Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Бонус - малус"? Става, но трябва още много да се доработи

Едно от дълго обсъжданите, но все още не влизащи в действие предложения е цените на задължителните застраховки „Гражданска отговорност“ да зависят от поведението на шофьорите на пътя. 

Дали имат санкции, дали са предизвикали по тяхна вина ПТП или пък са примерни водачи.

Смята се, че мярката, известна като „Бонус – малус“ би могла да окаже положително влияние върху подобряване безопасността на пътя. Във своята същност тя е подходяща със замисъла си да опита да регулира „качеството“ на шофьорите у нас. Но, има едно голямо „Но!“ в проектната част на наредбата – смята Кирил Драганов от Европейския център за транспортни политики. (Това е организация, ангажирана с идеята за подобряване на пътната обстановка.)

В този си вид в момента проектонаредбата е доста еднопосочна – само към лошите водачи. Спрямо примерните шофьори обаче тя  никак не е  организирана и дори неразбираема за експертите. Затова трябва да се доработи.

Обсъждано е и да има единна, централизирана  методика.  В момента отделните компании, определящи методологията, не дава право на клиентите си да я обжалват или да искат да се преразгледа. Позволява се само шофьорът да се обърне към Гаранционния фонд, което е доста неправилно.

Може клиентът да не е доволен от цената, или, от недобросъвестен водач постепенно да е станал примерен.

Много по-добре е да се ползва база данни на МВР.

Част от мерките обаче отлежават дълго време.  Главно поради това, че много трудно се синхронизират системите у нас, различните регистри на институциите.  Също така има компании, които забавят умишлено информацията заради търговски интереси.

В крайна сметка, „Бонус – малус“ може ли да е панацея? 

В някои развити  държави тази мярка вече се счита за отживяла времето си. Също така тя вече има и различни разработки в отделните страни, според спецификата на обстановката по пътищата им.

Като цяло, прилагането на тази мярка изисква подробно обсъждане и доработване - убеден е експертът по транспортни политики Кирил Драганов.   




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

По-високите глоби за шофьорите не са за превенция, а за пари

Промените в закона за движение по пътищата целят индустриално събиране на глоби, а не превенция на пътния травматизъм. Това коментира Богдан Милчев от Института за пътна безопасност след като депутатите приеха изменения, свързани с шофьорите. Основно те са за по-високи глоби, за засичане на средна скорост и за уеднаквяване на наказанието при..

публикувано на 08.08.25 в 11:07

Пазарите в Пловдив са готови за цените в лева и евро

От днес влиза в сила двойното етикетиране на стоките в магазините и пазарите. В Пловдив магазините вече са готови за цените в евро и лева, а на пазарите две трети от търговците и производители на плодове и зеленчуци до последно поставяха етикети в българска валута.  С въвеждането на двойното обозначение на цените от днес, това трябва да..

публикувано на 08.08.25 в 10:48

Измами може да има чак при двойното обръщение на парите

Нелоялни практики и опити за измами заради влизането в еврозоната едва ли ще има в преходния период. По-скоро такива може да има чак през януари при двойното обръщение на парите. „Когато влезете в магазина и дадете 20 лева, а трябва да ви върнат рестото в евро – ще се изисква много бърза калкулация. Това ще води до много грешки, а някъде..

публикувано на 08.08.25 в 10:22
Румяна Титерякова

Екскурзоводите са против отмяната на лицензирането им

Лицензираните екскурзоводи у нас излязоха с петиция до Министерството на срещу отмяната на Наредбата за регулация на екскурзоводската професия. Такова искане е направено на среща в министерството в края на месец юли. Според лицензираните екскурзоводи то е продиктувано от икономически интереси на конкретни туроператори, които имат полза от..

публикувано на 07.08.25 в 11:03

Не е ясно как "Магазин за хората" ще влезе в кооперативните бази

Министерският съвет прие разпореждане за образуване на „Магазин за хората“, определен е и Съвет на директорите на дружеството. Първият магазин ще отвори врати пред септември в област Пловдив, а мрежата ще се развива в партньорство с Централния кооперативен съюз. Скептично, критично, иронично бе посрещната идеята на лидера на ДПС Делян Пеевски за..

публикувано на 07.08.25 в 10:56