Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Неизбежността изкара енергетиците на улицата

Антон Иванов
Снимка: БГНЕС



Продължават блокадите на миньори и енергетици на ключови пътни артерии в страната - на магистрала "Тракия" при Стара Загора, на магистрала "Струма" край Дупница, Проходът на Републиката и международният път Русе-Свиленград при Гълъбово.

Според Деян Денев от Радио Стара Загора протестиращите са решени докрай да отстояват исканията си, като настояват  премиерът акад. Николай Денков да дойде на място за разговори с тях. Миньорите от държавното дружество са категорични и днес, че блокадата на магистралата ще продължи, докато не бъдат преразгледани териториалните планове за справедлив преход. Според журналиста за хората енергийната сигурност на страната е по- важна от обещаните им 36 заплати. 
Неизбежна среща с това, което трябва да се случи, доведе до напрежението сред миньорите от Мини „Марица Изток“. Това каза енергийният експерт Антон Иванов в предаването „Ден след ден“ на Радио Пловдив по повод няколкодневните блокади на основни пътни артерии в България.

„През последните две години бяха правени доста опити за комуникация на възможностите, на проблемите, както и търсене на срещи с местните общности не само от българска страна, но и експерти от Европейската комисия (ЕК) посещаваха площадките на мините и ТЕЦ-овете. Беше ясно споделяна позицията, че е неизбежно намаляването на дейностите по използване на въглищата в Европейския съюз (ЕС) като цяло и конкретно в България. Така че по-скоро това, че стана ясна неизбежността на случващото се, изкара хората на улицата“, смята експертът.

Според него усилията по-скоро трябва да бъдат насочени към прагматичното и оптимално използване на средствата, така че да бъде планиран и реализиран справедлив за страната ни енергиен преход, отколкото да предоговаря нещо, което очевидно в Евросъюза има водеща политическа тежест, а именно политиката за декарбонизация на производствата в ЕС.

По думите му териториалните планове за справедлив преход не посочват конкретни производствени обеми от различните дружества, а само използват като основание прогнозирано намаление на производството, за да предоставят и адресират свързани с това социални проблеми и възможности за ново индустриално развитие.

„Смятам, че дали ще бъдат намалени през 2030 година с ¼ или с 1/3 производството на въглища, зависи от твърде много фактори – пазарна среда, геополитически фактори, така че важното е, и това в момента е позицията на България, да се установи, че ще запазим значителен ресурс от разполагаеми производствени мощности във въглищните региони. Това беше важната битка. А прогнозата колко ще работят е прекалено ранен етап, за да се води задълбочен разговор на тази тема“, коментира Иванов. И допълни, че пазарната среда е най-вероятният двигател на промените, които ни очакват.

„От началото на годината средните цени на електроенергията са значително под цените, които формират себестойността на нашите въглищни централи. В този смисъл те не могат да се разполагат като базови източници, а трябва да намерят място на пазара като маневрени източници, които предоставят системни услуги, при което да получават по-висока цена, но за по-малко време за използване“, обясни енергийният експерт. 

Той посочи, че разговорът следва да се насочи към оптималното използване на мощности, така че те максимално дълго те да участват в електроенергийния микс, а не върху това да се търси начин те да останат като базови източници на енергия, което от енергийна гледна точка не може да бъде реализирано. 

Чуйте повече в интервюто на Емил Костов с енергийния експерт Антон Иванов!

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Разширението на Околовръстното шосе трябва да се ускори

Разширението на Околовръстното шосе на Пловдив трябва да стане проект от стратегическо значение. За това ще настояват експертите от Института за пътна безопасност, които изпращат писмо до министър-председателя Росен Желязков. Това съобщи Диана Русинова от Института за пътна безопасност в интервю за предаването „Ден след ден“ на Радио..

публикувано на 26.11.25 в 16:49
Цвятко Луджев - кмет на с. Ивайло, община Пазарджик

Показват първия спасителен мотор в училището в с. Ивайло

Единственият кмет-парамедик в България Цвятко Луджев ще направи утре демонстрация за оказване на първа помощ с първия спасителен мотор, т.нар. first  Responder в двора на ОУ "Св. Св. Кирил и Методий" в пазарджишкото село Ивайло. Моторът е дарение за жителите на селото и вече е използван при помощ на пострадали при катастрофа.  Това е..

публикувано на 26.11.25 в 16:11
Проф. Марин Русев

Мир в Европа ще има само ако Русия загуби войната

Наивни листчета по някакъв наречен проектодоговор . Така геополитическият анализатор проф. Марин Русев окачестви мирния план на САЩ за Украйна.  По думите му  т ози план има много наивни словосъчетания,  непремерени в абсолютен дисонанс помежду си, без да се усеща някаква равновесна точка, която да удовлетворява всички .  Русев смята,..

публикувано на 26.11.25 в 16:00

Жертвите на тормоз за по-склонни към насилие

Насилието над и сред деца у нас се предава между поколенията и оформя дългосрочни рискове за обществото. Това показват данните от ново национално представително проучване, представено днес от агенция „Естат“. Социологът Иво Желев обясни пред Радио Пловдив, че ако един родител е бил жертва на насилие или е наблюдавал такива ситуации като..

публикувано на 26.11.25 в 10:57
Манол Пейков

Натискът е единственият коректив при гласуването на бюджета

Вълната от протести заради недоволството от първия държавен бюджет в евро продължават. Демонстрациите имат политически и икономически измерения. Парите на държавата, които обикновено разединяват работодателите и синдикатите, за първи път се оказаха допирна точка между двете страни. Протестите на административните служители заради ниското..

публикувано на 26.11.25 в 10:55