Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пловдив трябва да има План за устойчиво развитие и градската железница да е част от него

Проект за Градска железница на Пловдив няма!

Общината трябва да реши кой ще е оператор на градската железница

Снимка: Стопкадър, bTV

След седеммесечно забавяне вече е пусната обществената поръчка за изграждане на градска железница в Пловдив. Това съобщи вчера при поседещието си в града под тепетата съпредседателят на ПП-ДБ Асен Василев.

"И се надяваме все пак да бъде избран изпълнител, да се проектира, а също и да се построи. Знаете, че по Плана за възстановяване има предвидени средства за подвижен състав. Добре е НКЖИ да може да изгради и трасе“, каза Асен Василев.

Проект за Градска железница на Пловдив няма! 

Това коментира пред Радио Пловдив инж. Симеон Евтимов от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт, който е бивш председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ".

Той обясни, че това, което е предвидено да се направи в Пловдив на бул. "Копривщица" е естакада, която може да се използва за градска железница, но може и да не се използва. Твърде преждевременно този проект е обявен за елемент от градската железница, котегоричен е Евтимов.

Наличието на железопътна инфраструктура в града още не значи, че имаш градска железница. Железопътната инфраструктура е част от железопътната експлоатация на БДЖ. Те имат свои транспортни планове, свои проекти, свой пазар.

Но поне засега не ми е известно в бъдещите планове на БДЖ да има опериране на градска железница в Пловдив. 

Така че, НКЖИ не могат да изграждат порект, за който не знаят, примерно, кой ще му е операторът.

Най - добре е преди да започне да се изгражда една инфраструктура да е ясно с какво цел и кой ще е потребителят на тази инфраструктура. От досегашните спорове, които съм следил в града, оставам с впечатлението, че този проект на БДЖ не е нужен и че дори ще пречи на БДЖ. 

Според мен, би трябвало градската управа на Пловдив, градският съвет, общината първо да решат как градската железница - ако има такава - как ще се впише в градоустройственото развитие на града. И дали тя ще се впише и в системата на обществения транспорт, защото една градска железница е порсто елемент от градския обществен транспорт. 

Симеон Евтимов смята, че не са правени проучвания как градската железница ще се впише в обслужването на жителите на Пловдив.

Според мен, БДЖ няма да оперира градска железница в Пловдив. Кой ще оперира градската железница?

Цялата беда е, че е предложено едно решение, без да са обсъждани каквито и да било алтернативи, посочи транспортният експерт. 

"То е все едно сега да кажете Дайте да строим сега тунел, защото един ден може Пловдив да има метро!"

Трябва да се търсят комплексни решения със сериозни проучвания, категоричен е инж. Евтимов. 

По думите му, от един такъв проект най - много ще спечелят строителите, без да е ясно дали пловдивчани ще спечелят от него и дали ще се облекчи трафикът в града.

Пловдив трябва да има План за устойчиво развитие и градската железница да е част от него. За целта трябва да има наистина проучване и да се разглеждат различни алтернативи. 

Ако железопътните прелези са основната причина за задръстванията и НКЖИ носи отговорност за безопасната им експлоатация, то едва ли във века на информационните технологии, цифровизацията и изкуствения интелект изграждането на жпестакада е единственото възможно решение. Автоматизирани жп прелези в градска среда, съчетани с дистанционно управление на светофарната мрежа, са ежедневие в много от големите градове по света, смята още експертът. 

Интервюто на Неда Велкова със Симеон Евтимов е в звуковия файл. 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Ружа Райчева

Депутатите на ГЕРБ проверяват има ли още партия

"Бъдещето на правителството е тясно обвързано с развитието на отношенията между Бойко Борисов и Делян Пеевски, както и с потенциалната роля на президента Румен Радев като алтернативен политически фактор", смята журналистката Ружа Райчева.  Борисов: Няма да счупим коалицията, но и няма да стоим тук по този начин По повод вчерашния гневен монолог..

публикувано на 15.10.25 в 16:14

Не учим уроците от бедствията в Карловско и по морето

Националният университетски център за геопространствени изследвания и технологии организира научен семинар с резултатите от извършените изследвания в периода 2022-2025 г., свързани с екстремните наводнения в Карловско и по Южното Черноморие. Пред Радио Пловдив доц. Стелиян Димитров коментира, ча за припордните предизивикателства, свързани и с..

публикувано на 15.10.25 в 11:06

Драматизмът на Борисов е опит да се дисциплинира коалицията

Речта на Бойко Борисов пред партията му не е първият опит да се отнеме от напрежението, което се създаде след изборите в Пазарджик, където ГЕРБ е едва шеста политическа сила. От друга страна, тя е и послание за дисциплиниране на управляващата коалиция, каза в предаването "Точно днес" политологът Христо Панчугов. Той отбеляза, че ГЕРБ носи..

публикувано на 15.10.25 в 08:02

Кабинетът е стабилен, партиите мобилизират твърдите си ядра

Социологическите данни от първата половина на октомври потвърждават доверието в правителственото мнозинство и стабилността на правителството. Едновременно с това се наблюдава мобилизация на твърдите опозиционни ядра. Двете формации, които отбелязват известен ръст спрямо предходното проучване през юли, са ГЕРБ–СДС и ПП–ДБ, сочат данните от последното..

публикувано на 14.10.25 в 15:19

БСП-ОЛ ще подкрепя разумните решения в ОбС Пазарджик

В предаването „Ден след ден“ говорим за резултатите от изборите в Пазарджик и дали те могат да бъдат лакмус за национален вот.  За разговор поканихме председателката на БСП в Пазарджик Лиляна Мърхова , която е и общински съветник.  Коалицията БСП-Обединена левица ще има четирима съветници в новия местен парламент, с един повече от предишния ОбС...

публикувано на 14.10.25 в 15:01