Доклад на сдружението „За Земята“ сочи, че над 2,1 млн. от българите (над 31%) са в риск от транспортна бедност, а проблемът е особено остър в селските райони и при хората, които пътуват дълго в градовете. Това означава затруднението на гражданите да плащат разходите си за транспорт, или пък да нямат достъп до него.
За транспортната бедност в България говори Даниел Попов, експерт по транспорта и част от екипа на сдружението „За Земята“.
Това състояние, което засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.
По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.
Проучване от миналата година дава една моментна снимка за състоянието и факторите за „транспортна бедност“ в България. Данните са събирани през НСИ и Евростат.
Един от факторите е притежаването на личен автомобил. Над 1.3 млн. работещи граждани например се оказва че пътуват между 30-60 минути и повече дори, до работното си място. Частните пътувания с автомобил се изчисляват на 85% дял от пътническия транспорт. Около 18% от домакинствата обаче казват, че не могат да си го позволят. Това е ясен индикатор за „транспортна бедност“.
Това ниско ниво на обществен транспорт също е проблематично. От друга страна пък имаме и жертвите на транспортни инциденти, по който признак през последните години твърдо сме на челните места в Европа.
Първо трябва сериозно национално проучване по темата с целенасочено събрани данни, за да се предприемат необходимите мерки на държавно ниво. Също така и с привличането на средства по европейски програми. А данните трябва да са конкретни и целенасочени, за да обхващат всички детайли около транспортните проблеми.
Покупата на стари автобуси от общините за нуждие на техните граждани често води до порочен кръг от още по-завишени разходи за тяхната поддръжка и последващо оскъпяване на услугата.
За да няма хаотична работа на парче, би трябвало да се изработи една национална транспортна схема. А за това отново опираме до пряката необходимост от конкретни данни по широки параметри.
В Плана за възстановяване и устойчивост има нула лева, заложени за преодоляване на транспортната бедност. Иначе са предвидени покупки на електрически возила и локомотиви за нуждите на железницата.
Ако искаме да върнем хората по малките населени места, първо трябва да им се осигурят и качествени транспортни услуги. За решаването на натрупаните проблеми обаче, оказва се нито има стратегия, нито има пари. Или ако има пари, проблемът е в избора на правилните инструменти, за да ги изискаме от европейските донори - смята експертът от сдружение "За Земята" Даниел Попов.
Седем паралелки по-малко ще има в 8 клас в Пловдивска област през новата учебна година. Децата са по-малко с 252 от тази година, приемът фиксира 215 паралелки, като ще има 11 нови специалности. Днес в областната управа беше гласуван приемът за 2025/26 година. Въпреки по-малкото деца се увеличават паралелките в дуална форма на обучение и те ще са..
На 86-годишна възраст почина пловдивският художник Здравко Йончев. За кончината на твореца съобщи в социалните мрежи синът му Илия. Здравко Йончев беше от малцината творци, останали от поколението на великата творческа бохема на Пловдив – Димитър Киров, Жоро Слона, Йоан Левиев... „ Животът е театър! Всеки от нас е намерил..
Няма да има ефект от бойкота на магазините от страна на хората на 13 февруари и цените няма да се понижат. Доходите са тези, които определят цените на хранителните стоки, а за последните 5 години заплатите са се увеличили със 100%. Това коментира финансовият анализатор Светозар Гледачев . „Никакъв ефект няма да има. Ефектът, който се..
Ще се окажат ли надценките на храните и исканията за по-високи работни заплати непреодолими препятствия пред управляващата коалиция? Според политолога и университетски преподавател Любомир Стефанов бюджетът ще предизвика напрежение. "Борисов вече заяви, че това с разходите, това с осигуровките и нарастване на заплатите, трябва да бъде много..
Тази година увеличението на работните заплати в България трябва да е около 15 % - с колкото беше повишена минималната работна заплата. В противен случай ще имаме приравняване на можещите и знаещите, квалифицираните работници с тези, които са с най-ниска квалификация и образователен ценз. Мисля, че това не го заслужава нашето общество. Това..