Първият етап заночна на 29 септември с обнародването на промените. Втората дата е 31.12.2023 г., третата-1.07.2024 г. и четвъртата-31.12.2024 г.
"Всички домоуправители, професионални или не, трябва да обърнат внимание коя разпоредба кога влиза в сила, за да могат да я приложат навреме", предупреди Лилия Чолакова.
По новия закон управителят на етажната собственост получава доста задължения. Сред тях е и това да изнася ежемесечен отчет на приходите и разходите в етажната собственост, припомни експертът.
По думите на Чолакова на домоуправителя (управителния съвет) и на контрольора (контролния съвет) ще се заплаща възнаграждение. Тези лица не трябва да забравят, че е необходимо да подадат данъчна декларация за този приход.
Вменяват се допълнителни задължения на домоуправителя: да предоставя ежемесечен отчет на инфо таблото; да издава декларация по образец за наличие и липса на задължение на собственик към касата а етажната собственост.
"Този отчет трябва да е закачен на видно общодостъпно място във входа, така че да могат аболютно всички собственици, ползватели и обитатели да се запознаят с него, да са наясно с това каква е била началната каса, какви са приходите, разходите, какъв е балансът в края на месеца", отбеляза Чолакова.
Освен това домоуправителят ще издава на собствениците на жилище документ за наличие или липса на задължения към етажната собственост. Такъв документ вече ще се изисква при продажбата на апартамент.
"Това е аналогично както задълженията към НАП", каза още Лилия Чолакова.
Разходите за управление и разходите за поддръжка вече може да се разпределят по три различни метода: според броя на собствениците, ползвателите и обитателите; на процент идеални части от общите части на сградата и на брой самостоятелен обект. Методът се определя от общото събрание.
Фирмите професионални домоуправители подлежат на регистрация към МРРБ, но това ще стане факт до 31.12.2024г.
"Домоуправителят ще трябва да разполага с имейл адрес, които е обявен в Общината, при извършване на регистрационния режим. На този имейл да извъшва кореспонденцията със собствениците, които да изпращат декларация по образец за книгата на собствениците, декларация по образец за промяна в брой обитатели, да изпращат пълномощни за представителство на общото събрание, декларации за неприсъствено гласуване и др, " допълни Чолакова.
Контрольорът не трябва да забравя да изготвя ежегоден доклад от проверка на касата.
След 31.12.2023г. общите събрания ще могат да се провеждат в смесен режим на работа – присъствено и онлайн.
Интервю с Лилия Чолокава може да чуете от прикачения звуков файл.
Ситуацията с шарката по овце и кози в Пловдивско се усложни. Освен унищожени животни в 42 от 65 огнища, мерките на БАБХ вече вкючват и забрана за изкупуване на мляко от фермите на областта. За заразата, икономическия ефект и управленските решения разговаряме с професора от Аграрния университет Дойчо Димов, който е и председател на Сдружение за..
Помним протестите на строителния бранш отпреди няколко месеца срещу намерението на община Пловдив да вдигне с повече от 100% таксите за издаване на строително разрешение. Те спряха след като предприемачът Илиян филипов поиска и получи посредничеството на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. Компромисът, който да удовлетвори двете страни бе таксите да се..
Пловдив очаква поне 13 процента ръст на нощувките по време на фестивала „Hills of Rock“, който стартира днес на Гребната база – заяви в интервю за Радио Пловдив заместник-кметът по култура и туризъм Пламен Панов. "Очакваме около 30-35 000 души да посетят фестивала", подчерта Панов. Капацитетът на Пловдив относно нощувките е увеличен..
Ако има повишаване на приходите от увеличената такса за разрешенията за строеж, поемам ангажимента да ги делегираме на районите. Това заяви пловдивският кмет Костадин Димитров в интервю за Радио Пловдив, след като ОбС прие повишението на таксите за разрешителни за строеж, но отхвърли предложението за създаване на фонд „Благоустрояване“, в..
Около 200 хиляди българи нито работят, нито учат. В същото време над 50 хиляди работници от трети страни са наети от началото на годината. В България се създава и електронен регистър на икономически неактивните лица. Той ще обхваща хора на възраст между 16 и 65 години, които не работят, не учат и не са регистрирани в бюрата по труда. Това събщи..