Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблемът с транспортната бедност става все по-остър

Близо 600 села в България нямат достъп с обществен транспорт до  общинските си или областни центрове, което ги обрича на изолация и обезлюдяване.  Това са данни отпреди година, от източници в транспортния бранш, според които положението с транспорта до малките населени места  в България никога не е било по-трагично.

Доклад на сдружението „За Земята“ сочи, че над 2,1 млн. от българите (над 31%) са в риск от транспортна бедност, а проблемът е особено остър в селските райони и при хората, които пътуват дълго в градовете. Това означава затруднението на гражданите да плащат разходите си за транспорт, или пък да нямат достъп до него.

За транспортната бедност в България говори Даниел Попов, експерт по транспорта и част от екипа на сдружението „За Земята“.

Това състояние, което  засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.

По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.

Проучване от миналата година дава една моментна  снимка за състоянието и факторите за „транспортна бедност“ в България.  Данните са събирани през НСИ и Евростат.  

Един от факторите е притежаването на личен автомобил.  Над 1.3 млн. работещи граждани например се оказва че пътуват между 30-60 минути и повече дори, до работното  си място. Частните пътувания с автомобил се изчисляват на 85% дял от пътническия транспорт.  Около 18% от домакинствата обаче казват, че не могат да си го позволят. Това е ясен индикатор за  „транспортна бедност“.

Това ниско ниво на обществен транспорт също е проблематично.  От друга страна пък имаме и жертвите на транспортни инциденти, по който признак през последните години твърдо сме на челните места в Европа.

Първо трябва сериозно национално проучване по темата с целенасочено събрани данни, за да се предприемат необходимите мерки на държавно ниво.  Също така и с привличането на средства по европейски програми.  А  данните трябва да са конкретни и целенасочени,  за да обхващат всички детайли около транспортните проблеми.

Покупата на стари автобуси от общините за нуждие на техните граждани често води до порочен кръг от още по-завишени разходи за тяхната поддръжка и последващо оскъпяване на услугата.

За да няма хаотична работа на парче, би трябвало да се изработи една национална транспортна схема.  А за това отново опираме до пряката необходимост от конкретни данни по широки параметри.

В Плана за възстановяване и устойчивост има нула лева, заложени за преодоляване на транспортната бедност. Иначе са предвидени покупки на електрически возила и локомотиви за нуждите на железницата.  

Ако искаме да върнем хората по малките населени места, първо трябва да им се осигурят и качествени транспортни услуги.  За решаването на натрупаните проблеми обаче, оказва се нито има стратегия, нито има пари. Или ако има пари, проблемът е в избора на правилните инструменти, за да ги изискаме от европейските донори - смята експертът от сдружение "За Земята" Даниел Попов. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Градушкарите от 20 години са недофинансирани

22 милиона декара, главно земеделски площи, защитава Изпълнителната агенция „Борба с градушките“. Има изградени 263 ракетни площадки със специализирана компютърна технология.  Един от най-големите полигони е край пловдивското село Голям чардак, където днес се открива сезонът за градушкарите. Валентина Васильонова , председател на..

публикувано на 15.04.25 в 11:06

Бюрокрация, безхаберие и "калинки" управляваха транспорта

Много години продължиха некомпетентността, безхаберието и съмнителното разходване на средства и като резултат от всичко това стигнахме до загубата на човешки животи на пътя, каза в предаването "Точно днес" Красимир Георгиев, председател на УС на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. В момента има силен обществения натиск, а може..

публикувано на 15.04.25 в 10:17
Кметът Петър Куленски и заместникът му Любомир Гечев

5 млн.лв за новото ОП "Чистота" в Пазарджик

Община Пазарджик ускорява процедурите по създаването на Общинско предприятие „Чистота“.  Темата ще се дискутира на 22 април, когато е публичното обсъждане на проектобюджета на общината за тази година.   Бюджетната рамка e 186 млн. лв, от които близо 5 млн. лв. са отделени за новото общинско предприятие "Чистота".  То ще осигури по – голям..

публикувано на 14.04.25 в 17:14

Две свлачища за пет дни, това вече е много тревожно

Само за пет дни – на 7 април и на 11 април тази година в териториалния обхват на община Кричим, по републикански път III-866 Девин – Кричим – Стамболийски отново са паднали скални маси, съобщи кметът на общината Атанас Калчев. "Засега няма жертви. Но докога ще разчитаме на чудо?"възклукна Калчев по повод напоредния инцидент. Не претендирам да..

публикувано на 14.04.25 в 16:55

При първа помощ родителите да запазят спокойствие

Важно е родителите да запазят спокойствие, ако се наложи да оказват първа помощ на децата си и едва след това да предприемат действия. Това коментира д-р Борислав Дренски – неонатолог от екипа на УСБАЛАГ "Селена", които проведоха обучение как се реагира при ситуации, застрашаващи здравето и живота на най-малките.   Форумът има за цел да..

публикувано на 14.04.25 в 11:07