Голямата българска актриса Мария Стефанова гостува в „Нощен Хоризонт” само часове след като получи наградата „Аскеер” 2018 в категорията за главна женска роля в спектакъла „Три високи жени” на Едуард Олби с режисьор Стефан Спасов. Спектакълът се играе в Народния театър. Актрисата е отново на първата ни сцена след 25 години раздяла.
Мария Стефанова изявява своите артистични заложби още на 5 години, когато в детската градина в Горна Джумая играе ролята на Скакалеца. Освен това обичала всяка вечер да танцува казачок пред своите баба и дядо. В ранните ученически години в София от училище ги водили в Младежкия театър. С отварянето на завесата Мария „примирала” в залата и оттогава „заобичала” театъра. По-късно, в прогимназията, нейната майка, която е била учителка по български език и литература, завела Мария в Народния театър и тази среща се оказала съдбовна. Тогава разбрала, че сърцето я тегли към театъра. В онези години Мария Стефанова гледала постановката „Ромео и Жулиета” към 30 пъти с всичките изпълнителки на Жулиета. И досега още помни сцените с Апостол Карамитев.
Завършва ВИТИЗ при Моис Бениеш, който й „отваря очите” за световната литература. За българската знаела вече много от майка си и от своето собствено любопитство към книгите. Бениеш разширил хоризонта й интелектуално, често дори водил своите възпитаници на нощни разходки в София, за да усетят архитектурата на града. Първата роля на Мария Стефанова на професионалната сцена е в спектакъла „Емилия Галоти” на Лесинг в театъра във Враца. На премиерата прави всички възможни грешки – настъпва кринолина си, прави лапсуси..., но с тази роля и с още много други обикаля целия окръг повече от един сезон. Следват ролите в Русенския театър, а после и в театъра в Пловдив, където играе 10 години. Всички роли в тези театри и срещите й с режисьорите се превръщат в нейния втори театрален университет. В Пловдив се среща с режисьорите Христо Христов, Пантелей Пантелеев, Любен Гроис, Крикор Азарян. Играе Настася Филиповна в „Идиот”, Ния в „Преспанските камбани”, Катерина в „Укротяване на опърничавата”, Костанда в „Свекърва”. И макар че е още млада, често се случвало да играе доста по-възрастни героини /пр. Костанда/, но това не пречило на великолепните й превъплъщения.
Мария Стефанова е поканена в Народния театър след поредния Преглед на българската драма и театър и поредните награди, които е получила. Първата й среща е с режисьора Кръстю Мирски в ролята на Гурмижска от „Лес” на Островски. Героинята отново е на по-голяма възраст от актрисата, но пък я среща с режисьор „съкровищница от знания и опит”. Не е лесно за един млад човек да влезе в средата на актьорите от Народния театър, но тя не се страхувала от взаимоотношенията, не се страхувала от работата и след време вече се е доближила и до „най-острите характери” в театъра. Следват години на много роли в театъра. Сред тях са Нора от „Душата на поета”, Масларска от „Милионерът” и много, много други, а сега и жената А в „Три високи жени”. Над 200 са нейните роли в театъра. Но идва 1994 год., когато е пенсионирана - само на 55 години, в разцвета на силите си, когато играе много активно. Но за този несправедлив акт тя не желае да говори...И започва друг период от нейния живот. Поставя пиесата „Удушвачът” на Азиз Несин в Благоевградския театър. По-късно е поканена от Славка Славова, Таня Масалитинова и Георги Георгиев-Гец да създаде същата пиеса и в театър „Барбуков”, с който пътува 12 години. В постановката „Може би на покрива има кон” на частния театър е помощник-режисьор на Крикор Азарян.
Не са малко превъплъщенията на Мария Стефанова и в киното. Играе в „Късче небе за трима”, „Иван Кондарев”, „Вчера”, „ Всичко е любов”, „Ла донна е мобиле”, „Петък вечер”, както и телевизионните сериали „Сами сред вълците” , „Дунав мост” и други. Може би вече е време за книга, но Мария Стефанова изчаква да се отдалечи от времето, да има дистанция, да изстинат емоциите, за да пресъздаде всичко максимално обективно, а не с пристрастия.
В живота ѝ е имало не малко горчиви и сурови уроци. Но днес тя не желае да се „обръща с гняв назад”/позаглавието на пиесата на Джон Осбърн/. Упоритостта и справедливостта са част от нейния борбен характер. Тя е една силно емоционална, толерантна и високо интелигентна жена и творец, която печели сърцата на хората.
За седма поредна година голямата поляна край река Видима до троянското село Дебнево ще събере изтъкнати музиканти от България и чужбина. Фестивалът започва на 30 юли и ще продължи до втори август. Културеният форум носи името JAM ON THE RIVER. Подготвили сме много музикални изненади за нашите гости, разказа пред БНР организаторът..
Творци от 8 до 81 години участваха в 40-ото издание на пленера по рисуване във Вършец . Той се проведе през миналата седмица и завърши с изложба на създаденото от 20-те художници от региона. Картините бяха изложени в двора на къщата на Съюза на българските художници в курортното градче. Освен създадените над 70 картини и творби, по-важното за..
Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на..
В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..
Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен. От 20 години..
От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят. Милена е запазила чистотата си...
В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..
Убеден съм, че има обществена потребност за отделянето на горския сектор в самостоятелно ведомство с неговите отговорности. България все още е за..
"Става все по-топло. Сега юли е с 2.7 градуса над нормата". Това обясни пред БНР проф. Георги Рачев, климатолог и преподавател в СУ "Св. Климент..
Максималният размер на държавната помощ за пострадалите от пожарите е 1914 лв. Това заяви пред БНР Анелия Василева - началник отдел "Социални и семейни..