По думите му, голяма част от параметрите в бюджет 2024 са предизвестени. Като пример, той посочи увеличението на пенсиите с швейцарското правило, което е заложено в Закона, като всяка година индексирането трябва да е с половината от размера на ръста на инфлацията, а другата - с половината от размера на ръста на заплатите, за да може те да се движат в някаква степен в съответствие с останалите цени и доходи в икономиката.
Проблемът обаче е в макрорамката на бюджета, в това, че предвидените приходи значително изпреварват очакваното като реална ситуация в българската икономика, подчерта Панчев.
"Конкретно за бюджет 2024 г. големият казус са надписаните приходи. Простата икономическа сметка е, че приходите в бюджета при запазване на данъчната система не могат да изпреварват ръста на номиналния БВП, който за следващата година се очаква да е около 8%, докато приходите в бюджета са надписани да са с 25% повече.Това е значителна разлика между два показателя, които би трябвало да са равни."
Панчев бе категоричен още, че в в проектобюджета не са заложени никакви реформи. "В края на един период с висока инфлация не е лесно да се извършат реформи, но със сигурност ги няма, както няма и политики, свързани с бъдещето. Струва ми се, че дори самият бюджет е по-краткосрочен от неговия номинален диапазон, в които трябва да се изпълнява една година и вероятно ще трябва да бъде актуализиран дори по-рано от средата на следащата година."
Без инфлацията, реалният ръст на икономиката ще бъде около 2%, а дефицитът - около 3%, заяви Панчев.
"И тази година, а и през следващата дефицитът няма да бъде повече от 3%, защото няма да бъде изпълнена т.н. капиталова програма. Разходите са разписани, но тъй като няма да бъдат извършени, ще успеят да покрият допълнителната дупка, която се оформя и за тази година около 2 млрд. лв. в приходите от бюджета".
По думите на Панчев, инфлацията в България е спаднала под 6%. Инструмент за овладяването й е водената от около година политика на ЕЦБ за увеличаване на лихвите. Това ще доведе до вдигане на лихвите в България, до забавяне на икономиката, но - и до овладяване на ръста на цените.
Стоян Панчев бе категоричен, че част от идеите, свързани с намаляването на кешовия таван от 10 000 на 5 000 лв. трябва да се пренапишат, защото идеята не работи за справяне със сивата икономика. "Бих искал да видя и замразяване на повишението на максималния осигурителен доход. Трябва на практика да се пренапише и приходната част в бюджета, защото в тази си форма тя е нереалистична и ще доведе до проблеми още до средата на следващата година".
Повече - от звуковия файл:
Заплатите в България настигат ръста на цените, но това се дължи на факта, че догонваме инфлацията, а не защото българите са обеднели или са забогатели. Това коментира икономистът Стоян Панчев от Експертния клуб за икономика и политика след като НСИ излязоха с анализ, според който у нас се наблюдава рекордно повишение на заплатите. Само за..
Психологът Иван Игов коментира в предаването "Ден след ден" поведението на близнаците Борислав и Валентин Динкови, обвинени, че са съучастници в убийството на Димитър Малинов от Цалапица. "Тук не може да става дума за психопатно отклонение или социопатно поведение. Просто те са момчета, израснали в среда, в която насилието и дори човешкият живот..
Ваксините ли са единствения начин за спиране на увеличението на случаите на заболели от коклюш ? Темата в програма "Точно днес" коментираме с д-р Аспарух Илиев , ръководител на лабораторията в Берн и експерт по безопасност на ваксините. Д-р Илиев каза, че увеличението на случаите на коклюш е феномен, който наблюдаваме днес в цяла Европа. "Има..
Работещите във висшите учебни заведения заплашиха с ефективен протест на 20 май и символични действия на празничния 24-ти. От служебното правителство заявиха, че ще предоставят 39 милиона лева за увеличение на възнагражденията на академичния състав. "Властимащите реагираха много бързо и дадоха индикации, че са готови на диалог и конкретни..
В протестна готовоност са железничарите в страната. Проблемът не е в БДЖ, а в Национална компания "Железопътна инфрастуктура", уточни в интервю за Радио Пловдив председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев . Той отбеляза, че основните проблеми са изоставането в заплащането и липсата на кадри, които не са от днес, но сега са..