Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Публичните личности не бива да са имунизирани към сатира

Червената линия, от която политическата карикатура се превръща в риск е твърде видима само в диктатури

В-к Аарец настъпил чертата с карикатура на "самовзривавящ се" вътрешен министър

Снимка: ЕПА/БГНЕС


Те са на първа линия в борбата за свободата на словото, но и са първата жертва на терористи или просто на недоволни от тяхното творчество. Става въпрос за карикатуристите. Те знаят, че моливът им е оръжие в ръцете им, но им е ясно, че е и средство за харакири. 
От тази годишнина към съвременните проблеми на карикатуристите започва интервюто на Феня Декало  с  Амнон  Зилвер зам. дир. на Медиатек в Холон, в който влизат и музея на карикатурата и на комикса.
Срещата е в навечерието на откриване на конференция на тема „ Политиката в политическите карикатури и комикси“

Първият въпрос към него е каква е червената чeрта, която израелските карикатуристи не биха престъпили?
Не мисля ,че имат червена черта. Казват, че трябва да се пази личното пространство и вярванията на хората, но когато тези хора са обществено значими личности и техните действия могат да засегнат чувствата на другите хора, е позволено. Например във в. Аарец, бе публикувана карикатура на Амос Виделман, в която министърът на вътрешните работи, който е силно религиозен евреин,  бе изобразен като терорист, защото настоява за закон , според който всички квартални бакалии да бъдат затворени в събота, което е част от неговите религиозни вярвания. На втората карикатура е показано как същият министър се самовзривява. Карикатурата са нарича „трудова злополука“.  Тази рисунка предизвика гняв в обкръжението на министъра. Явно е престъпена  червена черта. Карикатуристите трябва да са много внимателни, защото Израел е конгломерат от етноси, религии и социални прослойки. За да могат да живеят заедно те се шегуват помежду си, но когато карикатурист отвън ги критикува, може да бъде обвинен, че подклажда вража и иска да ги конфронтира. Затова ,може да се каже, че нашите карикатуристи не са толкова крайни като на Шарли Ебдо.
Каква е политиката на политическата карикатура и на комикса?
То е ясно, че политическата карикатура носи политическата и социална критика на обществото. По-завоалирани са нещата с комиксите. Има и откровено политически и злободневни  комикси и при тях нещата са ясни. Но аз говоря за Супермен, за много от съвременните комикси на Западна Европа и Америка, които поне на пръв поглед изглеждат аполитични, а не са. Комиксът изглежда невинен разказ в картинки, но често неговите герои, всъщност са с политически послания.
Супермен е образ ,създаден през Студената война. Свръх героя, подобно на Джеймс Бонд, побеждава всички лоши сили, които обикновено са от Източна Европа. Горе долу от края на 20-ти век е и френският герой Тантан. Това е журналист, който търси приключения по света. Комиксът уж е предназначен за деца, но в него има завоалирани послания ,които влияят на подсъзнанието. Тантан, например, отива в Африка. Той, белият изглежда достолепно сред черните местни хора, които са нарисувани с огромни глупави очи и неестествено дебели устни и всичко, което правят е дебилско. Начина на изобразяване внушава и възпитава определени стереотипи към африканците. Сега Франция е наводнена от африканци и днешните деца не биха повярвали така лесно на подобни внушения, но едно цяло поколение е израсло с тези стереотипи, подчерта в лекцията си израелският изследовател проэ.Мишел Кишка, специалист по комикса във франкофонските държави. Проф. Дани Фирк, който се интересува от  политичността на комикси, се спира на образа на евреина с гърбавия нос в различни комикси и в различни държави. Знае се ,че не всички евреи имат точно такива носове, но това е  стериотип, който преобладава в много от страните извън Израел и този нос е точно стилистичен похват за показване на отрицателния герой още от пръв поглед. Явно какви са внушенията. Но по-интересна е частта от изследването, която се отнася до образите на евреи и араби, в комикси, действието в които се развива в окупираните територии, където враждата между евреи и палестинци е най-силна.
В момента ,когато поставят като образи своите врагове, комикса се превръща в политически. Сега има не малко комикси в цял свят, които представят мюсюлманите като опасни терористи. В момента ,когато се представи съществуващи групи от хора, като положителни или отрицателни, художникът е въвлечен в политиката и комиксът му става откровено политически.
Но има и политика вътре в семейството. Лият Цабери, е художник на комикси за новото място на мъжа в семейството. Той е баща ,който работи от дома си и разказва в комикси  за своите приключения. В неговото положение са много Хай Тех специалисти, мъже със свободни професия, интернет търговци и др. Човекът от семейството, който работи навън е жена му. Като човек, който си е в къщи, на него се пада за мие чинии, да изпраща и посреща децата в училище , да проверява домашни. Разказвайки за частния живот, художникът прокарва своята политика на равноправие в семейството. Или за „социалните революции в кухнята“! Това са образи на жена и на мъж, нерелевантни преди 10-15-20 години. В него жената прави забележки на мъжа си за несъвършено водене на домакинството. Тя отива отвъд равноправието и не иска да види, че мъжът се учи на новата си роля и са му позволени и грешки. При това той не е мъж-домакиня. Той работи и може би, дори изкарва повече от нея. Но работното му място е удома. Комиксът тук е предназначен не да изгражда стереотипи, а да ги руши.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Влади Симеонов

