Опера Пловдив и Балет „Арабеск” предизвикват публиката на Античния театър с фюжън проекта „Пандора”, който обединява танцов спектакъл, съвременна опера, фолклорни мотиви, класическа и електронна музика. На сцената самата Пандора проговаря чрез гласовете на сопраното Марияна Панова и Евелина Христова и Даниела Димитрова – солисти на „Мистерията на българските гласове”.
За първи път на Античния театър ще се пресъздаде 3D звукова среда за по-внушително възприемане на произведението.
Музиката на „Пандора” е дело на холандския композитор Пол ван Брюхе по либрето на Берто Рейндерс. Идеята е на българския композитор Петър Дундаков, който подготвя и специалната електронна част на новата партитура, която върви като фон на живото изпълнение на оркестъра на Опера Пловдив.
Маестро Диан Чобанов се заема със задачата да обедини всичко на живо на сцената на Античния театър. Хореографията на спектакъла е на Боряна Сечанова, сценографията и костюмите – на Никола Налбантов.
„Пандора” закрива първата част на Opera Open. Фестивалната програма ще продължи в края на август с две рок опери от Андрю Лойд Уебър, „Кармен” с гост-солисти, „Тоска” със солисти от Матера (Италия) и оперетата „Една нощ във Венеция” от Щраус.
Пол ван Брюхе обяснява какво представлява този новаторски проект:
Преди всичко, операта е, разбира се, за Пандора. Странното за нея е, че всеки знае името й, но никой не познава жената. В нашия спектакъл за първи път чуваме Пандора да говори. Тя винаги е била представяна като отговорна за всичкото зло на света, защото е отворила кутията. Това е клишето на историята. Но ако трябва да бъда честен, никога не съм вярвал в този едностранчив образ на Пандора. Мисля, че е жена от плът и кръв, тя е човешко същество, и въпреки че е създадена от Зевс и боговете, тя избира живота, избира да бъде на Земята, да бъде с нас и всъщност е една от нас. Затова смятам, че е добре да познаем Пандора като жена, като човек.
В хореографията на Боряна Сечанова историята е представена от гледната точка на Пандора. Отварянето на кутията е отправната точка на спектакъла, разделен в седем части, изобразяващи седемте гряха на модерния свят: гняв, лакомия, завист, алчност, леност, похот и суета. В редуващи се картини артистите рисуват с телата си свят, изтъкан от агресия, алчност, похот и суета, без капчица любов. На фона на звездното небе и играещите в геометрични фигури лъчи се разказва вечната история за непоправимото човечество. Солисти от балет „Арабеск” са Теодора Стефанова, Марина Попова, Валери Миленков, Васил Дипчиков, Стефан Вучов.
Kомпозиторът Пол ван Брюхе е едно от най-авторитетните имена в съвременната музика. През 2001 г. е номиниран за най-добър композитор от холандското списание за филмова музика Skore, 2004 г. получава наградата Condor de Plaza – Аржентина, и наградата „Златен телец” за филмова музика. От 1997 г. до днес е професор по композиция и аранжимент в Codarts Rotterdam Conservatorium. Прави майсторски класове по филмова музика във Холандската филмова и телевизионна академия, Dox Barcelona, Documenta Madrid и в Датския филмов институт.
„Пандора” закрива първата част на Opera Open. Фестивалната програма ще продължи в края на август с две рок опери от Андрю Лойд Уебър, „Кармен” с гост-солисти, „Тоска” със солисти от Матера (Италия) и оперетата „Една нощ във Венеция” от Щраус.
„Пондора” се играе от 21ч. на Античния театър.
Интервюто с Боряна Сечанова хореограф и директор на „Арабеск” е в звуковия файл.
В момента този въпрос за споразумението с Украйна изкуствено се въвежда в едни преговори за следващо правителство, допълнително усложнявайки тези..
Около 150 шофьори и сервизни работници от гараж "Земляне" на столичния автотранспорт излязоха на протест рано тази сутрин преди началото на работния..
Работи се по всички версии и нито една не е отхвърлена, включително и отвличане. Времето започва да се разваля и да ни притиска. Нещата с всеки..