Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Разделянето на жп маршрутите на 3 лота води до по- малко влакове

БДЖ остава монополист в обществената услуга за превоз на пътници. Това е регламентирано от решение на служебното правителство от 30-ти октомври.

В същото време Синдикатът на железничарите към КНСБ поиска среща с транспортния министър Красимира Стоянова, която в медиите обяви, че ще разделят жп маршрутите на три лота. "Дошло е време за промяна в железопътния транспорти най-после трябва да бъде направена смела крачка.  Към момента работим по вариант разделянето на железопътната мрежа да е на три лота. Това са София - Пловдив - Бургас, София - Горна Оряховица - Варна и цялата останала част", казва Стоянова в интервю, публикувано на сайта на МТ.

Решението от 30 октомври променя решение от месец март на редовното правителство за провеждане на конкурс на база пазарен анализ, което води до промяна на политиката, коментира пред Радио  Пловдив синдикалистът Петър Бунев. Имаме такъв анализ, който казва, че за България като малък пазар не е подходящо пътническите превози да се разделят на лотове, обясни той. 

От синдикатите са научили от медиите за намерението на министър Стоянова да раздели железниците на три лота. Според Бунев в момента от една страна се  удължава с една година по спешност дейността на БДЖ, а от друга - железниците се делят на лотове. "Това са дългосрочни политики и договори за по 15 години и да се вземат без обсъждане не е нормално. Лови се риба в мътна вода", коментира той. 

Позицията на Синдиката на железничарите към КНСБ е, че ако бъдат разделени пътническите превози на лотове, услугата ще стане още по- неефективна. БДЖ беше и тази година достатъчно оплюта, но подвижният състав няма да бъде увеличен. Как ще разделим влаковете на трима превозвачи – това води до 20% по- неефективни превозвачи, заяви той и добави, че всеки може да дойде и да вози, защото пазарът е либерализиран, но никой не идва, защото не разполага с влакове и персонал. 

Пътническите вагони са много скъпи съоръжения и затова частните превозвачи искат да вземат тези на БДЖ, както и кадрите на компанията, категоричен е Петър Бунев. Друг проблем е, че има печеливши и непечеливши линии, като вторите частен жп превозвач няма да вземе. 

Ако областен управител или кмет се оплаче на министъра от БДЖ, влаковете веднага се възстановяват. Ако превозвачът е частен, няма да възстанови подвижният състав, защото ще е на загуба, коментира той. 

Мнението му е, че истинска конкуренция в пътническите жп превози ще има тогава, когато по един и същ маршрут се движат влаковете на няколко фирми, а не когато маршрутите се разделят на лотове. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Румен Гълъбинов

Поскъпването на храните е и на психологическа основа

Повечето българи отчитат увеличение на цените в търговската мрежа, за разлика от политиците. Има ли спекула и колко адекватни са набелязаните мерки срещу нея по пътя на България към еврозоната?  Според икономиста  Румен Гълъбинов през  последните два месеца се забелязва увеличение на цените на някои хранителни стоки в търговската мрежа. Това бе и..

публикувано на 22.08.25 в 11:05

Големите ремонти в Пловдив се изпълняват в срок

Големите ремонти по пловдивските булеварди и улици, които са на стойност над 85 милиона лева, ще приключат до началото на новата учебна година. Това заяви в интервю за Радио Пловдив заместник-кметът по строителство и инвестиции инж. Хакъ Сакъбов. По думите му, засега няма обективни причини за забавяне на започнатите в началото на юли дейности...

публикувано на 22.08.25 в 10:42

В нито един процес за убийство при ПТП няма справедливост

Три протеста – пред Съдебните палати в София, Пловдив и Бургас срещу решението на съда в Несебър да пусне под домашен арест 18-годишния Никола Бургазлиев, прегазил на тротоара в Слънчев бряг двама възрастни и три деца. По темата говорим с  Нинелла Върбанова  от сдружение „Ангели на пътя“. Върбанова каза, че целта е да покажат тяхното отношение и на..

публикувано на 22.08.25 в 09:51
Цветелина Генчева

Планетариумът в Смолян чества 50-я си юбилей с богата програма

Планетариумът с астрономическа обсерватория в Смолян отбелязва скоро половин век от създаването си. За годишнината, но и за летните школи, които се провеждат разказа директорът на Планетариума Цветелина Генчева.  В програма "Точно днес" на Радио Пловдив тя обясни, че 50-я юбилей ще се чества в продължение на три дни - от 5 до 7 септември...

публикувано на 21.08.25 в 11:17

Новата зала на РИМ-Пазарджик ще е многофункционална

В началото на този месец Общинският съвет на Пазарджик с пълно мнозинство върна на Регионалния исторически музей изложбена зала, която му е била отнета преди 30 години и превърната в кафене, а после и в пицария.  Недоволни от това решение на местния парламент, служители на частна фирма, ползвала залата за заведение, си позволиха вандалски акт..

публикувано на 21.08.25 в 09:57