Български превозвачи се събраха на протест пред Европейския парламент в Брюксел срещу подготвяните промени в пакета „Мобилност“, които се очаква да бъдат гласувани от транспортната комисия. Към тях се присъединиха колегите им от Румъния и Полша.
Към превозвачите се присъединиха и нашите евродепутати - Андрей Новаков, Андрей Ковачев, Ангел Джамбазки, Асан Адемов. Ето какво каза пред „Хоризонт“ Димитър Рашков, член на УС на международните превозвачи в България:
"Днес правим безпрецедентно шествие-протест срещу всичкото това, което искат да се случи с нашия транспортен бранш - българския, румънския, полския, литовския - всичките страни, които сме в периферията. Ние днес всичките сме дошли с мир. Искаме да помогнем на този Европейски съюз да остане. Начинът, по който върви администрацията, чиновниците, които искат да определят нереални правила за този бизнес, реално ще разрушат този съюз. Няма вариант, в който да бъдем по този начин изолирани и неравнопоставени. Не може да има две скорости! Не може да има три скорости. Трябва всички да знаят, че ако днес европейските чиновници пробият и съсипят нашия бранш, транспортния, утре ще бъде с друг, трети, пети, десети бранш".
По-късно към протеста се присъединиха и румънски превозвачи. Румънецът Санто Арпад заяви пред „Хоризонт":
„Този пакет е несправедлив, той унищожава източноевропейската превозваческа дейност. Ясно е, че е създаден от Западна Европа. С такъв пакет „Мобилност“ вече няма да имаме общ пазар“.
Предвидено е протестът да продължи до 13 часа българско време. 360 от превозвачите пристигат с два чартърни полета от София. Към тях се очаква да се присъединят над 100 техни колеги и съмишленици, които живеят в белгийската столица, 260 румънски превозвачи и представители на полски, унгарски и литовски професионални сдружения. 10 камиона ще бъдат разположени и на площад „Сенкантенер“. Йордан Арабаджиев от Международния съюз на превозвачите уточни за БНР, че превозвачите от Румъния, Полша, Литва и Унгария ще бъдат разположени под арката на ЕП:
"Ще бъдат обозначени с наши плакати, където ние ще кажем какво искаме. Пакетът да бъде отхвърлен - това за нас е най-добрият вариант.
Сред основните искания на протестиращите е да отпадне задължението за връщане на камионите на всеки 4 седмици до държавата по произход, както и забраната за прекарване на 45-часовата почивка на водачите в кабината на камионите. Протестиращите настояват още шофьорите да бъдат извадени от Общата наредба за командироване на работници в чужбина.
Подготвяните рестрикции засягат най-много страните от периферията на ЕС, като България е най-потърпевша поради географското си положение, смятат те.
Министърът на транспорта Росен Желязков, който от вчера е в Брюксел и днес ще участва в заседанието на транспортната комисия, е на мнение, че би могло да отпадне изискването за връщането на камионите.
Той обаче предупреди: „Балансът е крехък, така че заседанието на комисията ще бъде до известна степен индикативно за гласуването в пленарна зала. От друга страна, продължаваме да събираме подкрепата и да лобираме активно в наша полза“.
Евродепутатът Андрей Новаков заяви в предаването "Преди всички": "За мен е важно по време на гласуването да успеем да се преборим поне по един от големите проблеми, които имаме - дали ще е връщането на шофьора, дали ще е връщането на камиона, дали ще е почивката в кабина, за да може на следващата стъпка в пленарна зала да имаме по-малко за решаване проблеми и да може да се фокусираме на по-малко места, което ще ни повиши шанса за успех. Изключително важно е, че българи, шофьори, превозвачи, евродепутати действаме като един. Мисля, че това ще окаже влияние. По тази тема този парламент - това е най-големият протест, който е виждал".
Българските евродепутати вече са внесли алтернативни текстове в транспортната комисия в ЕП, каза Новаков и обясни: "Те заличават тези протекционистки мерки. Всички текстове, които сме внесли, са в разрез с тези проблеми и отразяват позицията на българските превозвачи. Това е само първа от поредица крачки, които ще извървим. Следва гласуване в пленарна зала, на което отново ще имаме възможност да внасяме изменения и допълнения и да се борим за решаването на проблемите. За мен все още стои въпросът дали последната дума ще е на този парламент. Не виждам да остава време до края на мандата, за да бъдат довършени триалозите между ЕП, Комисията и Съвета и да гласуваме на второ четене. Струва ми се, че няма време и няма как да стане това, а и нямаме право. Мисля, че този парламент два пъти отхвърли този пакет и това е ясен сигнал, че той не е добър".
България не е сама в тази битка, категоричен е Новаков. Според него битката е за бъдещето на ЕС: "Ако това се случи във вида, в който е предложено, това за мен е началото на края". Евродепутатът припомни декларираното от държавата, че ако вредни текстове минат през ЕП, тя е готова да сезира Съда на ЕС. Новаков е готов от своя страна да изпрати жалба до европейския омбудсман и да сезира за несправедливо законодателство.
