Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Кьорфишек" е изнасянето на хеш кода на машините

Това е опит да се внесе нездрав шум преди местните избори. Така социологът Кольо Колев от агенция "Медиана" коментира твърденията, че заместник-министърът Михаил Стойнов незаконно е изнесъл хеш код за машините за гласуване и така ги е компрометирал.

"Забележете - някой снимал кода на машините. А това дали и как ще повлияе на изборния процес? Една камара хора не знаят какво означава това, но остава съмнението, че вотът се манипулира. За мен това е опит за нагнетяване на съмнение и ще рефлектира негативно върху избирателната активност", прогнозира социологът.

Кольо Колев нарече твърденията "кьорфишек" и добави, че според него целта е да се създаде шум в изборния процес, който да откаже колебаещите се за сметка на твърдия електорат. 

Според социолога може да се направи аналогия с Костинбродската афера на база създаването на усещане за несигурност - че някой гласува от мое име. 

"Тук обаче става дума за машини, а не за бюлетини. С последните промени в Изборния закон машините не броят гласове, а  станаха принтери. Дълбокото ми убеждение е, че големите манипулации стават не чрез бюлетините, а чрез купения и корпоративен вот и липсата на контрол върху протоколите", коментира социологът.

На въпрос "Защо днес се случва този скандал?", Кольо Колев отговори: "Днес е добър ден да откажеш хората, които не са пряко ангажирани с политика, да гласуват".

Цялото интервю на Димитър Владимиров със социолога Кольо Колев е в прикачения файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Румен Гечев

Проблемът за "Лукойл" е осигуряването на суров петрол

Важно е не кой, а чий ще е особеният управител на "Лукойл България" - кои хора зад него ще дърпат конците. Така смята проф. Румен Гечев, бивш вицепремиер и министър на икономиката в „Кабинета Виденов“, сега преподавател по икономика в УНСС.  Според него н оминацията на Румен Спецов, появила се само дни преди изтичането на законовия срок, е..

публикувано на 14.11.25 в 16:33
Хачик Язъджиян и Никола Андреев

Стартира кампанията "Купи и Дари" в Пловдив

Благотворителна кампания под надслов „Купи и Дари“ организират за втора поредна година Ротари, Ротаракт и Интеракт клубовете в Пловдив. Кампанията е насочена към хора и семейства в затруднено положение, като целта е да се съберат дълготрайни хранителни продукти за тях. Миналата година по време на акцията бяха събрани над два тона хранителни..

публикувано на 14.11.25 в 15:39

Радио Пловдив с наградата на СБЖ за честна журналистика

Екипът на Радио Пловдив получи наградата на СБЖ за честна журналистика и висок професионализъм. Отличието се дава и по повод 70-та годишнина на радиото.  Днес СБЖ връчва годишните си награди в София, а плакетът на Радио Пловдив получи главният редактор на медията Марин Данев.  Благодаря! Тази награда е важна за нас, не само защото..

обновено на 14.11.25 в 13:00

Ключови в туризма са рекламата, самобитността и партньорствата

Организацията "Тракийски туристически район" провежда обучение по проект DETOUR - инициатива за трансформация на местния туристически сектор, насочена към малките и средни предприятия в туризма.  Тя се фокусира върху най-актуалните предизвикателства пред индустрията: устойчив туризъм, дигитална трансформация и адаптация към климатичните промени...

публикувано на 14.11.25 в 11:28

Пловдив е на по- бързата от двете писти в развитието на регионите

Икономическото и социалното развитие на регоините остава „на две скорости“. Стопанската активност, инвестициите и човешките ресурси се концентрират в ограничен брой силни градски центрове, които създават по-висока добавена стойност, разчитат на по-добре функциониращи пазари на труда и имат по-качествена инфраструктура. Тази концентрация поставя..

публикувано на 14.11.25 в 10:53