3
Български превозвачи се събраха на протест пред Европейския парламент в Брюксел срещу подготвяните промени в пакета „Мобилност“, които се очаква да бъдат гласувани от транспортната комисия. Към тях се присъединиха колегите им от Румъния и Полша.
Към превозвачите се присъединиха и нашите евродепутати - Андрей Новаков, Андрей Ковачев, Ангел Джамбазки, Асан Адемов. Ето какво каза пред „Хоризонт“ Димитър Рашков, член на УС на международните превозвачи в България:
"Днес правим безпрецедентно шествие-протест срещу всичкото това, което искат да се случи с нашия транспортен бранш - българския, румънския, полския, литовския - всичките страни, които сме в периферията. Ние днес всичките сме дошли с мир. Искаме да помогнем на този Европейски съюз да остане. Начинът, по който върви администрацията, чиновниците, които искат да определят нереални правила за този бизнес, реално ще разрушат този съюз. Няма вариант, в който да бъдем по този начин изолирани и неравнопоставени. Не може да има две скорости! Не може да има три скорости. Трябва всички да знаят, че ако днес европейските чиновници пробият и съсипят нашия бранш, транспортния, утре ще бъде с друг, трети, пети, десети бранш".
По-късно към протеста се присъединиха и румънски превозвачи. Румънецът Санто Арпад заяви пред „Хоризонт":
„Този пакет е несправедлив, той унищожава източноевропейската превозваческа дейност. Ясно е, че е създаден от Западна Европа. С такъв пакет „Мобилност“ вече няма да имаме общ пазар“.
Предвидено е протестът да продължи до 13 часа българско време. 360 от превозвачите пристигат с два чартърни полета от София. Към тях се очаква да се присъединят над 100 техни колеги и съмишленици, които живеят в белгийската столица, 260 румънски превозвачи и представители на полски, унгарски и литовски професионални сдружения. 10 камиона ще бъдат разположени и на площад „Сенкантенер“. Йордан Арабаджиев от Международния съюз на превозвачите уточни за БНР, че превозвачите от Румъния, Полша, Литва и Унгария ще бъдат разположени под арката на ЕП:
"Ще бъдат обозначени с наши плакати, където ние ще кажем какво искаме. Пакетът да бъде отхвърлен - това за нас е най-добрият вариант.
Сред основните искания на протестиращите е да отпадне задължението за връщане на камионите на всеки 4 седмици до държавата по произход, както и забраната за прекарване на 45-часовата почивка на водачите в кабината на камионите. Протестиращите настояват още шофьорите да бъдат извадени от Общата наредба за командироване на работници в чужбина.
Подготвяните рестрикции засягат най-много страните от периферията на ЕС, като България е най-потърпевша поради географското си положение, смятат те.
Министърът на транспорта Росен Желязков, който от вчера е в Брюксел и днес ще участва в заседанието на транспортната комисия, е на мнение, че би могло да отпадне изискването за връщането на камионите.
Той обаче предупреди: „Балансът е крехък, така че заседанието на комисията ще бъде до известна степен индикативно за гласуването в пленарна зала. От друга страна, продължаваме да събираме подкрепата и да лобираме активно в наша полза“.
Евродепутатът Андрей Новаков заяви в предаването "Преди всички": "За мен е важно по време на гласуването да успеем да се преборим поне по един от големите проблеми, които имаме - дали ще е връщането на шофьора, дали ще е връщането на камиона, дали ще е почивката в кабина, за да може на следващата стъпка в пленарна зала да имаме по-малко за решаване проблеми и да може да се фокусираме на по-малко места, което ще ни повиши шанса за успех. Изключително важно е, че българи, шофьори, превозвачи, евродепутати действаме като един. Мисля, че това ще окаже влияние. По тази тема този парламент - това е най-големият протест, който е виждал".
Българските евродепутати вече са внесли алтернативни текстове в транспортната комисия в ЕП, каза Новаков и обясни: "Те заличават тези протекционистки мерки. Всички текстове, които сме внесли, са в разрез с тези проблеми и отразяват позицията на българските превозвачи. Това е само първа от поредица крачки, които ще извървим. Следва гласуване в пленарна зала, на което отново ще имаме възможност да внасяме изменения и допълнения и да се борим за решаването на проблемите. За мен все още стои въпросът дали последната дума ще е на този парламент. Не виждам да остава време до края на мандата, за да бъдат довършени триалозите между ЕП, Комисията и Съвета и да гласуваме на второ четене. Струва ми се, че няма време и няма как да стане това, а и нямаме право. Мисля, че този парламент два пъти отхвърли този пакет и това е ясен сигнал, че той не е добър".
България не е сама в тази битка, категоричен е Новаков. Според него битката е за бъдещето на ЕС: "Ако това се случи във вида, в който е предложено, това за мен е началото на края". Евродепутатът припомни декларираното от държавата, че ако вредни текстове минат през ЕП, тя е готова да сезира Съда на ЕС. Новаков е готов от своя страна да изпрати жалба до европейския омбудсман и да сезира за несправедливо законодателство.
