Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Бедни сме, защото ни ограбват картели и монополи

За потребителското недоволство, икономическите му основания и социални последици разговаряме със социолога Кънчо Стойчев, който е председател на УС на сдружението "Произведено в България". 

Гневът на хората е напълно основателен. Според социолога основният проблем е, че големите търговски вериги чрез така наречената търговска отстъпка неправомерно увеличават печелбите си и същевременно убиват малкия и среден български производител. В чужбина веригите работят на до 9% отстъпка, а за родните производители понякога имат отстъпки до 60%, което е фрапантно, това е разоряване и убиване, казва Кънчо Стойчев.

Това е злоупотреба с прекомерна търговска сила и то е описано в законодателството, но няма държава, която да го проследи. На практика големите търговски вериги са в монопол и картел и вече държат нд 60% от пазара и те си правят каквото си искат.

Успешните нации се грижат за малкия и средния бизнес не защото са богати, а са богати, защото се грижат за малкия и средния бизнес, поочи Кънчо Стойчев. В Германия 88% е процентът на малкия и седен бизес и това е гръбнакът на икономиката.

По думите му нашата политическа класа е "за изхвърляне", те се грижат  само за зодоваляване на собствените си интереси и алчност. Не армията и самолетите, а продоволствението  и българското земеделеие е истинският въпрос на националната ни сигурност.

Нашето производство е смачкано. Пример е т.нар "бяла марка" на веригиге, които взимат продуктите от производителите и така ги заробват, защото производителят тегли кредити, започва да произвежда повече, но като няма собствена марка става роб завинаги, тъй като ако го изхвърлят, няма възможност да продава, не може да обслужва кредитите си и фалира. В много страни тази практика е забранена, но не и у нас, посочи Кънчо Стойчев.

Ако има държава, има и начини търговците да бъдат поставени на място и затова има логика в регулацията на надценките, както и да се налагат глоби, както се прави в други страни. 

Не сме бедни, защото нямаме пари, а защото сме ограбвани от картели и монополи, обобщи Кънчо Стойчев.

 Цялото интервю е в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Никога не съм виждал Делян Пеевски, готов съм на детектор на лъжата

Бизнесменът Иван Петлешков, чието име се замеси в последните скандали с контрабадння канал за цигари и влияние върху полицията и община Пловдив чрез създаденото от него движение "Браво Пловдив!"“ и петимата негови общински съветници отговори на въпросите, които последните събития поставят.   "Името ми се спряга с език на омразата от две три..

публикувано на 10.04.25 в 15:57

Пътната безопасност няма как да е по-добра, щом АПИ работи в мъгла

Поправките в Закона за движение по пътищата минаха вчера на първо четене в ПК по транспорт. Депутатите намалиха максималната скорост по магистралите от 140 на 130 км/ч и решиха пътната полиция да има достъп до общинските камери. Правителството прие 37 мерки за намаляване на ПТП след поредната трагедия на пътя.  "Ако можеше 1 закон да намали жертвите..

публикувано на 10.04.25 в 10:14

Учениците от НГСЕИ помагат за опожареното училище в Трявна

Ученици от Националната гимназия за сценични и екранни изкуства  - Пловдив ще играят благотворително два дни, в помощ на учениците от Трявна.  Идеята е подкрепена от директора и преподавателите, които предлагат да има две постановки, днес и във вторник на 15 април. Събраните средства ще са важна подкрепа за Национална гимназия за приложни..

публикувано на 10.04.25 в 08:50

Живеещи в Старинен Пловдив са "за" промени в паркирането

По повод готвените промени от Община Пловдив в Наредбата за организацията на движението и паркирането в Стария град, смятаме, че като начало е добре да започне някаква промяна. Все пак предишната наредба е от 2012 г., коментира председателят на сдружение "Живея в Старинен Пловдив" Сахак Чалъкян . Строг режим за достъп на колите в Стария град..

публикувано на 09.04.25 в 14:39

В Графа почетоха делото на първия командир на авиобазата

В момента, в който усвоим изтребителя F-16 и той влезе в оперативна готовност, МиГ-29 ще стане излишен. Това заяви командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Николай Русев.  Той присъства на честването на 100-годишнината от рождението на първия командир на 3-та авиационна база в Граф Игнатиево генерал-полковник Симеон Стефанов Симеонов,..

публикувано на 09.04.25 в 13:33