Има ли потенциал природният газ не само като индустриално, но и като битово гориво? Основен въпрос в предаването „Ден след ден“, а отговорите търсим от Мария Кръстева, ипълнителен директор на Българската асоциация „Природен газ“.
„Борсовата цена на природния газ остава значително по-ниска от електроенергията, но заради субсидирането – както на битовите потребители, така и на бизнес клиентите, това не се усеща. Когато говорим за енергетика като цяло, трябва да разделим пазарите – на регулиран и свободен. Свободният пазар за утре на енергийните ресурси – на газов хъб „Балкан“ е 88 лева, а на енергийната борса цената е от 265 лева. Това е една тенденция, която се наблюдава през последните години. И въпреки нарастването на цените на природния газ, за които толкова много се говори в публичното пространство, цената продължава да бъдсе между 2 и 3 пъти по-евтин енергоизточник. Когато обаче погледнем регулирания пазар, той зависи от политическите фактори. Кога ще се промени и дали ще има либерализация, това също зависи от политическо решение“, това заяви Мария Кръстева.
Тя посочи, че същата тенденция се запазва и при регулирания пазар, въпреки поскъпването на електроенергетиката и на природния газ от 1 януари. Но въпреки това, цената за битовите потребители е 16 стотинки на киловатчас, а цената на тока е 24 стотинки.
„Когато говорим за тези цени, трябва да се спомене, че голямата разлика между двата регулирани пазара е, че цената на електроенергетиката е силно субсидирана за бита“, заяви още Мария Кръстева.
България е една от малкото страни в ЕС, които няма добре развито производство на електроенергия от природен газ, тъй като се изполдват въглищата в момента. Използването на природен газ обаче е доста по-екологично. Страната ни обаче не може да изпълнява план за декарбонизация на енергийният сектор, когато производството от ТЕЦ-те е 50%.
Много малка част от българските домакинства имат достъп до природен газ, като те са едва около 8% от общия брой, а в ЕС този процент достига до 30. Това показва, че България е много изостанала в този сектор.
Данните на Българската асоциация „Природен газ“ показват, че 35% от общините нямат достъп до газова инфраструктура.
„Някои от тези общини, включително и Смолян, нямат достъп до газопреносна инфраструктура и се снабдяват с компресиран природен газ, което увеличава разходите за транспорт и разходите, които заплащат потребителите в тези общини. Има много възможности за декарбонизация“, каза още Мария Кръстева.
Цялото интервю на Емил Костов с Мария Кръстева можете да чуете в звуковия файл.
С промени в Кодекса за застраховане система "бонус-малус" за задължителната застраховка "Гражданска отговорност“ бе приета от НС. Принципът представлява финансов стимул за изрядните водачи и съответно финансово наказание за онези, които причиняват пътни инциденти. Ще плащат ли наистина добрите шофьори по-малко и какъв ще е ефекта – темата в..
Добивите от пшеница и ечемик тази година са по-добри, но ниските цените на световните стокови борси вкарват нашите зърнопроизводители в загуба. Това обяви в интервю за Радио Пловдив Людмил Работов – председател на Съюза на зърнопроизводителите в Пловдив. Добивът от пшеница тази година е от 400-500 кг от декар. Цената е 330 лв. за..
Министерството на здравеопазването чрез регионалните здравни инспекции провежда информационна кампания по повод Световния ден за борба с хепатита – 28 юли. Тази година мотото, избрано от Световната здравна организация е „Да го разбием! Запознай се с фактите. Тествай се!“. Целта е повишаване на обществената информираност за рисковете от..
Ситуацията с шарката по овце и кози в Пловдивско се усложни. Освен унищожени животни в 42 от 65 огнища, мерките на БАБХ вече вкючват и забрана за изкупуване на мляко от фермите на областта. За заразата, икономическия ефект и управленските решения разговаряме с професора от Аграрния университет Дойчо Димов, който е и председател на Сдружение за..
Помним протестите на строителния бранш отпреди няколко месеца срещу намерението на община Пловдив да вдигне с повече от 100% таксите за издаване на строително разрешение. Те спряха след като предприемачът Илиян филипов поиска и получи посредничеството на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. Компромисът, който да удовлетвори двете страни бе таксите да се..