Звезделина Станчева има висше балетно образование от факултета по “Балетна педагогика” към НМА “Проф. Панчо Владигеров” София, при академик, понастоящем, Калина Богоева. За нея, обаче, значимо място заемат срещите и практическите занимания с педагози и личности, с които съдбата я среща.
Танцовата си кариера започва като любител. Обича да танцува и въпреки музикалното си образование, предпочита да изразява музиката не с гласа, а с тялото си. След низ от обстоятелства и подаръци на съдбата, пътят ѝ я отвежда до вариететата, като танцьор. Започва от най-трудната част – дуетния танц.
Първият ѝ балетмайстор, Димитър Иванов, е хореограф в Музикалния театър във Велико Търново. Срещите ѝ с Маргарита Арнаудова, Хикмет Мехмедов (Хари Бежар, както го наричат в балетните среди) и тяхното професионално отношение към нея, оставят дълбоки следи.
Една от съдбовните ѝ срещи е тази с Желка Табакова – балетмайстор във Варненска опера, която става нейн много близък и скъп човек. По-късно, Желка Табакова преподава на Звезделина Станчева по режисура, във факултета “Балетна педагогика”. Понастоящем тя все още е преподавател там, вече, професор д-р.
Срещата ѝ с Ренато Греко – директор на най-голямата танцова школа в Рим, оставя дълбока следа в професионалния ѝ път. По негова покана заминава за Рим в неговата танцова школа, която по онова време подготвя кадри за “Фантастико”, към италианската телевизия Раи Уно. Там остава 40 дни, работейки с различни преподаватели от САЩ, Италия и Англия.
Още две имена белязват съдбата ѝ на танцьор и професионалист – Бенджамин Феликсдал и Марк Тейлър. С Бенджамин Феликсдал работи няколко години, в летните балетни академии във Варна. По време на тези академии тя работи и с други имена в областта на класическия танц – Тадеуш Матач – директор на Балетното училище в Дюселдорф, Германия; Елизабет Плател – прима балерина на парижката Гранд опера; Наталия Тарасова – по характерен танц, преподавател в Мариинския театър в Петербург.
Марк Тейлър с когото, макар и за кратко, работи в Музикалния театър в София в областта на модерните техники, поставя удивителната в нейния професионален път само с изречението: “Аз съм изследовател на танца.” Той е човекът, който ѝ помага да разбере, че танцът не е само движение, а дълбоко вътрешно преживяване на сетивата, което се постига с много добра техника.
В крайна сметка, тя определя себе си като изпълнител в областта на свободния изразен танц, като до ден днешен поддържа връзка с Бенджамин Феликсдал и Желка Табакова.
„Танцьорът се ражда, а професионалист се създава. Тъй като ние сме божествени същества всичко, което в този свят носим в себе си, то е свързано с природата. Затова казвам, че за да бъдеш танцьор това е привилегия на Бога. В смисъл такъв, че танцът е усещане. Танцът е преживяването и движението на душата, и това е извън изискванията на професионалното, сценично, проявление на един изпълнител. Затова казвам, че танцьорът се ражда, защото едно движение направено професионално и едно движение изразено и изживяно от един човек, който не е минал през професионална подготовка, двете движения биха стояли много различно. Въпросът е следният, кога и защо едно движение може да бъде по-красиво изразено от танцьор, който има чувство към движението или от танцьор, който е поставен професионално и прави това движение? И в това се състои, всъщност, разликата. От моите наблюдения във времето и моето вътрешно усещане като танцьор, защо аз в душата си останах танцьор? Благодаря на съдбата и на моите преподаватели, на срещите ми с тях, които направиха много аз да бъда професионалист, защото нямам хореографско балетно образование. Донякъде дори съм благодарна, че в една по-съзнателна възраст вече аз срещнах моите преподватели, които ме развиха и като личност, и като човек, и като професионалист, но в душата си и в себе си, благодарение на тяхната намеса, аз останах танцьор и до ден днешен“, разказва Звезделина Станчева.
С нея говорим за танца, като комплексно изкуство, за тялото, за енергийните центрове в тялото, за връзката между духа и тялото, за танцова психология и еволюцията на човека.
Звезделина Станчева е гост в неделния „Шейкър“.
Чуйте още, в прикачения файл.
Легендата на Локомотив (Пловдив) Христо Бонев и кметът на града Костадин Димитров откриха официално новата трибуна "Спортклуб". Отец Симеон направи водосвет, а цереманията започчна преди мача на "черно-белите" срещу Септември. Сред официалните гости бяха също председателят на Общинския съвет Атанас Узунов, президентът на БФС Георги Иванов ,..
Локомотив (Пловдив) допусна домакинска загуба с 0:1 от Септември и помрачи настроението на феновете след откриването на новата трибуна "Спортклуб". Борислав Рупанов се разписа от дузпа за гостите в 57-ата минута, а Ангел Лясков получи директен червен картон в 57-ата минута за поредицата от две нарушения. Малко преди това гол на Рупанов бе отменен от ВАР,..
Откриват новата трибуна „Спортклуб“ на стадион „Локомотив“. Церемонията започва в 12:30 ч. преди мача със Септември (София). Организатори на събитието са фондация "100 години Локомотив Пловдив" и Фенклуб Локомотив Пловдив. Кметът Костадин Димитров ще присъства на събитието. Ще бъде открита и фотоизложба, посветена на фенклуба, ккоято е първо от..
Спартак (Варна) спечели с 1:0 домакинството си на Ботев (Пловдив) от 21-ия кръг на Първа лига и записа първа победа от началото на годината. При подновяването на сезона взеха само точка при гостуването си на Арда. "Жълто-черните" пък преди седмица направинд 1:1 у дома срещу Хебър. Още в 3-ата минута удар на Константинос Балоянис бе отразен от стража..
Атлетка номер 1 на България за 2024 година Пламена Миткова стана шампионка в скока на дължина на международния турнир по лека атлетика в зала в Берлин. Възпитаничката на Ивайло Русенов скочи 6.85 метра в четвъртия си опит и взе златото. Втора завърши Михаела Асани (Германия) с 6.80 метра, а трета е нидерландката Паулине Хондема с 6.73. Другите..