Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Бонус - малус"? Става, но трябва още много да се доработи

Едно от дълго обсъжданите, но все още не влизащи в действие предложения е цените на задължителните застраховки „Гражданска отговорност“ да зависят от поведението на шофьорите на пътя. 

Дали имат санкции, дали са предизвикали по тяхна вина ПТП или пък са примерни водачи.

Смята се, че мярката, известна като „Бонус – малус“ би могла да окаже положително влияние върху подобряване безопасността на пътя. Във своята същност тя е подходяща със замисъла си да опита да регулира „качеството“ на шофьорите у нас. Но, има едно голямо „Но!“ в проектната част на наредбата – смята Кирил Драганов от Европейския център за транспортни политики. (Това е организация, ангажирана с идеята за подобряване на пътната обстановка.)

В този си вид в момента проектонаредбата е доста еднопосочна – само към лошите водачи. Спрямо примерните шофьори обаче тя  никак не е  организирана и дори неразбираема за експертите. Затова трябва да се доработи.

Обсъждано е и да има единна, централизирана  методика.  В момента отделните компании, определящи методологията, не дава право на клиентите си да я обжалват или да искат да се преразгледа. Позволява се само шофьорът да се обърне към Гаранционния фонд, което е доста неправилно.

Може клиентът да не е доволен от цената, или, от недобросъвестен водач постепенно да е станал примерен.

Много по-добре е да се ползва база данни на МВР.

Част от мерките обаче отлежават дълго време.  Главно поради това, че много трудно се синхронизират системите у нас, различните регистри на институциите.  Също така има компании, които забавят умишлено информацията заради търговски интереси.

В крайна сметка, „Бонус – малус“ може ли да е панацея? 

В някои развити  държави тази мярка вече се счита за отживяла времето си. Също така тя вече има и различни разработки в отделните страни, според спецификата на обстановката по пътищата им.

Като цяло, прилагането на тази мярка изисква подробно обсъждане и доработване - убеден е експертът по транспортни политики Кирил Драганов.   




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Сривът в ДПС е резултат от кадровите грешки на Доган

Поредната драма в ДПС – Ново начало на Делян Пеевски и ДПС – ДПС, ръководено от Джевдет Чакъров,  коментира в програма "Ден след ден"  журналистът Валерия Велева.  По думите и това е драматичен край на ДПС на Ахмед Доган. Драматичен, тъжен край, който никой не е очаквал, че по този начин ще се случи.  Пред очите ни просто една партия, който досега..

публикувано на 27.05.25 в 16:47

Повечето българи ще почиват у нас, предимно на морето

Повече от една трета от българите не планират или не могат да почиват това лято. Домакинствата, които планират летни почивки, са подготвили малко над две хиляди лева общо за летния си отдих. Цялостните предпочитания са за почивка на море, но една четвърт от запитаните признават, че не си позволяват дори да мислят за летни почивки. Изводите са от..

публикувано на 27.05.25 в 14:51
Страхил Делийски

Радев пропусна да превърне темата "евро" в разумен разговор

Разнобоят между политическите сили по въпроса за еврото няма да стигне много далеч, защото чакаме конвергентния доклад след 10 дни и всичко ще приключи. Това прогнозира в програма "Точно днес" на Радио Пловдив политологът Страхил Делийски.  Според него инициативата на президента за референдум е твърде закъсняла, а разговор за  еврото е трябвало..

публикувано на 27.05.25 в 10:58

Три общински здравни заведения в Пловдив трупат загуби

Три от 14 общински здравни заведения в Пловдив отчитат балансова загуба през миналата година. Рекордьор по дългове е МБАЛ „Свети Мина“ с общ дълг от над 3 милиона и 800 хиляди, като само през миналата година е отчетена балансова загуба от 558 хиляди лева. Това става ясно от отчета на кмета за финансовото състояние на общинските здравни..

публикувано на 27.05.25 в 09:56

Да се върнат квалифицираните кадри, завършили в чужбина

90 процента от чуждите фирми в България заявяват, че отново биха инвестирали в страната – заяви в интервю за Радио Пловдив Марияна Чолакова – почетен консул на Германия в Пловдив. Тя изтъкна обаче, че докато преди десетина години проблеми за бизнеса у нас е била съдебната система, сега предизвикателство №1 е недостигът на..

публикувано на 27.05.25 в 09:06