Ангел Траков – председател на УС на Съюза на международните превозвачи, смята, че участниците в протеста ще надхвърлят 600 души. В Брюксел има и позиционирани тирове.
„Имаме разрешение да паркираме 10 автомобила, които да бъдат облепени с транспаранти, слогани. Така, както ни е разрешен протестът, ще го изпълним във всичките му възможности“, каза Траков в предаването „Преди всички“. По думите му в момента се налага правото на силния.
„Разчитам, че чрез този протест и гласност, която дадохме на тези рестриктивни мерки, много от евродепутатите да разберат, че тук става въпрос за лобистки пакет, който нарушава елементарни човешки принципи и тези на ЕС. И когато пак се гласува нещо подобно в ЕП, всички да го имат предвид. Не може така. Европа е една и трябва да се борим за нейното единство“.
Траков е категоричен, че ще има нови протести, ако днешният не бъде чут. Според него е много вероятно следващият протест да бъде много по-масов.
В София пред френското посолство младежи от ВМРО правят флашмоб в подкрепа на протеста на превозвачите. Те ще залепят стикери около френското посолство, на които пише "Спрете пакета "Мобилност", спасете свободния пазар".
Пред БНР Любомир Милошев от ВМРО заяви: "Ние не сме втора ръка европейци. Подобни пакети, като "Мобилност", който е изключително рестриктивен спрямо българския превозвачески бранш, са изключително лош сигнал за фундаментален принцип на ЕС, какъвто е свободният пазар. По тази тема в българското общество има единомислие. Подобен двоен стандарт и подобни предложения носят изключително лош манталитет. Радвам се, че всички сме в един хор в случая".
Протестът на превозвачите в Брюксел е съпътстван от висока обществена подкрепа у нас, показаха данни от експресно национално проучване на "Екзакта Рисърч Груп". Над 64% от анкетираните дават своята подкрепа за протеста.

С 20 процента по-високи възнаграждения от януари поискаха служители от Инспекцията по труда в Ямбол. Протестът им срещу заложеното 5 процентно увеличение подкрепиха и служители от НСИ и Агенцията по заетостта. "Няма организация, която да е изразила съгласие с така предложения бюджет, включително работодателски организации, социални..
Евродепутатката от Прогресивния алианс на социалистите и демократите Катлин ван Бремпт не изключва преговорите със Сърбия за членство в ЕС да бъдат спрени в даден момент, както се случи с Грузия. Тя и колегата ѝ Тейс Ройтен разговаряха с журналисти в рамките на редовната пленарна сесия в Страсбург. Ван Бремпт, която е ръководила мисия в..
"Рисковете от Бюджет 2026 са в няколко групи, но най-големият риск в момента и най-големият проблем, е, че отсъства каквато и да е чуваемост , каквато и да било нагласа от тези управляващи да водят разговор и да слушат аргументи". Това каза пред БНР Кънчо Стойчев , социолог и съпредседател на Комисията за малки и средни предприятия в АИКБ:..
Нередности при строителството на 370 обекта в страната са установени при проверките на Дирекцията за национален строителен контрол и Агенцията по геодезия, картография и кадастър. Част от строежите са направени върху реки и дерета. Проверките започнаха след наводненията по Южното Черноморие през октомври. Над 400 са проверените обекти в..
Изпълняващият функциите главен прокурор Борислав Сарафов разпореди проверка на работата на Плевенската окръжна прокуратура по делото за катастрофата, при която в края на март загина 12 - годишната Сияна. Тя е възложена на прокурор от отдел "Инспекторат" при Върховната касационна прокуратура, съобщиха от държавното обвинение. Бащата на..
С увеличение на възнагражденията на военнослужещите и на цивилните преподаватели и служители, и на курсантските стипендии влиза Националният военен университет в 148-ата година от създаването на военното образование в България. Предизвикателството е да развиваме военното образование и материално-техническата база, коментира на празника..
Председателят на групата на "Спаси София" в Столичния общински съвет Борис Бонев е изпратил писмо до Народното събрание, в което предлага депутатите да се откажат от паркинга около храм-паметника "Александър Невски". Според Бонев институциите ползват общинска публична собственост, която може да се използва за паркиране от граждани...
" Благомир Коцев сякаш пречеше на всички още с избора му , защото решенията му бяха твърде много в полза на обществеността на Варна. Той опита да забави..
Не прави чест на президент на страна член на НАТО и ЕС да коментира като страничен наблюдател, който е по-заинтересован от постигане на целите на..
Не искам коледни надбавки, едва ли съм единственият, но се опитах да го изясня кратко. Защото наистина всеки мрънка, каквото и да стане, или е малко..