Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Фирмите у нас се адаптират към модела в индустрията с коли

Снимка: engineering-review

Компаниите в България успешно се адаптират към  новия модел в автомобилната  индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с кризата в европейския автомобилен сектор.

Станиславов посочи още, че единственият развоен център в Европа на най-голямата японска компания за инвертори, която е и в топ 3 в света, се намира в България.

Подчерта още, че в страната ни има цяла дузина компании, които активно работят и произвеждат различни видове компоненти - кабелни снопове за електрически автомобили, кутиите на батериите, много от софтуерите, гумени, пластмасови уплътнения.

„От стратегическа гледна точка много по-важно за нашата държава е тук да се появят заводи за производство на литиево-йонни батерии, за производство на електромотори, за създаване на цялостни решения в областта на софтуера. Тук има няколко ключови компании. Тези неща са в пъти по-печеливши отколкото асамблирането на автомобили“, обясни Станиславов.

Според него кулминацията в кризата с автомобилната индустрия в Европа ще е през тази година. Категоричен е още, че големите европейски производители вече са взели съответните мерки.

„Много от тях се пренастройват към задаващата се автомобилна ера, а тя ще бъде много по-различна. От втората половина на 2025 г. започват нови, по-смели проекти.

Не мисля, че ще има преразглеждане на зелените цели, защото ако това се случи, то автомобилната индустрия в Европа допълнително ще изостане от тази в Китай и Южна Азия. Трябва да се фокусираме как да ги настигнем по-бързо.

Изоставането на Европа е в начина на задвижване, технологията за производство на батерии.

80% от литиево-йонните батерии се произвеждат от Китай и новите разработки идват или от Китай или от САЩ.

В новите автомобили съществена част от цената се формира от стойността на батерията, електрическото задвижване и софтуера. Тези компонента  са повече от  70-80% са от крайната цена на автомобила“, каза Станиславов.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Добро утро, ден!" с Лана Петкова

В „Добро утро, ден!“ тази седмица ни гостува Лана Петкова, учител по йога, соционалитик, иконописец и може би една от най-известните украинки в Пловдив. Родена е в Харков, но преди 30 години любовта я води в града под тепета, където намира и своята реализация. Създава собствена програма, която кръщава Ланетика. Според Лана йога дава сила и..

обновено на 01.03.25 в 08:21

Учители адаптират помагалата на брайловата азбука, а не държавата

Родители и ресурсни учители на деца с нарушено зрение настояват държавата да поеме ангажимент за адаптирането на брайлова азбука учебните помагала, които се използват в  училище. Това е един от изводите от проведената в Пловдив кръгла маса, посветена на приобщаването на деца с увредено зрение в системата на средното образование, организирана..

публикувано на 28.02.25 в 15:40

Двойните компенсации за период без ток са лош прецедент

До следващата седмица трябва да се направят оценките за това кои клиенти ще бъдат компенсирани с предвидените от държавата средства за липсата на ток в периода от 21 до 31 декември миналата година, каза Петър Костадинов от пресекипа на ЕВН. Той  припомни, че тук става дума за извънредните компенсации от общо около 2,2 милиона лева за цялата..

публикувано на 28.02.25 в 15:00

Хиляди цветни балони в подкрепа на хората с редки болести

С разноцветни вдигнати ръце, балони и флашмоб бе отбелязан Международния ден на хората с редки болести в Пловдив. В инициативата, която тази година се проведе в двора на Професионална гимназия по хранителни технологии и техника - град Пловдив /ПГХТТ/, се включи и заместник-кметът по спорт и младежки дейности Николай Бухалов. „Днес е денят, в който..

публикувано на 28.02.25 в 14:55

Студеното време се отрази на продажбата на мартеници

Заради много студеното февруарско време тази година в Пловдив продажбата на мартеници е слаба. Това споделят продавачи на бяло-червените символи на Главната улица, като допълват, че този сезон и цените са по-високи.  Въпреки студа десетки хора са разпънали сергии с мартеници из целия град, но най-вече в центъра на Пловдив.  По думите им хората..

обновено на 28.02.25 в 11:51