Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Институциите са абдикирали от проблема с пътната безопасност

Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС

Държавната агенция "Пътна безопасност"  е абдикирала от своите ангажименти. Това заяви шефът на Института по пътна безопасност инж. Богдан Милчев, запитан защо от общините трябва да се започне със забраните за тези превозни средства. 

"Имаме закон, а общините като собственик на пътя могат да регулират този процес индивидуално", добави той, като посочи, че такъв е подходът и в Европейския съюз. Той обаче подчерта, че в другите европейски държави на централно ниво се взимат решения, които се дават като указания към общините. 

По думите му още през 2019 г., когато тези тротинетки започнаха да навлизат в България, от Института за пътна безопасност са предупредили, че те не могат да бъдат контролирани, нито да се контролира кой извършва нарушенията. 

"Единственото, което МВР може да прави, е да констатира травмите и смъртните случаи. Нашето безхаберие води до това, че миналата година 8 човека са загинали. Сега просто пътната безопасност ги изведе на преден план, но тя само ни показва, че държавата, общините и държавните институции нямат план за действие, не само за тротинетките, но и за пътната безопасност. Действаме след събитията, като пожарникари, които гасят огън, така че нищо добро не ни чака. Проблемът е на нас, хората, които ползваме пътищата и тротоарите, че го приемаме да бъде така и се негодува от неправителствени организации и т.нар. експерти", коментира инж. Милчев. 

Според него трябва да има частична или пълна забрана за ползване на тротинетки на някои места. Абсолютно трябва да се забрани ползването им на тротоари и пешеходни зони, паркове и др. Защото те са едни камикадзета, които убиват не толкова себе си, а ще убият който и да е пешеходец, смята експертът. 

Той е категоричен, че трябва да бъдат конфискувани всички електрически превозни средства, които развиват по-висока скорост от 25 км/ч. Като експерт Милчев предлага дори скоростта им да бъде намалена на 20 км/ч., както е в почти всички европейски страни и всяко едно, което вдига повече, да се конфискува, а върху търговците на такива тротинетки да се упражнява ясен контрол. 

Шефът на Института за пътна безопасност каза още, че в момента са много модерни електрическите велосипеди, които също не са регулирани, тъй като водачите им ги карат без никакъв документ и не подлежат на контрол дали са пили или не. 

"Ние сме абсолютно абдикирали от проблемите с пътната безопасност. На 16 януари правителството беше назначено. На 31 март стана катастрофата със Сияна, тогава разбираме, че правителството няма план за действие. Вчера приеха такъв, който е абсолютна порнография, няма смисъл да го коментираме. Аз се чудя как държавните институции са се отказали от пътната безопасност. Един кмет забранява, друг се ослушва, чакаме някой да загине, за да забраним", коментира инж. Милчев. 

Той добави, че много страни вече са забранили тротинетките под наем именно заради това, че не са безопасни. 

Чуйте още в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Доктор Димитър Бакалов в "Добро утро, ден"

В рубриката ни „Добро утро, ден!“ тази седмица гостува доктор Димитър Бакалов от Спешното отделение в МБАЛ „Пазарджик“. Тази година той получи наградата „Доктор Стефан Черкезов“ на Българския лекарски съюз, която се присъжда за лекарска всеотдайност и етика. Доктор Бакалов казва, че това е голямо признание и основен мотив да продължи всеотдайно да се..

обновено на 15.11.25 в 12:12
Румен Гечев

Проблемът за "Лукойл" е осигуряването на суров петрол

Важно е не кой, а чий ще е особеният управител на "Лукойл България" - кои хора зад него ще дърпат конците. Така смята проф. Румен Гечев, бивш вицепремиер и министър на икономиката в „Кабинета Виденов“, сега преподавател по икономика в УНСС.  Според него н оминацията на Румен Спецов, появила се само дни преди изтичането на законовия срок, е..

публикувано на 14.11.25 в 16:33
Хачик Язъджиян и Никола Андреев

Стартира кампанията "Купи и Дари" в Пловдив

Благотворителна кампания под надслов „Купи и Дари“ организират за втора поредна година Ротари, Ротаракт и Интеракт клубовете в Пловдив. Кампанията е насочена към хора и семейства в затруднено положение, като целта е да се съберат дълготрайни хранителни продукти за тях. Миналата година по време на акцията бяха събрани над два тона хранителни..

публикувано на 14.11.25 в 15:39

Ключови в туризма са рекламата, самобитността и партньорствата

Организацията "Тракийски туристически район" провежда обучение по проект DETOUR - инициатива за трансформация на местния туристически сектор, насочена към малките и средни предприятия в туризма.  Тя се фокусира върху най-актуалните предизвикателства пред индустрията: устойчив туризъм, дигитална трансформация и адаптация към климатичните промени...

публикувано на 14.11.25 в 11:28

Пловдив е на по- бързата от двете писти в развитието на регионите

Икономическото и социалното развитие на регоините остава „на две скорости“. Стопанската активност, инвестициите и човешките ресурси се концентрират в ограничен брой силни градски центрове, които създават по-висока добавена стойност, разчитат на по-добре функциониращи пазари на труда и имат по-качествена инфраструктура. Тази концентрация поставя..

публикувано на 14.11.25 в 10:53