Страните от Европейския съюз постигнаха компромис за реформата в международните пътни превози след 14-часови преговори в Брюксел, предаде БТА. Текстът предвижда седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, освен в някои особени случаи.
Превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна, за да се избегне тази практика в чужбина да стане почти постоянна, се казва в споразумението. Статутът на командирован работник ще трябва да се прилага системно и при този вид превози.
Срещу споразумението се обявиха осем европейски държави, сред които и България. Преговорите между европейските министри на транспорта бяха белязани от разногласия между два блока страни, обвиняващи се съответно в социален дъмпинг и в прикрит протекционизъм, посочва АФП.
"Споразумението цели да установи по-справедливи правила за водачите и транспортните компании и да засили ефективността на националните контролни власти", каза австрийският министър Норберт Хофер, който бе председател на срещата.
Компромисът, който бе приет въпреки съпротивата на няколко страни (Полша, Унгария, България, Хърватия, Малта, Ирландия, Латвия и Литва), ще служи за основа за преговори с Европейския парламент преди приемането на нова европейска нормативна уредба.
Текстът, приет от мнозинството от страните в ЕС, е "голям напредък за хармонизиране на социалните права на заетите в сектора", каза френската министърка Елизабет Борн.
Нейните колеги от Полша и Унгария заклеймиха споразумението като "непропорционално", "дискриминационно" и "протекционистично". Според тях то ще навреди на конкурентоспособността в сектора.
Страни като Франция и Германия, разтревожени от конкуренцията на фирми в държави членки, където пътните разходи са по-ниски, успяха да издействат прилагане в международните превози на статута на командирован работник (на когото се заплаща според условията на страната, в която пътува).
За предаването "Преди всички" по "Хоризонт" изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров обясни, че споразумението не е удовлетворило нито едно от исканията на българските превозвачи:
"Един от основните принципи на Европа е свободното движение на хора, а ние задължаваме определени водачи, които са хора и граждани на ЕС, през определен период от време да бъдат на определено място. Какво значи "у дома"? Когато една българска транспортна фирма наеме водач, тя трябва да го прибира в България, без значение дали водачът е български гражданин или не. Ако българска фирма има база в друга европейска държава, не може той да стои там, трябва да го прибера в България. Ако немска фирма наеме български транспортни работник, тя трябва да го прибира в Германия. Как се постига социалният ефект, когато на този човек семейството е в България".
Българското предложение е било водачите да декларират къде искат да почиват. Според Димитров:
"Излизането на протести в България е абсолютно ненужно в случая. Срещаме подкрепата на нашето министерство, имаме комуникация. Може би трябва да се активираме в Европейския парламент, да вземаме участие на повече срещи и да изказваме своето мнение пред хората, които ще гласуват, не само пред българските евродепутати. Този пакет за мобилност буквално обрича превозвачите. /.../ В България има регистрирани над 65 000 тежкотоварни автомобила за международни превози - в пъти повече, отколкото българската икономика има нужда. Ако трябва да ги връщаме на всеки четири седмици, те ще бъдат връщани с товари и ще излизат с товари, дори това да означава навлата да е под себестойност, с цел да се намалят някакви разходи по прибирането и изкарването на водача, което ще убие всички фирми, които работят от и за България - предимно по-малките фирми. Отделно, ставаме неконкурентоспособни на западните държави, дори и на една Полша, защото едно е да прибираме водача до Полша, друго е до България - разходите са съвсем различни".Регионалният исторически музей в Пазарджик представя изложбата "Родопската теснолинейка - 80 години истори". Проявата е съвместна с гражданското сдружение "За теснолинейката", представлявано от Кристиян Ваклинов, което има за своя кауза запазването на уникалната атракция. Стандартният теснолинеен път е почти два пъти по-широк от този на..
Британският крал Чарлз Втори организира рядко по характера си посещение с екскурзовод на министър-председателя Киър Стармър и вицепремиера Анджела Рейнър в неговия екологичен, жилищен проект в графство Корнуол, съобщи Би Би Си. Кралят искаше да покаже на премиера и Анджела Рейнър, която също е министър на жилищното настаняване, този проект, който е..
Властите в Кипър разкриха най-мащабния за последните години случай на контрабанден износ на цигари, които са били предназначени за Израел. Петима израелци бяха задържани в ареста за 4 дни с решение на окръжния съд в Ларнака в понеделник. Четирима мъже и една жена, на възраст от 31 до 39 години, са арестувани при проведената координирана операция с..
Регионални институции настояват за мерки за облекчаване на движението между Ямбол и Сливен. Това е най-натовареният участък от републиканската пътна мрежа на територията на Ямболска област. Възможност за разтоварване на трафика е той да стане четирилентов, както и да се изгради кръгово кръстовище на входа на Ямбол. Пътят между двата областни центъра..
В Обединеното кралство стотици мигранти са били арестувани от началото на тази година като част от мерките срещу незаконния труд, съобщи правителството. Много мигранти са привлечени от фалшиви обещания за възможност да живеят и работят на Острова, което ги кара да рискуват живота си, пресичайки Ламанша. Екипи на правоприлагащите органи са нахлули в..
Обединеното кралство трябва да уважава „силния и ясен мандат за промяна“ на президента Доналд Тръмп, заяви новият посланик на Обединеното кралство в САЩ пред Би Би Си по време на първия си ден в новата си роля. Лорд Питър Манделсън каза, че не е задължително Обединеното кралство да се съгласи с всеки детайл от дневния ред на Тръмп, но добави: „Трябва..
Стотици трактори блокираха Уестминстър, след като фермери от цяла Великобритания се отправиха към Лондон, за да протестират срещу промените в данъка върху наследството. През октомври правителството обяви, че за първи път ще наложи 20% данък наследството върху селскостопански активи на стойност над 1 милион паунда. Промяната предизвика ожесточена..
Според Закона за противодействие на корупцията всички лица, заемащи публични длъжности, трябва да подават декларации, в които да описват имотното и..
Бюджетът трябва да бъде балансиран и истински, няма да настояваме за 3% дефицит и не смятаме, че ако не сме готови за еврозоната, трябва да влизаме в..