Ангел Траков – председател на УС на Съюза на международните превозвачи, смята, че участниците в протеста ще надхвърлят 600 души. В Брюксел има и позиционирани тирове.
„Имаме разрешение да паркираме 10 автомобила, които да бъдат облепени с транспаранти, слогани. Така, както ни е разрешен протестът, ще го изпълним във всичките му възможности“, каза Траков в предаването „Преди всички“. По думите му в момента се налага правото на силния.
„Разчитам, че чрез този протест и гласност, която дадохме на тези рестриктивни мерки, много от евродепутатите да разберат, че тук става въпрос за лобистки пакет, който нарушава елементарни човешки принципи и тези на ЕС. И когато пак се гласува нещо подобно в ЕП, всички да го имат предвид. Не може така. Европа е една и трябва да се борим за нейното единство“.
Траков е категоричен, че ще има нови протести, ако днешният не бъде чут. Според него е много вероятно следващият протест да бъде много по-масов.
В София пред френското посолство младежи от ВМРО правят флашмоб в подкрепа на протеста на превозвачите. Те ще залепят стикери около френското посолство, на които пише "Спрете пакета "Мобилност", спасете свободния пазар".
Пред БНР Любомир Милошев от ВМРО заяви: "Ние не сме втора ръка европейци. Подобни пакети, като "Мобилност", който е изключително рестриктивен спрямо българския превозвачески бранш, са изключително лош сигнал за фундаментален принцип на ЕС, какъвто е свободният пазар. По тази тема в българското общество има единомислие. Подобен двоен стандарт и подобни предложения носят изключително лош манталитет. Радвам се, че всички сме в един хор в случая".
Протестът на превозвачите в Брюксел е съпътстван от висока обществена подкрепа у нас, показаха данни от експресно национално проучване на "Екзакта Рисърч Груп". Над 64% от анкетираните дават своята подкрепа за протеста.
От сутринта около 90 населени места в Западна България или части от тях са без електрозахранване. Заради сложната обстановка някои от селищата са без ток вече три денонощия. Близо 30 аварийни екипа са пренасочени към най-тежко засегнатите райони, каза Ралица Николова от дружеството "Електрохолд": Усложнена остава обстановката на..
Втори ден десетки села в Еленския балкан са без ток и вода, защото водоснабдяването е с помпи на електричество. С някои от населените места вече няма и връзка с мобилните оператори, защото клетките са спрели да работят. Няма бедстващи хора. При спасителна акция тази нощ в Прохода на републиката е извлечен автобус с 50 пътници на БДЖ. Във..
Собствена фотоволтаична мощност ще монтира районната болница в Кюстендил, обяви изпълнителният директор Димитър Стоилов. Така ще се намалят разходите за електроенергия за комплекса. Във всички блокове и отделения са монтирани камери за видеонаблюдение, за да се предотвратяват инциденти. Поръчката за изграждането на фотоволтаичната мощност..
Резултатът от случаите с Мартин Божанов и Петьо Петров - Еврото е кръгла нула , заяви пред БНР журналистът от "Свободна Европа" Борис Митов. "Имаше един нелеп опит да се вкара задочното дело срещу Петьо Петров - Еврото в съда. Той не успя. Дело не е започнало. Там единствен обвиняем е само Петьо Петров - Еврото, който е в неизвестност. Никакви..
Закритият преди 8 години дом за деца с умствена изостаналост в павликенското село Михалци ще стане социална услуга за възрастни с деменция. Финансирането е по Плана за възстановяване и устойчивост. По него Община Павликени получава средства и за подобряване на условията в старческия дом в село Караисен. 30 възрастни с деменция ще бъдат настанени..
Гърция намалява данъците върху имотите. От днес изплащат и помощите за отопление. Около 200 хиляди собственици на имоти в Гърция получават 20% намаление върху данъка, ако са застраховали имота срещу природни бедствия. Тази промяна в данъчната наредба е след опустошителните наводнения и пожари в последната година. Собствениците на..
Президентът на Панама Хосе Раул Мулино отхвърли възможността за преговори с американския президент Доналд Тръмп за управлението на Панамския канал. Той отхвърли също така идеята за намаляване на таксите за преминаване за американските плавателни съдове. Според Мулино съоръжението принадлежи на страната му и нейния народ и не може да става дума за..
Кауза "Божик"- така са нарекли благотворителната инициатива хората от санданското село Спатово и техните приятели от фондация "Леб и вино" , чиято..
С около 12 декара може да намалее площта на Природния парк "Сините камъни". Това ще се случи, ако имот край Алпийския дом – навремето резиденция на..
В отворено писмо психиатри алармират за недоимъка в болничното психиатрично лечение. В него се настоява да се отпускат средства, които да обезпечат..