Отидох с любопитство да видя тази продукция на именития австралийски режисьор Бари Коски, представена най-напред във Франкфуртската опера през юни миналата година. Още повече, че и Софийската опера представи наскоро модерна постановка на шедьовъра на Бизе, която също беше приета противоречиво от публиката.
Веднага ще призная възхищението си от усета на Бари Коски за визия, за пластика и за динамика, от способността му да изпълни сцената само чрез движението на героите по една широка стълба, каквато представляваше целия декор, както и да раздвижи хора плюс умело вплетени шестима балетисти в една непрекъснато пулсираща материя – удоволствие за окото! В този смисъл потвърждавам, че е гениален! Но когато Кармен се появи в първо действие в костюм на горила, се почувствах раздразнена. След това започнах да мисля какво и искал да каже режисьорът – дали е закачка с животинската натовареност на възприятието ни на този образ. Водещата Клеменс Бартън Хил ни подготви, че целта на тази постановка е да ни накара да се замислим, бягайки от испанския кич в традиционните постановки. Е, да, аз останах зареяна в мислите си чак до антракта. Защо, след като се измъква от костюма на горила, Кармен е облечена с панталони? Това символ на феминизма ли е? И дали ефектното раздвижване на хора, а и на повечето персонажи не е самоцелно? Тук трябва да отбележа и изключителното чувство за хумор на режисьора Бари Коски! Да, 12-годишната ми дъщеря изгледа с интерес спектакъла. Да, ние, музикантите се забавлявахме на много места. Да, преситената от класически постановки западноевропейска публика сигурно също търси и се забавлява на такива различни спектакли. Но струва ми се, че българската публика има нужда да гледа красив спектакъл на „Кармен“ и да съпреживее историята и удоволствието от испанския колорит, а не да се позамисли или да посмее на стереотипите в класическите постановки и на операта въобще. Неслучайно мислите ми все се връщаха към спомена за страхотно направената сцена в кръчмата на Лилас Пастиа в постановката на Ричард Еър, която гледахме преди няколко години в прожекция от киносезона на Метрополитън!
В спектакъла на Бари Коски много ефектно беше направено началото на четвърто действие, когато картината от мрачна, черно-бяла стана изведнъж цветна и пъстра. Но когато Франческо Мели в ролята на Дон Хосе се препъна в огромния, наистина огромния шлейф на Кармен по време на драматичната финална сцена, отново се замислих за горките оперни артисти – жертви на полета на творческата фантазия на режисьора.
Ето, интересно преминаха четирите часа прожекция на „Кармен“ от киносезона на „Ковънт Гардън“! В звуковия файл чуйте и впечатленията на елегантната зряла двойка до мен на реда в киносалона, както и репортерски запис от спектакъла – „Сегидилята“ на Кармен в изпълнение на руския мецосопран Анна Горячова. В тази постановка тя направи своя успешен дебют в Ковънт Гардън, както и чешкият диригент Якуб Хруша.
Провокацията има граници , заяви пред БНР певецът Иво Димчев - един от най-популярните български алтернативни изпълнители. Той е известен не само с артистичните си изяви, но и с подкрепата на ЛГБТ общността и борбата срещу дискриминацията. Той е хореограф, художник, режисьор, автор на спектакли, текстове и песни. " Когато отнемаш удоволствието,..
На 21 декември в зала "България" от 19:00 часа Смесеният хор и Симфоничният оркестър на БНР ще изпратят 2024 година по специален начин - с музика между класиката и джаза. Диригентът Владимир Кираджиев - уважаван музикант и преподавател във Виена - избира операта "Порги и Бес" от Джордж Гершуин за поредното си гостуване на радиосъставите в София. За тях..
За осма поредна година фондация "Йордан Камджалов" организира отбелязването на рождения ден на забележителния български композитор и архитект Димитър Ненов - 19 декември. Новата българска музикална традиция на тази дата в София да бъде изпълнявана неговата впечатляваща оратория "Коледа" от оркестър "Генезис" и хора към Музикална лаборатория за Човека..
Една от най-талантливите наши млади цигуларки - Лора Маркова, носителка на специалния приз "Олга Камбурова" 2019 на предаването "Алегро виваче", ще дебютира като солистка на Софийската филхармония в четвъртък, 19 декември, в зала "България" от 19:00 ч. Тя ще поднесе на публиката емблематичния Концерт за цигулка и оркестър от Пьотр Илич Чайковски..
Тази събота, последно за тази година, камерен ансамбъл "Силуети" и Сити Марк Арт Център в София ще представят своя спектакъл-концерт "Шарената книжка". Това представление е специално подготвено за бебета и най-малки деца, както и за техните родители. Те ще могат да чуят класически пиеси от Моцарт, Шуберт, Брамс, Сен-Санс, Корсаков, Прокофиев,..
С албума си "Призми", който издадоха преди година и половина, One Day Less дадоха категорична заявка за енергията, стила и начина, по който решават да изразяват себе си. Неслучайно се определят така - "Ние сме алтърнатив рок банда, създадена през 2020-та. Мечтаем, дори когато спим! Пишем историята си и я споделяме с вас." Силно вдъхновени от..
В Етнографския музей във Враца през седмицата беше открита изложба с творби на занаятчии от Северозападната задруга на майсторите на стари занаяти. Поводът за изложбата беше празникът на св. Спиридон, който се приема за покровител на занаятчиите. Задругата отбелязва този ден, откакто е основана преди пет години, посочи председателят на..
Около 150 шофьори и сервизни работници от гараж "Земляне" на столичния автотранспорт излязоха на протест рано тази сутрин преди началото на работния..
В момента този въпрос за споразумението с Украйна изкуствено се въвежда в едни преговори за следващо правителство, допълнително усложнявайки тези..
Работи се по всички версии и нито една не е отхвърлена, включително и отвличане. Времето започва да се разваля и да ни притиска. Нещата с всеки..