Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Промените в Закона за еврото ще създадат икономика на страха

Доц. Красен Станчев
Снимка: БГНЕС

България по пътя на еврозоната - какво ще се случи, ако промените в Закона за въвеждане на еврото бъдат приети и на второ четене?

Приетите текстове предвиждат от 8 август 2025 година до 31 декември догодина цените на стоките и услугите задължително трябва да се обозначават в лева и евро, решиха на първо четене народните представители с промените в Закона за въвеждането на еврото в България. В рамките на този период търговците няма да могат да повишават цените, ако това не е обосновано от обективни икономически фактори, а при нарушения ще се налагат големи глоби.

От целия Закон за въвеждане на еврото – съмнителна и опасна е само една идея за промяна, и това е описанието на така нареченото необосновано покачване на цените. Това не е закон за контролиране на цените. Това е въвеждане на проверка и разпит на всички, които нещо продават, абсолютно всички – независимо дали става въпрос за малки или големи магазини. Този закон противоречи на член 19, алинея 1 от Конституцията, където се казва, че икономиката в България, се основава на свободната инициатива на гражданите. И второ, това е законова промяна, която създава не пазарна икономика, а създава икономика на страха. Това е много страшно, защото ще доведе до обратните последици“, заяви в интервю за Радио Пловдив икономическият анализатор Красен Станчев.

Експертът изброи и негативните последици, ако промените бъдат приети и на второ четене. Първата последица, която се очаква е да се индивидуализират отношенията между проверявани и проверяващи.

„Вторият ефект е, че проверяваните ще търсят частна сделка с проверяващите, независимо кой е той – дали ще бъде сътрудник на КЗК или ще е служител на НАП. Прив всички случаи се появява възможност за корупция. Следващото нещо, което се случва е, че когато нямате свободно договаряне на цените, се спира икономическото развитие. Следващото вероятно ще е фалити на търговци и предприятия, ако законът се приложи така, както е предложен“, обясни Красен Станчев.

Всичко това ще доведе до повишение на цените преди да влязат в сила новите разпоредби, смята икономистът.

„Ако сте търговец, първото нещо, което ще трябва да направите, е да увеличите цените сега. И когато започне да се прилага този закон, да направите отстъпка“, обясни икономическият анализатор

Красен Станчев е категоричен, че ако промените бъдат приети, този нормативен документ няма да може да бъде приложен, защото ще се наложи близо 10 000 служители да кнотролират на 240 000 обекта.

Цялото интервю с Красен Станчев можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Доктор Димитър Бакалов в "Добро утро, ден"

В рубриката ни „Добро утро, ден!“ тази седмица гостува доктор Димитър Бакалов от Спешното отделение в МБАЛ „Пазарджик“. Тази година той получи наградата „Доктор Стефан Черкезов“ на Българския лекарски съюз, която се присъжда за лекарска всеотдайност и етика. Доктор Бакалов казва, че това е голямо признание и основен мотив да продължи всеотдайно да се..

обновено на 15.11.25 в 12:12
Румен Гечев

Проблемът за "Лукойл" е осигуряването на суров петрол

Важно е не кой, а чий ще е особеният управител на "Лукойл България" - кои хора зад него ще дърпат конците. Така смята проф. Румен Гечев, бивш вицепремиер и министър на икономиката в „Кабинета Виденов“, сега преподавател по икономика в УНСС.  Според него н оминацията на Румен Спецов, появила се само дни преди изтичането на законовия срок, е..

публикувано на 14.11.25 в 16:33
Хачик Язъджиян и Никола Андреев

Стартира кампанията "Купи и Дари" в Пловдив

Благотворителна кампания под надслов „Купи и Дари“ организират за втора поредна година Ротари, Ротаракт и Интеракт клубовете в Пловдив. Кампанията е насочена към хора и семейства в затруднено положение, като целта е да се съберат дълготрайни хранителни продукти за тях. Миналата година по време на акцията бяха събрани над два тона хранителни..

публикувано на 14.11.25 в 15:39

Ключови в туризма са рекламата, самобитността и партньорствата

Организацията "Тракийски туристически район" провежда обучение по проект DETOUR - инициатива за трансформация на местния туристически сектор, насочена към малките и средни предприятия в туризма.  Тя се фокусира върху най-актуалните предизвикателства пред индустрията: устойчив туризъм, дигитална трансформация и адаптация към климатичните промени...

публикувано на 14.11.25 в 11:28

Пловдив е на по- бързата от двете писти в развитието на регионите

Икономическото и социалното развитие на регоините остава „на две скорости“. Стопанската активност, инвестициите и човешките ресурси се концентрират в ограничен брой силни градски центрове, които създават по-висока добавена стойност, разчитат на по-добре функциониращи пазари на труда и имат по-качествена инфраструктура. Тази концентрация поставя..

публикувано на 14.11.25 в 10:53