90 г. БНР: Спомен за Влади Симеонов, един от създателите на Радиооркестъра

В рубриката "Български съкровища" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" имаме повод да си спомним с благодарност за диригента Влади Симеонов, оставил светла диря в музикалната ни история и в биографиите на няколко музикални състава, сред които и Симфоничния оркестър на БНР.  На 25 януари ще отпразнуваме 90-годишнината от създаването на..

публикувано на 24.01.25 в 18:36
Росица Баталова - Музикант на годината 2005

Спомен за Росица Баталова

На 19 януари се навършиха 10 години, откакто този свят напусна голямата българска диригентка Росица Баталова. Свързваме името й предимно с десетилетната й работа в Държавния музикален театър "Стефан Македонски", както и със създадения от нея Дамски камерен оркестър "София". Тя беше диригент с авторитет, спечелен с безупречната ѝ подготовка, висок..

публикувано на 24.01.25 в 18:20

Зимните музикални вечери "Проф. Иван Спасов" в Пазарджик с юбилейно издание

За 50-и пореден път в Пазарджик ще се проведат Зимните музикални вечери "Проф. Иван Спасов" - фестивал с традиции, носещ името на своя създател, диригентът и композитор Иван Спасов. Вече 19 години програматор на форума е диригентът Григор Паликаров - художествен ръководител на Симфоничния оркестър - Пазарджик, в момента главен диригент в Държавна опера..

публикувано на 24.01.25 в 17:21
Здравка Андреева в студиото

90 г. БНР: Спомени на един музикален редактор

90-годишнината на БНР ни дава повод за среща с човек, известен в музикалните среди с артистичност, може би дори малко ексцентричност, но и с пълна отдаденост на каузата музика от десетилетия. Здравка Андреева влиза в БНР още като ученичка и е първопроходец в много отношения през 70-те и 80-те години на вече отминалия век – тя е една от първите..

публикувано на 23.01.25 в 19:00
Арто Чифчиян и Българският камерен оркестър - Добрич

Българският камерен оркестър - Добрич с успешна образователна програма

Традиция е всяка година през месец януари Българският камерен оркестър - Добрич да изнася образователни концерти пред ученици от града. Постепенно интересът към инициативата се разраства и на 13 януари 2025 г. съставът покани младежката публика на три последователни събития в Органовата зала на Добрич, която има капацитет 550 места. Така само за ден..

публикувано на 23.01.25 в 18:17

Изложба "Земята" се открива в Художествена галерия - Добрич

Изложба "Земята" открива днес в залите си Художествената галерия в Добрич. Избраните творби са изцяло от фонда на културната институция. От създаването си преди 60 години до днес основна тема на събирателската и експозиционната дейност на Художествената галерия в Добрич е тази за земята и хората на Добруджа. Тя е намерила широка и..

публикувано на 23.01.25 в 08:23
Пропаст

"Пропаст" - най-новата книга на Робърт Харис - роман за шпионаж и любов по време на война

"Конклав" е филмът, в който главният герой, изигран от страхотния Ралф Файнс, ръководи избора на нов папа.   Продукцията получи високи оценки от зрители и критици, а номинациите за престижни награди продължават да валят.  Автор на книгата, по която е създаден филмът, е британският писател Робърт Харис, а най-новата му книга е "Пропаст" .  "..

публикувано на 22.01.25 в 15:35