Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Споразумението с миньорите е обидно за здравия разум

Снимка: Силвия Великова
 Какво следва след спорaзумението между властта и синдикатите от сектор „Енергетика", което според ресорният министър е трудно, но все пак изпълнимо? Има ли решение на кризата след като напрежението от блокадите се пренесе и в пленарна зала- говорим с икономическия и политически анализатор Кузман Илиев.

"Споразумението не решава нищо. То е едно "ала бала" поредно, този път с националната сигурност на страната", заяви политическият и икономически анализатор Кузман Илиев в предаването "Точно днес" на Радио Пловдив. 

"Дори не говорим вече за енергийната система на България или енергийния капацитет, който очевидно е удрян под всякаква форма. Тук говорим, че буквално след две години България трябва да затвори 50% от енергийния си баланс и то в условия, в които светът се електрифицира, в които един от двата ядрени реактора може да е в дълъг ремонт и дори поетапно да бъде извеждан от експлоатация, което е неизбежно.Това застрашава възможността ние да балансираме нашата електросистема и да пренапрегнем електропреносната система, което означава да нямаме достатъчно електроенергия за бит и индустрия. Това е залогът. А споразумението, това, което аз видях е до такава степен палиативно, че чак е обидно за здравия разум", посочи анализаторът. 

Той бе категоричен, че тези европейски регламенти са неизпълними, защото това застрашава националната сигурност. 

"Няма как в България до две години вредните емисии да бъдат намалени с процентите, които са заложени - 40%, а всъщност те се оказаха 60%, защото референтната година е 2019-а, а тя по тази линия е много неприятна за България. В момента това, което се направи е, че на протестиращите им се каза: "Няма административно да ги затворим", а под сурдинка политиците си говорят: "Те ще се затворят сами, защото въглеродните квоти са изключително скъпи". Въглеродните квоти са една приумица на ЕС, на ЕК, която цели да затвори въглищните централи и мини, независимо от резултата. В реалността това няма как да стане, защото ние по закон трябва да поддържаме резерв, който да обезпечава половината от електроенергийната ни система в зимни условия, а това за България означава да остане без ток", коментира Илиев. Той допълни, че това ще доведе до масови протести и безредици, като в резултат който и да е на власт, няма да изпълни това, което е обещано. 

Анализаторът разясни, че за да вземе България 12 милиарда от ЕС, пари, които страната дава като вноски за членство в общността, трява да изведе от експлоатация собственото си енергийно обезпечение от въглища за около 12-13 милиарда. По думите му това не е честна сделка. 

"За да се постигне това, което политиците залагат до две години, трябва да имаме нова ядрена централа, за която ни трябват 20 милиарда, за да я построим и поне няколко ПАВЕЦ "Чаира", плюс най-големите мега батерии в света. Нито едно от тези неща не може да се случи", отбеляза Кузман Илиев.

Според него решението от кризата е здрав икономически реализъм, бавно и органично извеждане от експлоатация на въглищата, които от самосебе си до 2050 година така или иначе ще бъдат постъпателно заменени от парогазови централи с водород. 

"Това, което трябва да се направи, е този капацитет - поне четири от блоковете на "Маришки басейн" въглищата да се запазят, а четири да минат към газ. Това обаче трябва да се прави отдалеч, разумно, поетапно, с гаранции енергийната система да работи. За да има ток за хората и за икономиката. А не: "Дайте сега да направим едни планове, за да угодим на Брюксел, ах, ама те не могат да станат". Брюксел ни бие през ръцете: "Вие защо ги написахте тогава?", ние чупим пръсти пред хората, които осъзнават, че това е огромен проблем, а нашите политици не знаят къде да се дянат. Виждате ли, тя, ситуацията, освен че е срамна, тя е икономически изключително опасна", каза още анализаторът.

Чуйте още в интервюто на Елена Крушкова с икономическия и политически анализатор Кузман Илиев.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Бонус-малус" ще конкурира застрахователите

С промени в Кодекса за застраховане система "бонус-малус" за задължителната застраховка "Гражданска отговорност“ бе приета от НС. Принципът представлява финансов стимул за изрядните водачи и съответно финансово наказание за онези, които причиняват пътни инциденти. Ще плащат ли наистина добрите шофьори по-малко и какъв ще е ефекта – темата в..

публикувано на 28.07.25 в 10:01

Зърнопроизводителите търпят загуби след жътвата

Добивите от пшеница и ечемик тази година са по-добри, но ниските цените на световните стокови борси вкарват нашите зърнопроизводители в загуба. Това обяви в интервю за Радио Пловдив Людмил Работов – председател на Съюза на зърнопроизводителите в Пловдив. Добивът от пшеница тази година е от 400-500 кг от декар. Цената е 330 лв. за..

публикувано на 28.07.25 в 09:14

Безплатно тестват за хепатит В и С всички от 40 до 60 годишни

Министерството на здравеопазването чрез регионалните здравни инспекции провежда информационна кампания по повод Световния ден за борба с хепатита – 28 юли.  Тази година мотото, избрано от Световната здравна организация е „Да го разбием! Запознай се с фактите. Тествай се!“.  Целта е повишаване на обществената информираност за рисковете от..

публикувано на 28.07.25 в 08:30

БАБХ подцени риска с шарката и пораженията са драматични

Ситуацията с шарката по овце и кози в Пловдивско се усложни. Освен унищожени животни в 42 от 65 огнища, мерките на БАБХ вече вкючват и забрана за изкупуване на мляко от фермите на областта. За заразата, икономическия ефект и управленските решения разговаряме с професора от Аграрния университет Дойчо Димов, който е и председател на Сдружение за..

обновено на 25.07.25 в 11:21

Властта обеща и ни излъга, ще обжалваме таксите за строеж

Помним протестите на строителния бранш отпреди няколко месеца срещу намерението на община Пловдив да вдигне с повече от 100% таксите за издаване на строително разрешение.  Те спряха след като предприемачът Илиян филипов поиска и получи посредничеството на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. Компромисът, който да удовлетвори двете страни бе таксите да се..

публикувано на 25.07.25 в 11:20