Предложението на кмета Костадин Димитров за стартиране на процедура за обществена поръчка за нови превозвачи по 29 линии на градския транспорт в Пловдив ще бъде за втори път обсъждано от общинските съветници в четвъртък. То не бе прието на последната сесия на местния парламент, след като 29 съветници се въздържаха при гласуването му.
В момента превозвачите работят по спешна мярка, след като договорите им бяха предсрочно прекратени. Според Гошо Къчков от ГЕРБ, който е член и на транспортната комисия в ОбС, тази мярка създава несигурност и за превозвачите, и за гражданите на Пловдив. Той смята, че Общинският съвет трябва да разреши стартирането на процедурата, а оттам нататък да се обсъждат тръжните условия, критериите и изискванията към новите превозвачи.
"Няма как към момента да има приложени договори, тъй като даването на съгласието е първа стъпка. Едва тогава кметът ще обяви критериите и условията. Част от опозицията смята, че няма да бъдат защитени интересите на пловдивчани, а други — че няма да бъдат защитени интересите на превозвачите, тъй като в договора ще има едногодишно предизвестие за прекратяване на линията", коментира пред Радио Пловдив Гошо Къчков.
Според него един 10-годишен договор е нормален, защото няма превозвач, който да дойде за по-малък период, тъй като няма как за пет години да направи инвестициите, които се изискват от него. За по-малък период и община Пловдив няма как да направи инвестиции за електронното таксуване на гражданите. "В момента в спешната процедура не можем да предприемем действия, защото тази временна мярка е несигурна за превозвача. Този период е в интерес и на общината, и на гражданите, и на превозвача", каза Къчков.
Той смята, че предложението трябва да се подкрепи, а ако съветниците имат претенции, след като излязат тръжните условия, може да се искат промени в тях.
Според "Браво Пловдив", които са сред критиците на предложението, по-редно е поръчката да бъде разделена на обособени позиции, за да има повече конкуренция между превозвачите. "Така условията и цените ще бъдат по-различни, отколкото ако се предостави на един. Няма промяна с предишното предложение, с изключение на двете линии за трудноподвижните лица", коментира Яна Димитрова, която също е член на транспортната комисия.
Според нея няма яснота как ще бъде въведена и разплащана електронната билетна система, ако въобще бъде въведена. От "Браво Пловдив" все още нямат решение дали този път да подкрепят предложението, но признават, че временната мярка, по която работят превозвачите, не може да продължава дълго време. От групата очакват на сесията в четвъртък администрацията да даде повече информация, защото "неинформираните решения са най-плашещи". Димитрова изрази скептицизъм относно развитието на общинското предприятие "Екобус".
Съветниците от "Възраждане" ще вземат решение утре как ще гласуват за предложението, каза Симеон Петров, също член на транспортната комисия към ОбС-Пловдив. Той посочи, че комисията се е обединила да допусне до сесия предложението, което идва от кмета Костадин Димитров. По думите му при дебатите и разглеждането на заседанието на местния парламент ще се види дали предложението ще бъде прието или отхвърлено.Освен това в договорите на превозвачите, които ще поемат автобусните линии, ще има клауза, че когато общинското предприятие "Екобус" стартира, с едногодишно предизвестие определени линии ще бъдат отнети от превозвача и ще преминат за управление към общинското дружество.
На 10 ноември в Пазарджик ще е премиерата на книгата „Родопската теснолинейка“. Това е книга-енциклопедия, която в 364 цветни страници събира повече от век история, разкази и снимки, посветени на единствената действаща теснолинейна железопътна линия в България по маршрута Септември–Добринище. В интервю за програма "Ден след ден" Кристиян Ваклинов..
Проектобюджетът за 2026 година е определен от бизнеса като опасен и нереалистичен. Според заместник-председателя на Асоциацията на индустриалния капитал и социолог Кънчо Стойчев държавата върви към свръхдефицит и критично равнище на задлъжнялост, а цената ще бъде платена от българските данъкоплатци. В интервю за Радио Пловдив Стойчев заяви, че..
Намалява увереността на българите както за за личните им финанси, така иза икономиката на държавата през следващата година, динамично расте прогнозата за повишаване на цените - това са част от изводите на проучване, направено от агенция "Мяра" през месец октомври. Разбира се, в този тип данни винаги се оглежда и инерционният скептицизъм, като цяло..
Председателят на БТПП Цветан Симеонов определи като неприемлив подходът на управляващите, които оставиха само ден на работодателите да дадат становища по бюджета, а в същото време ги използват като параван в Тристранния съвет. "При новите условия, с тези съкрани срокове по всяка вероятност ще гласуваме против бюджета. Имаме горчив опит с това, че пак..
Огнян Тодоров, председател на Сдружение "Български музеи" и директор на Природонаучния музей в Пловдив, коментира в програма "Точно днес" очакваното финансиране от бюджета за 2026 г. и състоянието на музейния сектор. Той подчерта сериозния дисбаланс в заплащането между секторите "Образование" и "Култура", като заплатите на музейните работници са..