В Роженската обсерватория откриха първия роботизиран телескоп в Югоизточна Европа

| обновено на 01.07.23 в 16:33
3
Снимка: БТА

Първият роботизиран телескоп в Югоизточна Европа бе официално открит в Националната астромномическа обсерватория – Рожен. Лентата бе прерязана от премиера акад. Николай Денков,  председателят на БАН акад. Юлиан Ревалски,  директорът на Института по астрономия проф. Евгени Семков и министърът на образованието проф. Галин Цоков.

За нас е гордост, че имаме най-сложната и най-богата като научно оборудване обсерватория в Югоизточна Европа, каза академик Николай Денков и добави:

Аз съм горд, че българската астрономия и астрофизика е не само на световно ниво, но тя има своите световни учени, които работят в най-добрите университети в света".

Толкова години, след като е открита обсерваторията, нашето поколение астрономи ще остане в историята на науката в България с този нов телескоп, заяви професор Евгени Семков, директор на Института по астрономия.

Новитя телескоп е с диаметър на огледалото от 1,5 метра и  ще даде допълнителни възможности на нашите учени да участват в международни колаборации, да изследват най-интересните обекти на Вселената.

Откритият днес роботизиран телескоп е великолепна придобивка за цялата астрономическа колегия, каза академик Юлиан Ревалски, председател на БАН :

Това е проект, който е изцяло български. Аз винаги съм казвал, че науката в България ще се оправи тогава, не когато Европа ни дава пари, а когато държавата започва да отделя средства за своите учени, както в научните организации, така и във висшите държавни училища.

Роженската обсерватория е център, за който Министерство на образованието и науката през последните години е инвестирало над 6.8 млн.лв. по Националната карта за научна инфраструктура. Над 4 000 ученици я посещават годишно, съобщи министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков при откриването на новия телескоп. Той отбеляза, че е в ход нова национална програма „България – образователни маршрути“, която дава възможност на училищата да провеждат занимания по интереси и уроци в музеи, галерии, обществени библиотеки, обсерватории, планетариуми, научни институти, като осигурява и финансиране за тези пътувания.

По публикацията работи: Димитър Владимиров