Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ара Маликян: Изкуството е честно и свободно

4
Снимка: Антон Корбийн и BG Sound Stage

Ще слушаме испанския виртуоз на 3 септември в Античния театър

Той е експериментатор, откривател и пътешественик – от Европа, през Близкия Изток до Латинска Америка, и из необятната вселена на музиката, където се разхожда из най-различни жанрове. Владее ги, покорява ги и ги предава на публиката с типичния негов отпечатък – страстта, наречена „Ара Маликян”.

Прочутият испански цигулар за пореден път гостува у нас. За концерта си на 3 септември той избра емблемата на Пловдив, а и на цяла България -  Античния театър.

Бил е концермайстор на Кралския симфоничен оркестър на Мадрид в продължение на 7 години, провъзгласен е за цигулар №1 на Испания, продал е над 100 000 копия на албума си, „Годишните времена” на Вивалди и номиниран за Латино Грами. Преди години, обаче, решава, че светът на класическата музика му е тесен, създава свой оркестър и започва да пише музика и да оформя своя стил между класиката, източните ритми, латиното, рока и най-различни музикални традиции.

Къде се идентифицираш – в рока или в класиката?

Не се идентифицирах в класическия свят, а по-скоро в рока или както искате да го наричате. Не обичам да определям музиката като рок или джаз, или класическа, а просто като музика. Просто да се наслаждавам на музиката, да предавам любов и страст.

Не ме интересува дали свиря LedZeppelin, Вивалди или Бах. Всичко това ме вдъхновява и се опитвам публиката да види музиката, както я виждам аз. Всеки инструмент може да бъде рок инструмент, дори флейтата.

Как се чувстваш като класически музикант, тръгнал по свой път?

Аз се чувствам естествен, когато съм открит. Колкото повече откривам сърцето и душата си, толкова повече мога да предам емоцията на публиката.

В класиката всичко трябва да е много контролирано, много организирано, един вид много студено. Мисля, че изкуството не е такова. Изкуството е честно и свободно. То е естествено. Човек трябва да е естествен. Но класическата музика винаги ще съществува, защото тя е нещо прекрасно.

Нужно ли е хората да я разберат? Какво показваш с твоите клипчета в социалните мрежи – репетиции с Бах от съблекалните по света?

Често се казва, че класическата музика трябва да се разбере, за да се изпита удоволствие от нея...Смятам, че не е нужно дори да я разбираш. Просто трябва да я слушаш и да я почувстваш.

Тази арогантност сред класическите музиканти ощети младите хора, които заради нея не се осмеляват да посещават класически концерти, тъй като се страхуват, че няма да бъдат на същата висота.

На моите концерти идват и деца, и много млади хора. При мен те откриват Бах, Моцарт, Паганини и се влюбват в нея. Мисля, че класическата музика е за всички, трябва да стане популярна и да стигне до всеки един, който би я оценил и би станал почитател на изкуството като цяло.

Концертът на Ара Маликян в Пловдив е посветен на малкия му син Кайро и този път цигуларят идва у нас с петима кубински музиканти, които ще придружат неговата цигулка с пиано, китара и бас, отново в един необичаен концерт, вдъхновен от въображението и звуците на детството.

Концертът на Ара Маликян е на 3 септември 2023г, в Античен театър в Пловдив. Билети се продават в системата на Ивентим.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

"Пътна връв" на Наталия Делева вече на български език

Нова книга на ИК "Жанет 45", в програма "Точно днес" представяме " Пътна връв " с авторката  Наталия Делева .  „Пътна връв“ е фин, въздействащ роман за последствията от семейното насилие върху децата през погледа на жена, напуснала родината си, която се опитва да изгради нов живот. С помощта на терапия, тя започва да осмисля преживяното..

публикувано на 16.07.25 в 06:53

Теодосий Спасов представя в Пловдив новия си проект

Теодосий Спасов ще представи новия си проект Balkan moods тази вечер в Малката раннохристиянска базилика, в Пловдив, съобщават организаторите от „Камерна сцена Пловдив“ и международния младежки фестивал „Кръстопът“. Проектът е плод на сътрудничеството и алхимията между петима артисти, които представят нов репертоар за квинтет, отличаващ..

публикувано на 16.07.25 в 07:30

Проф. Людмил Ангелов за конкурса "Милчо Левиев"

В оспорваната клавирна надпревара на Вторият национален музикален конкурс „Милчо Левиев“ се включиха най-изявените и талантливи млади пианисти в България на възраст между 10 и 25 навършени години. Паралелно със състезателната част на концертния подиум на НУМТИ „Добрин Петков“, талантливите младежи участваха в майсторски класове и творчески семинари,..

публикувано на 14.07.25 в 14:05

Великите европейци - Хайнрих Шлиман, втора част

През 60-те години на ХІХ век, преди да стигне до откриването на Троя, тогава все още непрочутият Хайнрих Шлиман първо изследва острова на цар Одисей – Итака, където не намира нищо особено. После минава през Микена, градът на цар Агамемнон, а също и през Тиринт.  Когато стъпва на егейското крайрежие на Турция, той първо отива в селото Бунарбаши,..

публикувано на 14.07.25 в 13:41

Преге - предаване за света на книгите, 12 - 18 юли

В предаването за книги на Радио Пловдив на 1 2 . 07. 202 5 бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Ърскин Колдуел. Божията нивица. 216 стр., ок. 4А, Нике, 2025. Иън Макюън. Изкупление. 402 стр., 6А, Колибри, 2025. Капка Касабова. Анима. 480 стр., 7А, ICU, 2025. Сю Хинсенбъргс...

публикувано на 14.07.25 в 10:36