Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Народната власт" строи Пловдив бързо, но недалновидно

Докторът на историческите науки Видин Сукарев представи монографията „Пловдивската община и изграждането на градска и туристическа инфраструктура 1944 – 1990 г. Проучване върху институционалната, стопанската и всекидневната история на Пловдив“. Тя обхваща над 400 страници, 63 снимки и научно-справочен апарат от стотици заглавия и архивни единици. 

В нея е представена панорама на града и обществото от т. нар. период на социализма през проследяването на политиките на общинското управление за градоустройственото развитие на Пловдив и превръщането му в туристическа дестинация. Отбелязани и коментирани са причини и последствия, успехи и провали, приемственост и прекъсване, както и много други дейности, допринесли за облика на съвременния Пловдив.

В интервю за предаването "Точно днес" той сподели, че Пловдив се осъзнава като туристически град в средата на 60- те година, но началото е още в 30-тте години, свързано със стопанския туризъм и международното изднание на мострения панаир. Преди  това е най - вече свързан с разходките сред природата.

Д-р Сукарев подчерта, че управата на града в изследвания период е тоталитарна и недемократична. От една страна всичко е ставало по- лесно- оттчуждаването, самото строителство, но тук са и примерите за самозабрава и липса на граждански контрол.

Инфраструктурното развитие е следвало тенденцията за нарастване на града и увеличаващото се движение. В 70-те години Пловдив има само един мост за евтомобилно пресичане на Марица. В 80- те години се строи Бетонният мост и много бързо след това става ясно, че височината му не отговаря на изискванията, а е било ясно че ще се електрифицира линията София- Пловдив. 

В книгата д-р Сукарев дава още примери за недалновидни решения, които водят до извода, че 

градоустройственото развитие на Пловдив, от което сега всички изпитваме трудности, е объркано чрез вмешателството на т.нар "народна власт" в много- по -дброто решение на доказания урбанист Херман Янзен

Затова, с развитие по плановете, наследени от "зрелия соц",  Пловдив сега е най- гъсто населеният град, с тесни улици, без възможности за извеждане на трафика навън, коментира изследователят. 

Интервюто е в прикачения звуков файл.








Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Проектът за Национална детска болница се готви на тъмно

Общественият съвет за Национална детска болница подаде оставка. Това съобщи на брифинг пред Министерството на здравеопазването председателят на съвета проф. Иван Литвиненко. В съвета имаше 11 членове и всички се оттеглят заради липсата на комуникация. Пред Радио Пловдив журналистът Надежда Цекулова, която е член на Обществения съвет, обясни, че..

публикувано на 06.11.25 в 15:16
Доц. Никола Петров

3I/ATLAS не е извънземен кораб, а естествен космически обект

Междузвездният обект 3I/ATLAS предизвика нова вълна от спекулации, след като астрофизикът Ави Льоб от Харвард заяви, че той има контролирана траектория и може да представлява „извънземен кораб“. Кометата се наблюдава от началото на юли, а на 29 октомври тя направи най-близкото си приближение до Слънцето. В интервю за Радио Пловдив доц. Никола..

публикувано на 06.11.25 в 14:53

Възможна е криза с горивата, важна е държавната политика

За горивата и санкциите - какво да очакваме на нашия енергиен пазар и след 1 януари, когато идват разплащанията с евро? Прогнозата за сделката "Лукойл" правим в разговор с доц. Васил Петков , преподавател по МИО и маркетинг в ПУ и УНСС. С него говорим за критичните въпроси около съдбата на „Лукойл Нефтохим“ в Бургас и влиянието на санкциите..

обновено на 06.11.25 в 11:40

След линията от Пловдив до Братислава и полети до Малага

Какво за развитието на Летище Пловдив излиза на преден план, след като стартира линията до Милано, какво сочи анкетата на сайта на пловдивския аеропорт и какви са предпочитаните дестинации на хората от Южна България, разговор с изпълнителния директор  Красимир Пешев .  Пешев съобщи, че допитването до пътниците е провокирано от техните въпроси в..

обновено на 06.11.25 в 11:40

Бизюрев: "Не съм искал да убивам", съдът решава до два месеца

До два месеца Апелативният съд в Пловдив ще излезе с решение по делото за убийството на Димитър Малинов от Цалапица. Основния подсъдим Рангел Бизюрев е осъден на 15 години затвор, но прокуратурата и близките на жертвата искат доживотен затвор като частни обвинители, а защитата на Бизюрев – по-леко наказание.   В плeoдарията си държавното обвинение..

обновено на 06.11.25 в 11:20