движения биха стояли много различно. Въпросът е следният, кога и защо едно движение може да бъде по-красиво изразено от танцьор, който има чувство към движението или от танцьор, който е поставен професионално и прави това движение? И в това се състои, всъщност, разликата. От моите наблюдения във времето и моето вътрешно усещане като танцьор, защо аз в душата си останах танцьор? Благодаря на съдбата и на моите преподаватели, на срещите ми с тях, които направиха много аз да бъда професионалист, защото нямам хореографско балетно образование. Донякъде дори съм благодарна, че в една по-съзнателна възраст вече аз срещнах моите преподватели, които ме развиха и като личност, и като човек, и като професионалист, но в душата си и в себе си, благодарение на тяхната намеса, аз останах танцьор и до ден днешен“, разказва Звезделина Станчева.

С нея говорим за танца, като комплексно изкуство, за тялото, за енергийните центрове в тялото, за връзката между духа и тялото, за танцова психология и еволюцията на човека.

Звезделина Станчева е гост в неделния „Шейкър“.

Чуйте още, в прикачения файл.


По публикацията работи: Дора Башакова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Локомотив отбеляза 20 години от спечелването на титлата

На 8 май 2024-а се навършват точно 20 години от спечелването на шампионската титла от Локомотив Пловдив, отбелязаха от клуба. Ето какво написаха „черно-белите“: „Днес се навършват точно 20 години от спечелването на шампионската титла! На 8 май 2004 г. Локомотив е шампион на България за сезон 2003/2004 след драматична победа над Славия с 3:2...

публикувано на 08.05.24 в 18:13

Григор Димитров стартира срещу японец в Рим

Японецът Йошихито Нишиока ще бъде съперникът на Григор Димитров във втория кръг на турнира на клей от сериите "Мастърс 1000" в Рим. На старта на надпреварата 80-ият в световната ранглиста Нишиока се наложи над австриеца Себастиан Офнер с 6:3, 2:6, 7:6(4) след 2 часа и 21 минути игра. До момента японецът и поставеният под номер 8 в схемата Димитров..

публикувано на 08.05.24 в 18:07

Клубовете предложиха нов формат на шампионата

След срещата между представителите на клубовете, Българския футболен съюз и професионалната футболна лига бяха обявени предложенията за форматите на първа и втора лига, които трябва да се приемат на Изпълком.  Елитът остава с 16 отбора, но ще бъде променен форматът. Той ще бъде от първа четворка, втора четворка и осмица. В първата и втората четворка..

публикувано на 08.05.24 в 17:59

По калдъръмите в Стария град с чаша вино в ръка

 Запазете си три дни през май за „Дефиле вино и гурме“  1 0, 1 1 и 12 май  По калдъръмените улички, пазещи атмосферата на отминали епохи, под магичното небе на Стария град в Пловдив, ще откриете шеснадесет възрожденски къщи, които гостоприемно ще отворят врати за десетото издание на „Дефиле вино и гурме“. Фестивалът..

публикувано на 08.05.24 в 10:55

Предизвикателствата в съвременната култура за срещи

Съвременната култура на срещите или т.нар. ,,дейтинг култура“, може да бъде доста изтощителна за човек, който се опитва да открие любовта в съвременния свят. Става ни все по-трудно да се свържем качествено едни с други, да допуснем да бъдем открити, истински и автентични. За съжаление, да покажем уязвимост става все по-сложно, а това ни..

обновено на 07.05.24 в 16:42