Според него страната ни повече от 20 г. е отговаряла на всички 4 критерия, но през последните 3 години изведнъж темпът на инфлация се е ускорил. Гледачев уточни още, че след войната в Украйна във всички страни инфлацията се покачи, защото газта и нефта се повишиха на международните пазари и енергията скочи до големи висоти, но след това тя се върна на старите нива.
„В България не беше така, т.е. българските правителства не искаха влизане в еврозоната през януари 2025 г. Да, те говореха, че това е целта им, но с действията си показваха друго. Политиката, която водеха беше за увеличаване на инфлацията“, коментира Гледачев.
Той обясни, че инфлацията у нас е повишена по два начина чрез увеличаване на доходите и на цената на енергоносителите.
Добави още, че във всички други страни цената на енергоносителите в момента пада за разлика от България.
„У нас се увеличава цената на природния газ, за да може държавните фирми да излязат на печалба. Тя можеше да не бъде дигана или вместо с 10% да скочи с 2%.
Основният носител на инфлация в света са енергоносителите, а те се управляват от държавата, държавата не искаше съвсем целенасочено инфлацията да пада.
България е рекордьор по увеличение на доходите. От 2020 до 2023 г. доходите са увеличени с 27.5%, в ЕС те са се повишили с 9,5% или над 3 пъти са увеличени доходите в България. Само миналата година са увеличени с над 15%. Държавата може да увеличава в държавния и общинския сектор. По този начин България не забогатява, а се увеличава допълнително инфлацията. Не казвам, че трябва да стоим с ниски заплати, а че темпът на увеличение не беше съобразен с целта, която имаме“, обясни Гледачев.
Според него и ДПС, и ГЕРБ закономерно и тенденциозно са направили, така че страната ни да не приеме еврото точно сега. „Една от причините е, че стратегията на Бойко Борисов беше такава. Той е човек, който иска когато се пуска магистрала да го направи той, т.е. Тодор Живков в нови времена. Борисов искаше да каже аз ви вкарах в еврозоната, друг няма да вкара България в еврозоната“, коментира Гледачев.
Добави още, че няма нищо целенасочено в разминаването на оценката за инфлацията на ЕК и на ЕЦБ.
Прогнозира, че инфлацията ще бъде намалена и най-рано страната ни може да се присъедини към валутния борд в средата на другата година. Това е възможно след като поиска извънреден конвергентен доклад. Такъв до момента е искала само Латвия.
След горещите юлски дни август започва с нормална температура за сезона и се очертава да е с максимални температури между 32 °- 36°, коментира в програма "Точно днес" проф. Георги Рачев, климатолог и преподавател в СУ "Св. Климент Охридски". Според него за района на Пловдив не се очакват големи горещини, поне до голяма Богородица. " За района на..
Очакава се на предстоящата сесия на Общинския съвет в понеделник да бъде гласувано предложението на групата на „Продължаваме промяната – Демократична България“, което цели да въведе ред в ползването на електрическите тротинетки в Пловдив. Проектът за наредба беше публикуван за обществено обсъждане още юни. Пет години след като държавата..
За девета поредна година националният туристически поход „Последният път на Хаджи Димитър“ ще премине по стъпките на войводата и ще пресъздаде последните дни от живота му. Инициативата е посветена на 157 години от смъртта на революционера и загиналите за българската свобода. Тридневеният поход започва от днес с маршрут от връх Бузлуджа през..
В Блъгария липсва превенция, както и адеватна техника за гасене на пожари, казав предаването "Точно днес" доц. Момчил Панайотов. Той е преподавател по “Дендрология” в Лесотехническия университет, занимава се активно с проучвания на планински гори и е един от авторите на “Оценка на риска от стихийни пожари в България”, изготвен по поръчка на..
В международния ден за борба с трафик на хора говорим за проблема и неговите измерения. Националната телефонна линия за борба с трафика на хора отчита увеличение на сигналите за незаконна миграция. Тревожен е и ръстът на случаите, свързани с непълнолетни. Според Диана Китова, мениджър на Националната телефонна линия за борба с трафика на хора,..